ראש השנה - דברי המדרש, על מה דמתענים בערב ראש השנה | ענייני דיומא ראש השנה - דברי המדרש, על מה דמתענים בערב ראש השנה | ענייני דיומא

חיים ארוכים

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
133
תודות
262
נקודות
96
כ' הטור (סימן תקפא) נוהגין באשכנז להתענות כולם בער"ה וסמוך לזה ממדרש ר' תנחומא ולקחתם לכם ביום הראשון וכי ראשון הוא והלא ט"ו הוא אלא ראשון לחשבון עונות משל למדינה שחייבת מס למלך ולא נתנו לו בא אליה בחיל לגבותו כשנתקרב אליה בעשרה פרסאות יצאו גדולי המדינה לקראתו ואמרו לו אין לנו מה ליתן לך הניח להם שליש כיון שנתקרב יותר יצאו בינוני העיר לקראתו הניח להם שליש השני כשנתקרב יותר יצאו כל בני העיר לקראתו והניח להם הכל כך המלך זה הקב"ה בני המדינה אלו ישראל שמסגלים עונות כל השנה ער"ה הגדולים מתענין ומוותר להם שליש עונותיהם בי' ימים בינונים מתענין ומוותר להם ב' שלישים בי"ה הכל מתענין ומוותר להם הכל במוצאי י"כ עוסקים במצות סוכה ולולב ואין עושין עונות לכך קורא י"ט ראשון ראשון לחשבון עונות:

מה הפשט בדברי המדרש, מה הקשר בין המשל לנמשל?,
הרי ראשון לחשבון עונות הוא בגלל שהכל נמחל ביום כיפור, ועסוקים במצוות עד סוכות, ולא בגלל שהמחילה מתחלקת לשלוש שלישים?
 
מה הפשט בדברי המדרש, מה הקשר בין המשל לנמשל?,
הרי ראשון לחשבון עונות הוא בגלל שהכל נמחל ביום כיפור, ועסוקים במצוות עד סוכות, ולא בגלל שהמחילה מתחלקת לשלוש שלישים?
המדרש לא בא להסביר רק את זה שסוכות הוא ראשון לחשבון עוונות, אלא את כל המהלך של הכפרה מערב ראש השנה ועד ליום הכיפורים, והמסקנא מכל הנ"ל היא שסוכות הוא ראשון לחשבון עוונות, כיוון שכל ג' השלישים כבר נמחלו.
 
המדרש לא בא להסביר רק את זה שסוכות הוא ראשון לחשבון עוונות, אלא את כל המהלך של הכפרה מערב ראש השנה ועד ליום הכיפורים, והמסקנא מכל הנ"ל היא שסוכות הוא ראשון לחשבון עוונות, כיוון שכל ג' השלישים כבר נמחלו.
תעיין בפנים,
המדרש מתחיל מהו ולקחתם לכם ביום הראשון ואמאי לא כ' חמשה עשר, וע"ז הוא מביא את המשל, וכך הוא סיום דבריו.
 
ונראה עפ"י מה דמגיה הבית יוסף על הטור דלא כתוב במשל דבפעם שלישית מניח להם הכל, אלא גורסים מאי דהוי הוי מכאן ואילך חושבנא

ונראה הביאור דמה דמוחל כל פעם שליש אינו ויתור סתם, אלא אם ישלימו חובם בסך הנשאר א"כ ימחול על שליש זה וכן בפעם השניה מוחל על השליש השני כדי שייטיבו דרכם בשליש השלישי, אך בבקשה השלישית אין כאן עוד יתרת חוב שיכולים בהם להיטיב דרכם, ולכן אומר להם המלך מאי דהוי הוי מכאן ואילך חושבנא, והכוונה בזה שאם מכאן ואילך על חובות שיהיו להבא ישלמו מחול להם, ולכן כשבא סוכות וח"ו אין מטבים דרכם הוי ראשון לחשבון עונות על מה שכבר נמחל להם,

ומזה נוהגים להתענות בער"ה כיון דאין צורת המחילה כמחילה סתם, דא"כ מספיק שיהיה מחילה ביום הכיפורים, אך כיון דכל המחילה היא בכך דישראל מטיבים דרכם א"כ צריך להגיע לכפרה עם חזרה בתשובה לכה"פ בשני שליש, דאינו מחילה סתם אלא מחילה בתנאי שייטיבו דרכם בשאר המעשים.

ומכאן טעם לקבל קבלה אחת קטנה אבל אמיתית. (שכן המחילה היא בצורה של פרע השאר, ומחול לך על זה)
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון