בענין: "כל המשלם (מתחייב) על הדבר קונהו" | בית המדרש – דיונים תורניים בענין: "כל המשלם (מתחייב) על הדבר קונהו" | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת - לחצו כאן

היושב בישיבה

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
179
תודות
289
נקודות
56
מבואר בגמ' ב"ק ששומר שפשע ואחד הזיק הדין הוא שהשומר משלם לבעלים, ומזיק משלם לשומר, וכן מבואר גבי סוגייא דשומא הדר ריש המפקיד עיי"ש,
כללו של דבר מבואר שאם אדם מחוייב בתשלומי דבר זוכה בחיוביו ולכאו' צל"ע בגדר הענין
 
כן הדבר לגבי מועל בהקדש שהחפץ יוצא לחולין משום שהוא שילם את דמיו להקדש, וכן הוא במזיק למ"ד שהטריפה למזיק כיון דהוא שילם עליה, ולכאו' הגדר הוא שעצם זה שהוא מחייב לבעלים א"כ לבעלים כבר יש את הזכות ממון הזה וא"כ אין סיבה שיהיה לו גם את הדבר עצמו וגם את הזכות ממון על דבר ולכן המתחייב קונה את הדבר
 
ממעילה זה אחד המקומות שרואים את התוכן של קנין כסף כידוע מר' חיים
והיינו שכששילמת את תמורת הדבר זכית בחפץ עצמו, ולא בעינן רק שישלם בפועל אלא עצם זה שמחויב לשלם מה שמקנה להזכאי בתשלום זכויות ממונית על החייב כבר מאז הוא כאילו שילמת.
וכן נ"ל אפשר להוכיח מהגרשש"ק מבאורו בקנין כסף ב"ק כסף החוזר
 
ממעילה זה אחד המקומות שרואים את התוכן של קנין כסף כידוע מר' חיים
והיינו שכששילמת את תמורת הדבר זכית בחפץ עצמו, ולא בעינן רק שישלם בפועל אלא עצם זה שמחויב לשלם מה שמקנה להזכאי בתשלום זכויות ממונית על החייב כבר מאז הוא כאילו שילמת.
וכן נ"ל אפשר להוכיח מהגרשש"ק מבאורו בקנין כסף ב"ק כסף החוזר
הגרשש"ק בביאורו לכסף החוזר לא חייב להיות דומה כי שם הבעלים מעמיד את הכסף לפירעון חוב המעות ולכן זה נקנה לו ומשא"כ הכא הנושא הוא אם התחייבות בשוי של הדבר מחייבת את קנייתו
 
כן הדבר לגבי מועל בהקדש שהחפץ יוצא לחולין משום שהוא שילם את דמיו להקדש, וכן הוא במזיק למ"ד שהטריפה למזיק כיון דהוא שילם עליה, ולכאו' הגדר הוא שעצם זה שהוא מחייב לבעלים א"כ לבעלים כבר יש את הזכות ממון הזה וא"כ אין סיבה שיהיה לו גם את הדבר עצמו וגם את הזכות ממון על דבר ולכן המתחייב קונה את הדבר
זה שאין סיבה שיהיה לבעלים, אינו סיבה לקנין לשני, הן אומנם שצדקו דבריך שמתבקש שככה זה יהיה אך אני קשה לי האיך קונה הדבר
 
ממעילה זה אחד המקומות שרואים את התוכן של קנין כסף כידוע מר' חיים
והיינו שכששילמת את תמורת הדבר זכית בחפץ עצמו, ולא בעינן רק שישלם בפועל אלא עצם זה שמחויב לשלם מה שמקנה להזכאי בתשלום זכויות ממונית על החייב כבר מאז הוא כאילו שילמת.
וכן נ"ל אפשר להוכיח מהגרשש"ק מבאורו בקנין כסף ב"ק כסף החוזר
אכתי במאי קני לה, כל דבריך הם הכרח למה זה אמור להיות כך, וע"ז לא תמהתי ,
 
זה שאין סיבה שיהיה לבעלים, אינו סיבה לקנין לשני, הן אומנם שצדקו דבריך שמתבקש שככה זה יהיה אך אני קשה לי האיך קונה הדבר
אם נסתכל על כל חפץ לא כחפץ ממשי אלא כהיכי תמצא להיות שווי, כלומר שהחפץ הוא עוד צורה של שוה כסף (כלומר לא במובן היום יומי אלא כשזה מגיע למצב של תחליפים) א"כ זה ענין של שווי כלומר הכסף הממשי מחליף את החפץ אלא ברגע שיש לבעלים את השווי א"כ יש לו שווי ומימלא החפץ מגיע למי שנתן או התחייב את השווי הזה לבעלים
 
אם נסתכל על כל חפץ לא כחפץ ממשי אלא כהיכי תמצא להיות שווי, כלומר שהחפץ הוא עוד צורה של שוה כסף (כלומר לא במובן היום יומי אלא כשזה מגיע למצב של תחליפים) א"כ זה ענין של שווי כלומר הכסף הממשי מחליף את החפץ אלא ברגע שיש לבעלים את השווי א"כ יש לו שווי ומימלא החפץ מגיע למי שנתן או התחייב את השווי הזה לבעלים
למה, כי הבעלים מסכים, אני מסכים מאוד עם תחילת דבריך אך לא נראה לי שזה קשור להמשך
 
זהו הרעיון של קנין כסף... וכנ"ל.
או שהתכוונת לשאול משהו אחר ואדרבה באר.
התכוונתי לשאול האיך בתשלומיו זכה בקניני הבעלים דוגמת המקרה שהזכרתי, קנין כסף הוא ענין של חלות עם משמעות של שווי וכו' אך לא לזאת כוונתי
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

סדר הפסוקים לכאורה תמוה ביותר. ממש באמצע שטף...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון