סוכות, שמח"ת ושמ"ע - בעניין לקיחת ארבעת המינים מאיסורי הנאה | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - בעניין לקיחת ארבעת המינים מאיסורי הנאה | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,493
תודות
7,425
נקודות
692
מבואר בגמ' בחולין (פט, א) שלמ"ד מצוות ליהנות ניתנו, דהיינו שקיום מצווה חשיב הנאה, אם נטל לולב של ע"ז, לא יצא יד"ח. והקשה הגר"ש קלוגר (בספר החיים סי' תרמט), שמשמע שגם אם שאר המינים לא היו איסור הנאה, ולכאורה צריך להיות כאן היתר "זה וזה גורם" [ועיי"ש שתירץ שזה וזה גורם הגדר הוא דהאיסור הוא כמאן דליתא, וכאן אם נחשיב כך, לא יצא ידי חובת ארבעת המינים].

ור' צדוק הכהן (תפארת צבי על שו"ע יו"ד סי' י ס"א ד"ה מסוכנת) תירץ, שההנאה היא השכר, ושכר על כל מין הוא שכר בפני עצמו, כיון שלפום צערא אגרא, והתאמץ בלקיחת כל מין. ועוד הביא שמצאנו במקומות נוספים שיש שכר על כל דבר, גם בדברים המעכבים זה את זה [ועיי"ש בריש דבריו שהסכים גם לתירוץ הגר"ש קלוגר].​
 
והנה קושיית הגר"ש קלוגר, לכאורה היא רק לשיטת הרעק"א (פסחים כב, ב) שזה וזה גורם מותר לכתחילה [עכ"פ מדאורייתא, וכן פשטות התוס' (פסחים כו, ב ד"ה בין חדש)]. אך לשיטת החזו"א (שם) ודעימיה שרק התוצר מותר, אבל השתמשות בשני גורמים שאחד מהם איסור - אסורה, א"כ לא קשיא.​
 
[]ור' צדוק הכהן (תפארת צבי על שו"ע יו"ד סי' י ס"א ד"ה מסוכנת) תירץ, שההנאה היא השכר, ושכר על כל מין הוא שכר בפני עצמו, כיון שלפום צערא אגרא, והתאמץ בלקיחת כל מין. ועוד הביא שמצאנו במקומות נוספים שיש שכר על כל דבר, גם בדברים המעכבים זה את זה [ועיי"ש בריש דבריו שהסכים גם לתירוץ הגר"ש קלוגר].[/]
מחודש מאד. הלא בביאור המאן דאמר שלאו ליהנות ניתנו כתב רש"י 'להיות קיומם להנאה אלא לעול על צוארם ניתנו', וא"כ לכאורה המאן דאמר השני סובר שקיומם כן ניתן להנאה.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון