בהר - האם לשמיטה בעינן שש שנים שלימות של זריעה | ויקרא בהר - האם לשמיטה בעינן שש שנים שלימות של זריעה | ויקרא
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,680
תודות
4,730
נקודות
475
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את תבואתה, ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ (כה ג-ד)

בספר
דרשות רז"ה כתב לדון, האם בעינן שש שנים שלימות של זריעה, או דגם מקצת שנה עולה למנין שמיטין, כגון כשנכנסו לארץ והיו שבע שחילקו ושבע שכיבשו, וכמו שהתחילו בניסן כך נסתיימו בניסן, אבל ראש השנה לשמיטין הוא א' בתשרי, א"כ יש לדון האם מונים את אותו הזמן שמניסן ועד תשרי לשנה ראשונה לשמיטה, או דאין מונים אלא שנה שלימה ויתחילו למנות מתשרי הבא. וספק זה שייך גם לעתיד, דהא בזמן הזה שבטלה קדושת הארץ שמיטה היא מדרבנן, א"כ יש לדון איך הדין כאשר יחזרו ויקדשו באמצע השנה, האם תעלה מקצת השנה ככל השנה.

ולכאורה כיון דקי"ל בראש השנה י: דשלשים יום בשנה חשובים שנה, א"כ אפשר שגם לענין זה יועיל ל' יום. אך עי"ש שכתב לדון בזה מלשון הכתוב "שש שנים תזרע שדך" דמשמע בעינן שיהיה עכ"פ זמן זריעה, ואילו בניסן כבר עבר זמן הזריעה ולא מתקיים שש שנים "תזרע שדך". ומ"מ מסיק שם דדי בזה שמתקיים "ושש שנים תזמור כרמך", וזמן זמירה הוא בקיץ.​
 

הודעות מומלצות

מָרוֹר זֶה שֶׁאָנוּ אוֹכְלִים, עַל...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון