זבחים - דף י"ט. מדוע בתפילין של ראש דכהן גדול אין פסול ייתור בגדים? | ים התלמוד זבחים - דף י"ט. מדוע בתפילין של ראש דכהן גדול אין פסול ייתור בגדים? | ים התלמוד

אחיה אוחיון

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
17
תודות
38
נקודות
53
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף יט עמוד א
תנא שערו היה נראה בין ציץ למצנפת ששם מניחין תפילין
יש להקשות מכאן על רבי יהודה בריה דרבי חייא דלעיל שאמר שאף שלא במקום בגדים יש דין ייתור בגדים, ואף בצלצול קטן, משום דחשיב (עיין שבת ס"ג ב' אריג כל שהוא טמא ותכשיט כל שהוא טמא), דאם כן לכאורה תפילין ג"כ צריכים להחשב ייתור בגדים.
ואולי בדרשא הפוסלת ייתור בגדים (לעיל י"ח א') הבינו חז"ל שזה לא ממעט מצוה דגופיה ואפילו דיממא בלבד, ורק דרשא דחציצה ("על בשרו") יש לה למעט גם מצוה דגופיה. וצ"ע.
 
רש"י פי' דזה גופא ספק הגמ' תפילין מהו שיחוצו היינו למהוי ייתור בגדים, ועל הברייתא דשם היה מניח תפילין פירש"י (בע"ב) דאיצטריך לאשמועינן דלאו בגד הוא, (ולדעת הרמב"ם ייתור בגדים הוא רק בשתי כותנות וכדו' ולא בבגד אחר).
 

הודעות מומלצות

הרב שמריהו יוסף קרליץ (תרי"ב –...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון