ראש השנה - האם גויים נידונים בראש השנה או אולי בכל יום בשנה? | ענייני דיומא ראש השנה - האם גויים נידונים בראש השנה או אולי בכל יום בשנה? | ענייני דיומא

פרוש

משתמש חדש
gem
הודעות
15
תודות
28
נקודות
5
בעקבות האשכול שדן אם קטנים נידונים בר"ה, הסתפקתי האם גויים נידונים בראש השנה או אולי בכל יום בשנה?
 
בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון וכו' היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים וכו' בריות בו יפקדון וכו' פוקד כל יצורי קדם וכו' ועל המדינות בו ייאמר איזו לחרב וכו' מי לא נפקד כהיום הזה וכו'
כל באי עולם הרי זה כולם אלא שזה משפט כללי מכיון שהיום הרת עולם אז היום יעמיד במשפט משפט כללי לכל היקום אינדיאנים ערבים ואפריקאנים כאחד
רק מאידך ליהודים יש דין מיוחד כמוש"כ כי חק לישראל משפט לאלקי יעקב ואכתוב בקיצור גדול שזאת משני סיבות דבר אחד כי הבריאה הרי לא נברא אלא בשביל ישראל וכל השאר מה שמקבלים הרי זה רק ברך אגב או אפילו פחות מכך וכמו הכלבים וחתולים שנהנים מערימות האשפה של אולם החתונה של בן המלך.... וכדוגמת זכירת נח שהיה זיכרון מיוחד שגם את נח באהבה זכרת... ולכן אנו אומרים בפייט לפני זכרונות אשרי איש שלא ישכחך ובן אדם יתאמץ "בך" כי לכן (השם החג הנקרא בתורה) יום תרועה היא "לכם" אתם מעוררים את זעקתכם היהודי אתם ממליכים את הקב"ה, ויש להרחיב הרבא בזה אולי בהזדמנות.
 
אברבנאל (ויקרא פרק כג פרשת אמור) מרחיב בארוכה בין ישראל לאומות העולם כלפי הדין בר"ה. מפני אריכות דבריו הועתקו רק הערותיו.

וז"ל: השאלה הג' איך אמרו שדין ר"ה הוא כולל לכל בני אדם נדונים באותו יום בשוה. כי הנה האומה הישראלית הם חלק השם והיא מיוחדת להנהגתו והשגחתו העליונה ולא להנהגת הגרמיים השמימיים וכמו שאמר ופן תשא עיניך השמים וראית את השמש ואת הירח וגו' אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים תחת כל השמים וגו' ואתכם לקח ה'. ואם שכר האומה הישראלית בלבד וענשה הוא כפי התורה ומעשה המצות מפאת ההשגחה האלהית. איך יהיה הדין שוה בה וביתר האומות בר"ה:
השאלה הד' אם היה דין ר"ה הכנה ליוה"כ שמי שנשפט בר"ה נחתם ביוה"כ כמו שאמרו במשנה איך היה דין ר"ה כולל לישראל ולכל בני אדם לגויהם וכפרת יוה"כ מיוחדת לישראל לבד לא לאומות כמו שאמר כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם וגו' והיתה זאת לכם לחקת עולם לכפר על בני ישראל אחת בשנה כי הנה החתימה ראוי שתהיה מיוחסת למשפט ואם היה המשפט בר"ה כללי לכל בני העולם בהכרח חתימתו ביוה"כ תהיה ג"כ כולל לכלם הנה אנחנו בהכרח בין שני דברים אם שנאמר שאין משפט ר"ה כולל לכל האומות והוא הפך מה שקבלו (ר"ה שם) חז"ל כמו שאמרו בגמרא כי חק לישראל אין לי אלא לישראל לאומות העולם מנין שנאמר משפט לאלהי יעקב. והביאו על זה היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם. או שנאמר שתהיה כפרת יוה"כ לא לבד לבני ישראל אלא גם לכל האומות והוא הפך מה שביארה התורה וגם בדין ר"ה יורו הכתובים התיחדות על האומה הנבחרת כי הוא אומר בפירוש יום תרועה יהיה לכם מורה שלישראל בלבד הוא לא לשאר האומות. וכמו שאמר המשורר (תהלים קמ"ז) מגיד דבריו ליעקב חקיו ומשפטיו לישראל לא עשה כן לכל גוי וגו' ומה הוא אם כן הדין הזה הכולל לכל בני אדם:
 

הודעות מומלצות

האם ראוי לגדל חיות מחמד?
האם לאבותינו היה בבית...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון