בראשית - במה חטאה האדמה בכיסוי דמו של הבל | בראשית בראשית - במה חטאה האדמה בכיסוי דמו של הבל | בראשית

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,586
תודות
7,591
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ועתה ארור אתה מן האדמה אשר פצתה את פיה לקחת את דמי אחיך מידך (ד יא)

איתא ברש"י שהאדמה נתקללה בזה פעם שניה, משום שהוסיפה לחטוא בכך שפצתה את פיה לכסות על דמו של הבל. וכן מבואר במכילתא בשלח מסכתא דשירה פרשה ט' שהדבר נחשב חטא לאדמה, וז"ל שם "נטית ימינך תבלעמו ארץ, מגיד שהים זורקן ליבשה והיבשה זורקתן לים, אמרה היבשה ומה אם בשעה שלא קבלתי אלא דם הבל שהוא יחידי נאמר לי ארורה האדמה וגו', עתה איך אוכל לקבל דמן של אוכלוסין הללו, עד שנשבע לה הקדוש ברוך הוא שאיני מעמידך בדין, שנאמר נטית ימינך תבלעמו ארץ, ואין ימין אלא שבועה שנאמר נשבע ה' בימינו", ע"כ.

וקשה הרי אדרבה מצוה היא זו לקבור את ההרוג, וכמו שאיתא בבראשית רבה כ"ב ח' "ומי קברו א"ר אלעזר בן פדת עופות השמים וחיות טהורות קברוהו, ונתן להן הקדוש ברוך הוא שכרן ב' ברכות שמברכים עליהן, א' לשחיטה, וא' לכיסוי הדם". א"כ מבואר דזה מצוה ולא עבירה, ומאי שנא החיות והעופות שקבלו שכר על שקברוהו, והארץ נתקללה על שכיסתה את דמו.

ואולי יש לומר דאף על פי שגם הדם חייב בקבורה [עי' רש"י איכה ד' א' שירמיהו קבר דמו של יאשיהו], מ"מ דם שיצא מחיים אין לו דין דם המת ואינו טעון קבורה, ועל זה היתה הטענה שאסור לאדמה לכסותו, כדי שלא לכסות על פשעו של קין.​
 
[]ואולי יש לומר דאף על פי שגם הדם חייב בקבורה [עי' רש"י איכה ד' א' שירמיהו קבר דמו של יאשיהו], מ"מ דם שיצא מחיים אין לו דין דם המת ואינו טעון קבורה, ועל זה היתה הטענה שאסור לאדמה לכסותו, כדי שלא לכסות על פשעו של קין.[/]​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וקצת קשה מדברי המדרש הנ"ל שחששה האדמה שיחשב לה לחטא לבלוע את המצריים, ושם הנידון על קבורת המצריים עצמן. ועוד קשה בדברי המדרש הנ"ל, מה שייך חטא לבלוע את המצריים, דכאן האדמה כיסתה על חטאו של קין ולחפות על חטאו של החוטא זהו עון, אבל את המצריים הקב"ה הרג בדינו הקדוש, ומה שייך איסור לכסות על זה. ואולי חששה להיפך, שיחשב לה חטא שהיא מכסה את הנס של הריגת המצריים ועונשם.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לימוד מסכת אחת לע"נ שני...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון