טעם ומקור הקוואטער, האם הוא מוסמך ? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 טעם ומקור הקוואטער, האם הוא מוסמך ? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
עיקר ה'קוואטער' חשיבות מרובה יש לו.
והרי האישה לובשת בגדי שבת בתשעת הימים, בשל היותה 'קוואטער'.
בקיצור שולחן ערוך (סי' עח) פסק שמקדימים את ה"קוואטער", האיש המכניס את התינוק למקום הברית ומוסרו לאבי הבן, לעליה בתורה קודם למוהל ולאבי הבן גם יחד.
 
המשנ"ב (תקנ"א סק"ג) כותב:
"אבל המכניס והמוציא התינוק [שקורין קוואטער] אינו בכלל זה".
והוסיף המ"ב: "ומכל מקום האשה המכנסת התינוק נוהגת ללבוש בגדי שבת, שזה עיקר מצוותה".
 
הגר"ח קרייזווירט שאל פעם את הרבי מגור הלב שמחה, שהוא (הגר"ח) מקבל הרבה פעמים סנדקאות ואע"פ כן אינו מתעשר. והשיב לו הלב שמחה, שיעשה את הסנדקאות בשלימות, כולל הקוואטער והעמידה לברכות. ועשה כן, והועיל לו [אשמח אם מישהו יכול לאשש את הסיפור].


בס' דינים והנהגות ממרן החזו"א פרק ח ס"ג בזה"ל: 'שמענו שאמר שלא ליתן קוואטער לחתן וכלה מאורסים'. ע"כ. ומביאו בנטעי גבריאל (שידוכים ותנאים פמ"ג סט"ז), ומוסיף הטעם: 'משום פריצות', וכתב ששמע כן מהגאון ר' טוביה גולדשטיין.
 
המשנ"ב (תקנ"א סק"ג) כותב:
"אבל המכניס והמוציא התינוק [שקורין קוואטער] אינו בכלל זה".
והוסיף המ"ב: "ומכל מקום האשה המכנסת התינוק נוהגת ללבוש בגדי שבת, שזה עיקר מצוותה".
כמש"כ לעיל
והרי האישה לובשת בגדי שבת בתשעת הימים, בשל היותה 'קוואטער'.
 
בשיירי כנסת הגדולה (יו"ד סי' רסה הגב"י אות ב) כתב, שנוהגים לעמוד מפני הנושא את התינוק לברית מילה, והטעם מפני שעוסק במצוה, וכמו שכתב רבינו עובדיה בפירוש המשנה וכנ"ל, וכן נוהגים בקושטא. ובבואי לעיר טיריא ראיתי נוהגים שלא לקום והנהגתים לקום.
 
אצל הספרדים (אותם שהייתי אצלם בברית) אבי הבן מברך ברכת המילה כשהוא מוסר את הבן לסנדק. במבט כזה, יש מקום רב לראות את מי שהביא את התינוק עד למקום הברית, כמקיים חלק מהכנסתו לבריתו של אברהם אבינו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה