סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ברכה על אכילה שינה בלי הפסק - חכמי צרפת | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ברכה על אכילה שינה בלי הפסק - חכמי צרפת | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,525
תודות
5,405
נקודות
375
כתב הריטב"א סוכה מה: כתב וז"ל: ויש מרבותינו חכמי צרפת ז"ל שכתבו דכיון דאיכא בסוכה חיוב ענינים משונים אכילה ושינה ושינון וכיוצא בהן שכל עת שקובע עצמו לעשות בה אחד מדברים אלו הוי כהנחה דתפלין וחייב לברך אף על פי שלא יצא משם וכל שכן לרבנן דבי רב אשי דמברכין על התפילין כל היכי דמשמשי בהו, ויש שסבורין דסגי בברכה אחת בכל יום בכניסה ראשונה ומה שכתבנו נכון ועיקר והלכה למעשה, מפי רבינו נר"ו.

והנה סברת חכמי צרפת צ"ע דהרי מעשים אלו כגון אכילה ושתיה וכו' הם אופנים שונים של קיום מצוות סוכה שהרי בתורה כתוב רק בסוכות תשבו, וחז"ל פירשו דכל הדברים הללו הם בכלל תשבו וכיון שהכל מצוה אחת ולא הפסיק בין מעשה למעשה למה צריך ברכה על כל מעשה.

ויש לומר דס"ל לחכמי צרפת דהברכה אינה על קיום המצוה אלא על מעשה המצוה, וכיון שהמעשים חלוקים כל מעשה הוי כהנחת תפילין דמחייבת ברכה. ועדיין צ"ב.

ולכן נראה לבאר סברת חכמי צרפת לפי מה שיש לחקור בעיקר יסוד מצות סוכה, אם יסוד המצוה לדור בסוכה, ואכילה שתיה ושינה הוו רק אופני הדירה, ואם כן אין שום קיום מצוה פרטי בגוף האכילה וכו', אלא דכולהו הוו קיום הדירה בסוכה. והיינו דעיקר מצות סוכה היא שתהיה הסוכה דירתו שיהיה דר בה וישתמש בה כדירתו וכמש"כ הרמב"ם פ"ו מהלכות סוכה ה"ה כיצד היא מצות הישיבה בסוכה שיהיה אוכל ושותה ודר בסוכה כל שבעת הימים בין ביום ובין בלילה כדרך שהוא דר בביתו בשאר ימות השנה וכל שבעת הימים עושה אדם את ביתו עראי ואת סוכתו קבע שנאמר בסוכות תשבו שבעת ימים כיצד כלים הנאים ומצעות הנאות בסוכה וכו' עיין שם.
או דנימא מלבד עיקר מצוות דירה בסוכה יש עוד קיום מצוה פרטית כשאוכל ושותה או ישן בסוכה ונמצא דמקיים באכילתו וכו' גם עיקר מצות דירה וגם קיום פרטי דאכילה ושתיה ושינה בסוכה. (ועיין כאן מה שביארנו לפי זה הטעם שנשים לא מברכות לישב בסוכה).

ולפי זה מבואר שפיר, דס"ל לחכמי צרפת שמלבד עיקר המצוה לדור בסוכה יש קיום מצוה פרטי דאכילה שתיה וכיו"ב, והיינו דהברכה לעולם על קיום המצווה ולא על מעשה המצווה ודוק.

ולפי זה הראשונים החולקים דאינו מברך כל שלא היה הפסק, ס"ל כצד הראשון הנ"ל שעיקר יסוד המצוה לדור בסוכה, ואכילה שתיה ושינה הוו רק אופני הדירה, ואם כן אין שום קיום מצוה פרטי בגוף האכילה וכו', וממילא כל שליתא הפסק אינו מברך על כל מעשה בנפרד.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

רבי יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון