כי תצא - בן סורר ומורה ובערת הרע מקרבך תלוי בהורים? | דברים כי תצא - בן סורר ומורה ובערת הרע מקרבך תלוי בהורים? | דברים
אם נאמר כמו שפירש הרמב"ן שמיתה זו היא מחודשת והיא כמיתת עדים זוממין וזקן ממרא שכל עניין המיתה בהם היא למען ישמעו וייראו (ועל שם סופו לכאורה הכוונה היא לפי"ז שע"י ייראו כי יאמרו להם שנהרג ע"ש מה שהיה נהיה בעתיד) אז אומנם זה לא מסביר באופן מלא, אך יותר אפשר להבין שמכיוון שהוא לא עשה דבר המחייבו מיתה אפשר לתלות זאת ברצון הוריו.
 
וצ"ב מה זה תלוי ברצון ההורים אם סופו לעמוד בפרשת דרכים וללסטם את הבריות, וכלשון הפסוק ובערת הרע מקרבך.
וצ"ב למה צריך שהוריו לא יהיו גדמין חגרין אלמין סומין חרשין.

אלא מאי, אין אנו הורגין את כל מי שסופו להרוג.
 
לשון הפסוק ובערת הרע מקרבך.
זה לא על בהכרח על החוטא הנהרג אלא זה על הרע שייתבער מישראל ע"י שישמעו וייראו.
{ואף אם נאמר שיש במעשיו חטא ממש כמו שכתבתי במאמר 'בן סורר ומורה' מ"מ לפי מה שביארתי שם זה רק כשהמקרה הוא המקרה של התורה עם כל הגדרים כגו' שהוריו לא סומין וכדו' כי העבירה שאפשר להבין מסברה שעבר עליה היא רק שעשה מעשה שמעיד עליו הקב"ה שיביאו לרצוח ורק כשזה בגדרים שנכתבו בתורה אז וודאי שזה יקרה, כי מסברה מהיכי תיתי לומר שאדם יחטא בעתיד ולא יחזור בו - ואכן אני לפחות לא יודע הסבר הגיוני לגדרים אלו אך רק בהם גילה לנו הקב"ה דבר זה}.
 
בן סורה ומורה מוציאים אותו לסקילה בתנאי שאביו ואמו רוצים בכך.
וצ"ב מה זה תלוי ברצון ההורים אם סופו לעמוד בפרשת דרכים וללסטם את הבריות, וכלשון הפסוק ובערת הרע מקרבך.
א. בן סו"מ לא עבר על עבירה המחייבת אותו מיתה אלא רק משום העתיד התחדש בתורה שגם זה בכלל רע אבל זה חידוש שהתורה סייגה בכל מיני תנאים.
ב. אם ההורים לא רוצים שייהרג סימן שלא התייאשו מממנו ויש להם את היכולת לחנכו. והרי כל הסיבה שיוצא להרוג אינו שומע בקולנו, כלומר 'אין לנו יכולת לחנך את הברנש' אולם כשההורה מסרב הרי סימן שעדיין יש מה לעשות עם הסורר הקטן ופשוט.
 
ב. אם ההורים לא רוצים שייהרג סימן שלא התייאשו מממנו ויש להם את היכולת לחנכו. והרי כל הסיבה שיוצא להרוג אינו שומע בקולנו, כלומר 'אין לנו יכולת לחנך את הברנש' אולם כשההורה מסרב הרי סימן שעדיין יש מה לעשות עם הסורר הקטן ופשוט.
זה פשט יפה ואם יש לך מקור אני אשמח, אבל זה קצת קשה כי אולי לא יהרגו אותו אם הוריו יסרבו אבל בפשטות זו חובה על הוריו למוסרו לבי"ד וכן כתב בכלי יקר.
 

הודעות מומלצות

בגמ' מגילה כ' ב' דורשת שצריך לקרוא את המגילה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון