בהעלותך - בענין מעלות המנורה | במדבר | פורום אוצר התורה בהעלותך - בענין מעלות המנורה | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,809
תודות
4,928
נקודות
475
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
דבר אל אהרן ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות, ויעש כן אהרן אל מול פני המנורה העלה נרותיה (ח ב-ג)

בספרי
"בהעלותך את הנרות" עַשֵֹה לה מעלות. "ויעש כן אהרן וגו' העלה נרותיה" עָשָֹה לה מעלות. ומשמע מלשון זה שעשיית המעלות היתה על ידי אהרן. ויש לעיין הרי כל מעשה המשכן וכליו לא נעשו על ידי אהרן, אלא על ידי בצלאל ואהליאב וכל חכמי לב, ומאי שנא עשיית המעלות, והעיר בזה בספר באר יוסף כאן.

ומזה נראה דבאמת המעלות אינן ממעשה המשכן, ולכן לא נזכרו בפרשת תרומה ותצוה במעשה המשכן וכליו, אלא הוי רק מכשיר להדלקת המנורה. ולפי"ז נראה שלא נמשחו מעלות המנורה כדרך שנמשח המשכן וכל כליו, דאינו ממעשה המשכן.

ונפק"מ עוד דכל כלי הקודש בעו עשיה לשמה כמ"ש הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"א ה"כ, אמנם במעלות המנורה אי"צ עשיה לשמה. וכן מטעם זה לא מצינו איסור לעשות אבן שיש לה ג' מעלות כתבנית המדרגות, כדרך שאסור לעשות בית תבנית היכל ומנורה כתבנית המנורה וכו', דאינה ממעשה המשכן.

ולכן נצטוה על זה אהרן בעצמו בכלל מצות ההדלקה, דזה רק מכשיר בהדלקה ולא חלק ממעשה המשכן, ועדיין צ"ע.​
 
ומזה נראה דבאמת המעלות אינן ממעשה המשכן, ולכן לא נזכרו בפרשת תרומה ותצוה במעשה המשכן וכליו,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
במה שלא נזכרו המעלות בפרשת עשיית המשכן, העיר הגרח"מ שטיינברג שליט"א לדברי ספר שלטי הגיבורים סוף פרק ל"א שעמד בזה, וז"ל "אמנם בימי משה לבי אומר לי שהיו המעלות האלו של עצי שיטים כדי שיהיו נכונים לבני מררי לשאת אותם עם קרשי המשכן ועם שאר הכלים הדומים, ולכן לא בא בתורה זכירת המעלות האלה או הדבר שנעשו ממנו, מפני שהיו המעלות ההן קטנות הערך" וכו'.​
 

הודעות מומלצות

ברצוני לעשות סקר לציבור, עד איזה שעה נוהגים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון