וישלח - האם ומדוע מחוייבים אנו לידע ייחוס זרע אהליבמה ? | בראשית וישלח - האם ומדוע מחוייבים אנו לידע ייחוס זרע אהליבמה ? | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
893
תודות
1,438
נקודות
222
מעודי תמהתי בענין זה, אך תחילה אביא אשר עוררני לזה עתה:

בגליון 'תורה שבכתב' הביאו:

מסופר על אחד מגדולי ישראל ששמע פעם שני יהודים מתפארים ביחוס שלהם, האחד ציין ואמר 'אני נכד בן אחר בן מגאון פלוני', והשני אמר לעומתו: 'ואני נכד של קדוש וצדיק פלוני', ניגש אליהם אותו גדול ואמר להם: אני רואה שאתם בקיאים היטב בייחוסי משפחות, שמא תדעו לומר לי מה סדר היחוס של 'יעוש' ו'יעלם'... השתתקו השניים ולא ידעו מאומה על יחוס זה. נענה הלה ואמר להם: לדעת את היחוס שלכם הוא דבר חשוב, אבל האמינו לי, שאם לא תדעו מי היה הסבא של הסבא שלכם, ימחלו לכם בשמים, אבל אם לא תדעו את השושלת של עשיו לא ימחלו לכם, כי אלו פסוקים מפורשים בתורה הקדושה, ואיך יתכן שיהודי לא בקי בהם...

וכמובן תוכחתו היתה להעמידם לעסוק בדברי התורה הק' מזהב ומפנינים, אך תמהתי מדוע עלינו להיות בקיאים בזאת,

כמובן זה תורה וכו'
 
[]כמובן זה תורה וכו'[/]
לא הבנתי למה כתבת את התשובה כ"כ בקטן, הלא זוהי התשובה האמיתית, אנחנו חייבים לדעת את הייחוס הזה כי זה חלק מהתורה, השאלה היא למה התורה כתבה את זה, ועל זה כבר עונה רש"י.
 
לא הבנתי למה כתבת את התשובה כ"כ בקטן, הלא זוהי התשובה האמיתית, אנחנו חייבים לדעת את הייחוס הזה כי זה חלק מהתורה, השאלה היא למה התורה כתבה את זה, ועל זה כבר עונה רש"י.
הוא מחפש תשובה שמתיישבת על הלב של כל משכיל מלבד "תשובה אמתית".
 
בהגהות מהרצ"א על סור מרע ועשה טוב וז"ל ענין עסק התורה בדברים ובהלכות אשר נראים שלא יבואו לידיו לקיימם לעולם כו' אמנם ע"י עסק התורה והדיבורים אשר מדברים ועוסקים בהם ומקשרים ומיחדים ליחדם במקור התורה אשר העולם הוא רושם התורה ועי"ז אנו ממשיכין חיות לכל הדברים שבעולם כגון אם לומד במסכת כלים וקורא בלימודו הרבה מיני כלים דיבורו ועסקו הוא חיות הכלים וקיומם אחר שמצא בהם קדושת היחוד ע"י עסק התורה עי"ז נמשך עליהם חיות ממקור התורה עץ חיים הוא וסם חיים אחר שאמר זה טמא וזה טהור דוחה מהם החיצוניות ומברר הטוב מן הרע וכן על דרך זה בלמדו פרק המוכר את הספינה עם כליה ופרק המוכר את הבית עם כליו והקונה שתי אילנות וכל עסקי העולם נפרטים בתורה שמים וארץ וכל המעשה חרישה וזריעה וכו' ואילנות ודשאין ועשבין התורה ובעסק ובעירין ועופין וחיוון והדיבור בה מעלה כל הדברים למקורן בהיותו עוסק לשמה עכ"ל ובהעלאת אומות העולם מובא בספר אמרי פנחס שער התפילה אות ד' וז"ל בספר מבוא שערים (עיין שער היחודים פרק ב') איך שכל אות ואות רוכבין עליו נשמות ומלאכים והשכינה, וכשאדם מאמין בזה בעת תפילתו הוא ממשיך אור אין סוף בתוך האותיות, ועי"ז יש מפלה גדולה לרשעים, כי אינם יכולים לקבל רוב אור עכ"ל ושם שער התפילה אות ג' כתב וז"ל איתא בכתבים ושער היחודים (פרק ב) כי אות אחת מרכבה לקוב"ה ושכינתיה וכל העולם והנשמות תלוים באות אחת, ונמצא כשאדם מדבר ומאמין כי באות א' תלוים כל העולמות והמלאכים ומיחד קוב"ה ושכינתיה בזה נושא כל הברואים לבורא ית"ש ואפילו אומות העולם נישאין, וכל מי שיש בכוחו להנשא נמתק שם ומי שאין בו חיות לעלות נופל למטה עכ"ל.
בספר ירבה תורה פרק ספר יוחסין כשהי' קורא (הרה"ק השר שלום מבעלזא זי"ע) בתורה בפ' וישלח אלופי עשו צעק מאד והסביר אז מ'וועט זיי נישט כאטש איינמאל אין יאר אנשרייען וועט אינגאנצן נישט זיין אויסציהאלטן פון זיי אם לא נגער בהם לכל הפחות פעם אחת בשנה לא יהיה באפשרי כלל לסבול מהם
בספר דברי חנה ח"א עמ' י"ט דבעת העליה לתורה של בנו של הרה"ק מקאלאשיץ זצ"ל בפרשת וישלח עשה הרה"ק מקאלאשיץ זצ"ל הרבה הוספות בקריאה"ת וגם בסוף הסדרה בין אלופי עשו באמרו הבה נחתוך את אלופי עשו.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שני חתנים למדו באחת הישיבות בבני ברק. הם היו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה