חנוכה - האמנם נתקן לאמר 'הנרות הללו' ל'פרסומי ניסא' ? | ענייני דיומא חנוכה - האמנם נתקן לאמר 'הנרות הללו' ל'פרסומי ניסא' ? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

כן מצאתי בדברי הערוך השולחן (תרע"ו ס"ח),
והוא פלא.​
וז"ל:
"אחר שהדליק הנר הראשון יאמר הנרות הללו אנו מדליקין על התשועות ועל הנסים ועל הנפלאות שעשית לאבותינו ע"י כהניך הקדושים וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קדש הם ואין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד כדי להודות לשמך על נפלאותיך ועל נסיך ועל ישועתך כן הוא הנוסחא בטור ובעוד שאומר זה יגמור ההדלקה וזהו משום פרסומי ניסא"​
 
לכאו' זה כמו שמצינו בהגדה בשעה שמצה לפניך, כך גם כאן הדלקת הנרות עצמה היא לא אומרת כלום לפחות כלפי המדליק, אלא באמירה שכל מהות ההדלקה היא לפרסם את הנס, וזה הופך את ההדלקה עצמה לפרסומי ניסא.
 
נוסח התפילה מופיע לראשונה במסכת סופרים (פרק כ', הלכה ד'). הנוסח המופיע במסכת סופרים הוא:

”הנרות האלו אנו מדליקין, על הישועות ועל הניסים ועל הנפלאות, אשר עשית לאבותינו, על ידי כוהניך הקדושים. וכל [מצוות] שמונת ימי החנוכה, הנרות האלו קודש, ואין לנו רשות להשתמש בהן אלא לראותן בלבד, כדי להודות שמך, על נפלאותיך ועל ניסיך ועל ישועתך.
 
לכאו' זה כמו שמצינו בהגדה בשעה שמצה לפניך, כך גם כאן הדלקת הנרות עצמה היא לא אומרת כלום לפחות כלפי המדליק, אלא באמירה שכל מהות ההדלקה היא לפרסם את הנס, וזה הופך את ההדלקה עצמה לפרסומי ניסא.
ביאור נפלא בדברי הערוה"ש.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה