נשא - בעניין שמשון | במדבר | פורום אוצר התורה נשא - בעניין שמשון | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,839
תודות
4,987
נקודות
475
הנביא מספר ששמשון הלך עם הוריו בדרך ועברו בכרמי תמנתה והנה כפיר אריות לקראתו, והוא שיסע אותו ולא סיפר להוריו.
ולכאורה הרי הלך עם הוריו.

ותירץ הרוקח כמדומה [וכן כתבו הגר"א והמלבי"ם] שכיון שהגמ' אומרת שאסור לנזיר לעבור בכרם שמא יאכל ממנו - א"כ כשעברו ליד הכרם שמשון הלך בדרך אחרת,
וממילא לא ראו הוריו את הכפיר.
 
א] וזה לשון המלבי"ם: כפי הנראה היו אז ימי בכורי ענבים, ובבואם במשעול הכרמים עקם שמשון את הדרך כענין סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב (שבת יג.), ובהיותו יחיד והנה כפיר אריות שואג לקראתו, וכמו שאמרו חז"ל (שם קנא:) גמירי אריה אבי תרי לא נפיל, רק שהיה יחידי.

ב] ובכלי יקר כתב ביותר ביאור: ולזה הגיד שבבואם עד כרמי תמנתה, ולך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב, פן יכשל בכרם שהנזיר אסור בכל היוצא מגפן היין, לזה הגיד שהיה כפיר אריות יוצא לקראתו ולא לקראתם לפי שהוא היה נזיר ולא הם נזירים ולכך שאג כפיר אריות לקראתו כי יותר טוב פגוש דוב שכול וכפיר אריות באיש ואל כסיל וחוטא לחטוא בחטאו ואולתו.

ג] וברד"ק ביאר וז"ל: אולי הוא הולך בדרך לפני אביו ואמו מרחוק והכפיר בא לקראתו ואביו ואמו לא ראוהו וזהו שאמר ולא הגיד לאביו ולאמו את אשר עשה.

ד] ובילקוט מעם לועז ביאר ע"פ מה שאמרו בירושלמי סוטה (פ"א ה"ח) ויבואו עד כרמי תמנתה אמר רב שמואל בר רב יצחק מלמד שהיו אביו ואמו מראין לו כרמי תמנתה זרועים כלאים ואומרים לו בני כשם שכרמיהן זרועין כלאים בך בנותיהם זרועות כלאים. ולפי"ז מובן שאביו ואמו הלכו עמו רק עד כרמי תמנתה כדי להראות לו הנמשל כנ"ל ומיד חזרו והוא נשאר שם לבדו ואז הכפיר בא לקראתו.​
 
א] וזה לשון המלבי"ם: כפי הנראה היו אז ימי בכורי ענבים, ובבואם במשעול הכרמים עקם שמשון את הדרך כענין סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב (שבת יג.), ובהיותו יחיד והנה כפיר אריות שואג לקראתו, וכמו שאמרו חז"ל (שם קנא:) גמירי אריה אבי תרי לא נפיל, רק שהיה יחידי.

ב] ובכלי יקר כתב ביותר ביאור: ולזה הגיד שבבואם עד כרמי תמנתה, ולך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב, פן יכשל בכרם שהנזיר אסור בכל היוצא מגפן היין, לזה הגיד שהיה כפיר אריות יוצא לקראתו ולא לקראתם לפי שהוא היה נזיר ולא הם נזירים ולכך שאג כפיר אריות לקראתו כי יותר טוב פגוש דוב שכול וכפיר אריות באיש ואל כסיל וחוטא לחטוא בחטאו ואולתו.

ג] וברד"ק ביאר וז"ל: אולי הוא הולך בדרך לפני אביו ואמו מרחוק והכפיר בא לקראתו ואביו ואמו לא ראוהו וזהו שאמר ולא הגיד לאביו ולאמו את אשר עשה.

ד] ובילקוט מעם לועז ביאר ע"פ מה שאמרו בירושלמי סוטה (פ"א ה"ח) ויבואו עד כרמי תמנתה אמר רב שמואל בר רב יצחק מלמד שהיו אביו ואמו מראין לו כרמי תמנתה זרועים כלאים ואומרים לו בני כשם שכרמיהן זרועין כלאים בך בנותיהם זרועות כלאים. ולפי"ז מובן שאביו ואמו הלכו עמו רק עד כרמי תמנתה כדי להראות לו הנמשל כנ"ל ומיד חזרו והוא נשאר שם לבדו ואז הכפיר בא לקראתו.​
יישר כח עצום!!!
 
א] וזה לשון המלבי"ם: כפי הנראה היו אז ימי בכורי ענבים, ובבואם במשעול הכרמים עקם שמשון את הדרך כענין סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב (שבת יג.), ובהיותו יחיד והנה כפיר אריות שואג לקראתו, וכמו שאמרו חז"ל (שם קנא:) גמירי אריה אבי תרי לא נפיל, רק שהיה יחידי.

ב] ובכלי יקר כתב ביותר ביאור: ולזה הגיד שבבואם עד כרמי תמנתה, ולך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב, פן יכשל בכרם שהנזיר אסור בכל היוצא מגפן היין, לזה הגיד שהיה כפיר אריות יוצא לקראתו ולא לקראתם לפי שהוא היה נזיר ולא הם נזירים ולכך שאג כפיר אריות לקראתו כי יותר טוב פגוש דוב שכול וכפיר אריות באיש ואל כסיל וחוטא לחטוא בחטאו ואולתו.

ג] וברד"ק ביאר וז"ל: אולי הוא הולך בדרך לפני אביו ואמו מרחוק והכפיר בא לקראתו ואביו ואמו לא ראוהו וזהו שאמר ולא הגיד לאביו ולאמו את אשר עשה.

ד] ובילקוט מעם לועז ביאר ע"פ מה שאמרו בירושלמי סוטה (פ"א ה"ח) ויבואו עד כרמי תמנתה אמר רב שמואל בר רב יצחק מלמד שהיו אביו ואמו מראין לו כרמי תמנתה זרועים כלאים ואומרים לו בני כשם שכרמיהן זרועין כלאים בך בנותיהם זרועות כלאים. ולפי"ז מובן שאביו ואמו הלכו עמו רק עד כרמי תמנתה כדי להראות לו הנמשל כנ"ל ומיד חזרו והוא נשאר שם לבדו ואז הכפיר בא לקראתו.​
יש אפשרות לקבל גם את לשון הגר"א?
 
יש אפשרות לקבל גם את לשון הגר"א?
וירד שמשון ואביו ואמו תמנתה ויבואו עד כרמי תמנתה והנה כפיר אריות שואג לקראתו. אמר לקראתו והיה צריך לומר לקראתם, ואמר הגאון ז"ל כי שמשון היה נזיר, וכאשר באו הוא ואביו ואמו עד כרמי תמנתה פירש את עצמו מהם למקום אחר משום לך לך אמרינן נזירא כו' לכרמא לא תקרב, ובמקום שהיה לבדו שם היה ארי שואג לקראתו. [דבר אליהו]​
 
לא.

וירד שמשון ואביו ואמו תמנתה ויבואו עד כרמי תמנתה והנה כפיר אריות שואג לקראתו. אמר לקראתו והיה צריך לומר לקראתם, ואמר הגאון ז"ל כי שמשון היה נזיר, וכאשר באו הוא ואביו ואמו עד כרמי תמנתה פירש את עצמו מהם למקום אחר משום לך לך אמרינן נזירא כו' לכרמא לא תקרב, ובמקום שהיה לבדו שם היה ארי שואג לקראתו. [דבר אליהו]​
יישר כח עצום!!!
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון