מה המקור? - האם יש מקור למושג הידוע ד' אמות חדשות בארץ ישראל שש ענין לילך אותם | אוצרות התורה - מקורות מה המקור? - האם יש מקור למושג הידוע ד' אמות חדשות בארץ ישראל שש ענין לילך אותם | אוצרות התורה - מקורות
  • מדור זה נועד לסייע לחו"ר הפורום באיתור מקורות תורנים ומראי מקומות רלוונטיים. שימו לב: המדור לא מיועד לדיונים בנושא המקורות עצמם. דיונים אלה מתאימים למדורים אחרים.

האם יש מקור למושג הידוע ד' אמות חדשות בארץ ישראל שש ענין לילך אותם
אני שמעתי בשם רמב"ן
דהיינו שלשיטתו לא רק שיש בזה מעלה אלא מתכפרים לו עוונותיו.
אין לי מקור אך כך שמעתי כמה וכמה פעמים.
 
עי' שלהי קונטרס שאלו שלום ירושלים מי שיוכל להביאו כאן אשמח מאוד
 
כך רשום אצלי בחיבור כת"י:
הליכת ארבע אמות חדשים בארץ ישראל. הנה לגבי עצם ההימצאות בארץ, כבר כתב בספר חרדים (פרק נט. מצוות התלויות בארץ ישראל פרק ב) בדעת הרמב"ן (בהשגות לסה"מ שכחת העשין מצוה רביעית) שמצוַת ישיבת ארץ ישראל, כל עת ורגע שהאדם בארץ ישראל הוא מקיים המצוה זו. ובגמרא כתובות (קיא.) א"ר יב"א א"ר יוחנן: כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל - מובטח לו שהוא בן העולם הבא. ועוד איתא התם דא"ר אלעזר: כל הדר בארץ ישראל שרוי בלא עוון. ולשון ברמב"ם בהלכות מלכים (ה יא) אמרו חכמים: כל השוכן בארץ ישראל עונותיו מחולין, ואפילו הלך בה ארבע אמות זוכה לחיי העולם הבא. אך לא מצינו בחז"ל ובקדמונים שיש מצוה מיוחדת בארבע אמות חדשות, והמקור הראשון לזה הוא בספר ירך יעקב פיתוסי (פרשת מסעי סוף אות א) ששמע מאנשי ארץ ישראל שקבלה בידם, שעל כל הליכת ארבע אמות חדשות שעדיין לא הלך בהן מקודם מוחלין לו על כל עוונותיו. אך בספר 'לחם לפי הטף' (מע' א אות מה) דחה דבריו. ועיין לגה"ק רבי שמעון חירארי זצ"ל בספר שמחים בצאתם (על הגדש"פ עמ' תעט) ולרה"ג אורי סבאג שליט"א בספר בחוקותיך אשתעשע (עמ' רי) מש"כ ליישב קושיותיו. והגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א בספר 'מנוחת אמת' (עמ' עד) כתב שאין מקור למעלת ד"א חדשות בא"י, אלא הוא משום שמרגיש בזה חביבות ארץ ישראל, כהא דאיתא במדרש רבה פרשת לך לך (פרשה לט סימן ט) "ולמה לא גילה לו - כדי לחבבה בעיניו וליתן לו שכר על כל פסיעה ופסיעה".
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איזה איסור, תלוי באורחים?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה