חידה בתלמוד וחז"ל - דין שנפסק ע''פ כל הבי''ד | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - דין שנפסק ע''פ כל הבי''ד | אוצר החידות
הודעה חבר 5 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
2,342
תודות
4,945
נקודות
517
היכי משכחת לה דין שלא נפסק ע''פ רוב [במקרים מסויימים] וצריך בשבילו את כל הבי''ד?
[בפשטות, לפי חלק מהראשונים]
 
מלקות דנין בשלשה, ודעת הרמב''ם דאין מכריעין בה לחובה ע''פ א', וממילא כל מלקות שידונו בג' א''א לפסוק לחיוב מלקות בלי שכל הבי''ד יאמר כן
 
רמב"ם הל' סנהדרין פי"א ה"א:
מה בין דיני ממונות לדיני נפשות דיני ממונות בשלשה דיני נפשות בעשרים ושלשה דיני ממונות פותחין בין לזכות בין לחובה דיני נפשות פותחין לזכות כמו שביארנו ואין פותחין לחובה דיני ממונות מטין על פי אחד בין לזכות בין לחובה דיני נפשות מטין על פי אחד לזכות ועל פי שנים לחובה דיני ממונות מחזירין בין לזכות בין לחובה ודיני נפשות מחזירין לזכות ואין מחזירין לחובה כמו שביארנו דיני ממונות הכל ראויין ללמד זכות או חובה בין הדיינים בין התלמידים ודיני נפשות הכל מלמדין זכות ואפילו התלמידים ואין מלמד חובה אלא הדיינים דיני ממונות הדיין המלמד חובה חוזר ומלמד זכות והמלמד זכות חוזר ומלמד חובה דיני נפשות המלמד חובה חוזר ומלמד זכות אבל המלמד זכות אינו יכול לחזור וללמד חובה אלא בשעת גמר דין יש לו לחזור ולהמנות עם המחייבין כמו שביארנו דיני ממונות דנין ביום וגומרין בלילה דיני נפשות דנין ביום וגומרין ביום דיני ממונות גומרין בו ביום בין לזכות בין לחובה דיני נפשות גומרין בו ביום לזכות וביום שלאחריו לחובה.

ושם ה"ד:
אחד דיני נפשות ואחד דיני מלקיות ואחד דיני גלות הדינים האלו שוים בהן אלא שהמלקות בשלשה ואין אחד מהן בשור הנסקל חוץ מדבר אחד שדינו בעשרים ושלשה.
 
אחד דיני נפשות ואחד דיני מלקיות ואחד דיני גלות הדינים האלו שוים בהן אלא שהמלקות בשלשה ואין אחד מהן בשור הנסקל חוץ מדבר אחד שדינו בעשרים ושלשה.
אינו מפורש שם בהדיא, וראה

מנחת חינוך פרשת אם כסף מצוה עח
(ג) וכמה אנשים צריכים כו'. באמת מחמת טעם זה דצריכים שנים יותר בדיני נפשות היה סגי בפחות מכ"ג אך גזה"כ הוא ושפטו העדה כו' עיין ריש פ"ק דסנהדרין ולעיל כתבתי דלכאורה כיון דמבואר בש"ס דמלקות במקום מית' עומדת וכ"כ ר"מ פי"א דכל הדברים שבדיני נפשות נוהג גם במלקות חוץ מג' דיינים אם כן למה ידונו על פי הרוב לחיוב כיון דליכא אלא אחד יותר ולמה לא ישווה מלקות לדיני נפשות לזה. אך באמת כיון דגזה"כ דמלקות בג' א"כ ב' לגבי א' הוה ליה רובא דמינכר יותר מב' בד"נ בשלמא בד"נ דגזה"כ דצ"ל כ"ג ובא' המכריע אין רוב גמור אינו מכריע לחוב וגם שנים יתירים אין רוב גמור אך גזרת הכתוב דעפ"י ב' מכריעין לחוב אבל במקום דסגי בג' כיון דשנים הוו שני חלקים לגבי הא' הוה ליה רובא דמינכר ועיין סברא כזו בתר"י פג"ש דג' שאכלו ושנים אכלו פת וא' ירק מצטרף דהוי רוב דמינכר וששה אכלו פת וד' אכלו ירק אף דהוי שנים יותר כיון דל"ה ב' חלקים יותר ל"ה רוב גמור וה"נ. ובדיני נפשות גזה"כ דשנים יותר הולכין לחוב ובדיני מלקות דגה"כ דסגי בג' שנים לחוב הוי רוב דמינכר:​
קרן אורה מסכת סנהדרין דף לג עמוד ב
אלא דקשיא לי, כיון דסגי בג' א"כ ע"כ לא בעינן במלקות ע"פ שנים לחובה, וא"כ גם בהא לא דמיא לד"נ, והרמב"ם ז"ל כתב דלכל הדינים שוין דיני מלקיות לד"נ לבד דמלקות סגי בג'
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:

הודעות מומלצות

בברכת הגומל כתוב שהשומעים מלבד מה שהם עונים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון