כי תצא - הבן הראשון שהוציא פדחתו תחילה הוא הבכור | דברים כי תצא - הבן הראשון שהוציא פדחתו תחילה הוא הבכור | דברים

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,185
תודות
5,349
נקודות
507
וְיָלְדוּ לוֹ בָנִים הָאֲהוּבָה וְהַשְּׂנוּאָה וְהָיָה הַבֵּן הַבְּכֹר לַשְּׂנִיאָה.

כתב הרב הגדול מהר"ם חביב ז"ל [הרב המחבר גט פשוט וכו'] בדרשותיו כ"י: יש לדקדק, דאי בן השנואה הוא הבכור, היכי קאמר ברישא וילדו לו בנים האהובה והשנואה, דמשמע דהאהובה ילדה תחילה, ותו דמאי סלקא דעתיה לעשות בכור למי שאינו. ויראה דיובן במה שהוא הדין (רמב"ם פ"ב מהלכות נחלות ה"ב) דאם יצא פדחתו בחיי אביו, אף על פי שלא הוציא כל ראשו לאויר העולם אלא אחר מיתת אביו, הרי זה נוטל פי שנים, והוא הדין למי שיש לו שתי נשים והראשונה התחילה לילד תחילה, דהולד הוציא פדחתו, ונשתהה מלצאת עד שהאשה השניה ילדה לגמרי טרם נגמר לידת הראשון, אפילו הכי הבן הראשון שהוציא פדחתו תחילה הוא הבכור [1], אף על גב דהאשה השנית ילדה לגמרי קודם גמר לידת הראשון. וזה רמז הכתוב וילדו לו בנים האהובה וגו', כלומר דהוא סבר דסדר לידת הבנים הוא האהובה תחילה ואחר כך שנואה, מפני שנגמר לידת בן האהובה תחילה, ולזה אמר הכתוב דטועה בדין, ולא יוכל לבכר בן אהובה על פני בן השנואה, כלומר כיון דבן השנואה הוציא פניו ופדחתו תחילה, לא יוכל לבכר את בן האהובה, אף על גב דנגמר לידתו תחילה, כיון דפני בן השנואה יצאו תחילה, וזה שכתוב על פני בן השנואה דייקא, ודו"ק. [חומת אנך אות ג']​


[1] ולפי זה מתורץ למה כתיב לֹא יוּכַל לְבַכֵּר אֶת בֶּן הָאֲהוּבָה עַל פְּנֵי בֶן הַשְּׂנוּאָה הַבְּכֹר, לכאורה "הבכור" מיותר? אלא שמדגיש שלמרות שהאהובה ילדה ראשונה, אין בנה הבכור, אלא הבן של השנואה הוא הבכור, הואיל שיצאה פדחתו ראשונה.

וראה רי"ט אלגזי (הלכות בכורות להרמב"ן פ"ח) שכתב: והיה הבן הבכור לשניאה, דהאי קרא מיותר הוא, דאי להורות דהבכור הוא לשניאה, הא כתיב אח"כ לא יוכל לבכר את בן האהובה על פני בן השנואה הבכור וכו'. עיי"ש. ולהנ"ל התורה מגלה לנו שהאמת היא שהבן הבכור לשנואה הואיל שיצאה פדחתו תחילה.​
 

הודעות מומלצות

הגה"ק רבי דוד ב"ר נפתלי הירש מירלש פרנקל.

בעל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון