בבא בתרא - במחלוקת החזו''א והגרש''ש בשער''י אי בריבית איכא חוב | ים התלמוד בבא בתרא - במחלוקת החזו''א והגרש''ש בשער''י אי בריבית איכא חוב | ים התלמוד

המחדש בטובו

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
27
תודות
29
נקודות
45
הנה כבר ידוע בפי כל מחלוקת החזו''א (כמדומני יור''ד סי' ע') והגרש''ש בשער''י שער ב'

אי בריבית שהתורה אסרה להחזיר איכא חוב בדיני הממונות ואי לא יחזיר יעבור על לא תגזול או דלאחר שהתורה אסרה שוב אף חוב ליכא

[ולכאורה נחלקו מהו תוקף האיסור של התורה האם כהשתורה אומרת על דבר שאסור הוא האם הגבילה את האיסור שלא יהא כלל או דדיני הממונות באמת נשאר ואין לתורה אינטרס שלא יהיה כלל בעולם ובנוס''א אולי י''ל דפליגי האם דיני האיסורים משפי לדיני הממונות]

ומ''מ לחזו''א קשיא טובא דהא מצינו מצות וחי אחיך עמך והיינו דהוא מחוייב להחזיר הריבית לאחר שקיבל, ולדבריו דליכא כלל חוב ס''ס לא קיבל כלום דהוא לא היה מחוייב להחזיר

ודוחק דהתורה דיברה בכה''ג שהחזיר לא בתורת ריבית אלא בתורת מתנה והא גופא נתחדש דכיון דבלא הריבית לא היה נותן בתורת מתנה גם אסור הוא
 
והיינו שנחלקו במחלוקת יסודית באיסורי התורה האם התורה מתכוונת להגביל שלא יהא הדבר במציאות או שהתורה לא מגבילה עד כדי כך
-האם יש למישהו איזה שהו ראיות לאחד מן הצדדים

ב-וכן השאלה שהוקשה מה יעשה החזו''א עם וחי אחיך עמך [ומה שנכתב לעיל שהתורה חידשה שאסור אף בתורת מתנה, הוא אינו דהרי קי''ל שהוא אבק ריבית] האם מישהו ראה לאחד מהאחרונים שדן בזה?
 

הודעות מומלצות

א. זכור לי איזה חזו"א שגם אם היה שייך משיכה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון