סוכות, שמח"ת ושמ"ע - בעניין אכילה בסוכה | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - בעניין אכילה בסוכה | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,462
תודות
7,368
נקודות
692
שמעתי בשם הגרד"ל שליט"א שנוהג להחמיר שלא לבלוע מחוץ לסוכה מה שנשאר בפיו מהסעודה [ואיני יודע אם זה מעיקר הדין או חומרא].

והנה אם נאמר שמותר, כמו שאולי אפשר לדייק מזה שלא הזהירו על זה בספרים - לכאורה הטעם כי חובת "תשבו כעין תדורו" היא לעשות בסוכה את מה שרגיל לעשות בבית, כמבואר בכמה מקומות. והנה את עיקר הסעודה אדם עושה בביתו, אך אינו מקפיד שלא לאכול את שיירי המאכל חוץ לבית, וא"כ גם בסוכה נאמר כן.

אמנם יל"ד בלילה הראשון שחובה לאכול בסוכה, האם אפשר לצרף לשיעור את שיירי המאכל שנבלעו מחוץ לסוכה, והנה לראשונים שהשיעור הוא כזית, לכאורה פשוט שא"א לצרף מה שאכל חוץ לסוכה, כי לכאורה אין הגדר שידור בסוכה, אלא לעשות מעשה אכילה בסוכה, וכן לגדר המשנ"ב (סי' תרלט סקכ"ב) שנראה מדבריו שהחיוב מחשיבו לקבע, א"כ כל משהו מהכזית הוא חלק מהחיוב.

אמנם לראשונים שהשיעור הוא יותר מכביצה כבשאר הימים, א"כ יל"ד אם אפשר לצרף מה שאכל [בלע] מחוץ לסוכה, ואם נאמר שגם לדעה זו אי אפשר לצרף, א"כ יל"ע למה לא תירצו הראשונים על קושייתם למה צריך דרשא לחייב אכילה בלילה הראשון בסוכה, והרי חייב לאכול מצד היו"ט, וממילא חייב בסוכה כבשאר הימים, ולהנ"ל לכאורה נפק"מ אם אפשר לצרף בליעה בחוץ.

מיהו יתכן שלראשונים (שהובאו בשעה"צ שם סקמ"א) שתירצו שבלילה הראשון חייבים אפי' אם יורד גשם, א"כ י"ל שמונח בזה שלא המצווה [בלילה הראשון] מעשה דירה בסוכה, שזה לא שייך כשיורד גשם, אלא ששיעור אכילה של קבע צריך להיעשות בסוכה, וא"כ שוב אין לצרף מה שבלע בחוץ. וצ"ע בכל זה.​
 
שמעתי בשם הגרד"ל שליט"א שנוהג להחמיר שלא לבלוע מחוץ לסוכה מה שנשאר בפיו מהסעודה [ואיני יודע אם זה מעיקר הדין או חומרא].​
שו"ר שדן בזה בחי' הגרד"ל (סוכה, גליונות שו"ע ומשנ"ב סי' תרלט ס"א), וז"ל, האם שרי לצאת מן הסוכה ולבלוע האוכל שבפיו [והרי לפעמים דרך האדם גם בבית לעשות כעי"ז] ואת"ל דשרי, א"כ אכילה בליל יו"ט ראשון [לשי' דהוה כביצה ועוד] היכי משכח"ל ודו"ק וקצרתי. יל"ע במט"א לענין בליעה בלא לעיסה.​
 
והנה אם נאמר שמותר, כמו שאולי אפשר לדייק מזה שלא הזהירו על זה בספרים - לכאורה הטעם כי חובת "תשבו כעין תדורו" היא לעשות בסוכה את מה שרגיל לעשות בבית, כמבואר בכמה מקומות. והנה את עיקר הסעודה אדם עושה בביתו, אך אינו מקפיד שלא לאכול את שיירי המאכל חוץ לבית, וא"כ גם בסוכה נאמר כן.
שער הציון סימן תרלט ס"ק כט
(כט) וכן משמע בביאור הגר"א. והא דאיתא בגמרא אוכלים ושותים בסוכה, והועתק לשון זה בריש הסעיף, היינו, לאחר אכילתו בסעודה שדרך לשתות אז, צריך לשתות גם כן בסוכה דנכלל הוא בסעודה, אבל שתיה בלי אכילה לא חשיבה לחייבו בסוכה, דתשבו כעין תדורו אמר רחמנא, ואין שתיה בלי אכילה, [והיינו, הא דמסתפק בהגהת אשרי והובא בדרכי משה, עיין שם]. ואפשר דלפי זה אף מים בתוך הסעודה אין כדאי לשתות חוץ לסוכה, וצריך עיון עכ''ל
 

הודעות מומלצות

אסור לשתות יין, ואם כבר שתה ישתה עוד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון