האם ביהמ"ק יבנה ביו"ט, והאם ניתן לבנותו בלילה? | בית המדרש – דיונים תורניים האם ביהמ"ק יבנה ביו"ט, והאם ניתן לבנותו בלילה? | בית המדרש – דיונים תורניים

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
274
תודות
379
נקודות
156
עמדתי ואתבונן, גבי בית מקדשינו ותפארתינו שיבנה במהרה בימינו. האם הוא יבנה ביו"ט, והאם ניתן לבנותו בלילה?
 
בשבועות (טו:) אמרו: מצות עשה של בנין בית המקדש אינה דוחה יום טוב, וכתבו הראשונים (רש"י ועוד) שלמדים דבר זה מהאמור: את שבתתי תשמרו ומקדשי תיראו אני ה', מכאן שאין בנין בית מקדש דוחה שבת, ואף יום טוב בכלל.
 
בשבועות (טו:) אמרו: מצות עשה של בנין בית המקדש אינה דוחה יום טוב, וכתבו הראשונים (רש"י ועוד) שלמדים דבר זה מהאמור: את שבתתי תשמרו ומקדשי תיראו אני ה', מכאן שאין בנין בית מקדש דוחה שבת, ואף יום טוב בכלל.
השאלה אם יש להוכיח מינה שאף בנין ביו"ט אסור מדאורייתא,

שהרי אין שבות במקדש,

או שמא שהבנין שקודם לסיום המקדש עדיין לא בכלל כלל זה
 
עוד יש לדון כמו מה פסק השו"ע גבי בנין ביו"ט, האם כב"ה או כב"ש

ביצה כא: כב.

וכוונתי לב' תירוצי הראשונים, יעוי' תוס' שם, ורשב"א ור"ן שבת מו.
 
הקשה רש"י (סוכה מא.): ואי קשיא דבלילה אינו נבנה, דקיימא לן בשבועות (טו:) דאין בנין בית המקדש בלילה.
דכתיב (במדבר ט טו) "וביום הקים". ולא בחמיסר שהוא יו"ט דקי"ל בשבועות (שם) דאין בנין בית המקדש דוחה יום טוב.

והיינו שהקשה רש"י בין על יישוב הגמרא הראשון "דאיבני בליליא" ובין על יישוב הגמרא השני "סמוך לשקיעת החמה",

שלכאורה אי אפשר שיהיה כן לעולם, כי הרי בליל ט"ז אי אפשר לבנות את בית המקדש דאין בנין ביתהמקדש בלילה, וביום ט"ו סמוך לשקיעת החמה אי אפשר לבנותו שהרין אין בנין בית המקדש דוחה יום טוב.

ויישב רש"י: הני מילי בנין הבנוי בידי אדם, אבל מקדש העתיד שאנו מצפין, בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים,שנאמר (שמות טו יז) "מקדש ה' כוננו ידיך".

וכן הסכימו התוספות (ד"ה אי נמי).
 
החתם סופר הקשה על עיקר דברי רש"י מה הועיל בכך שירד מלמעלה בנוי ומשוכלל, הלא סוף סוף מלאכת בנין הוא, שהמביא אהל בנוי ומעמידו על הארץ חייב משום בונה, ובמדרש מבואר שגם למעלה שובתים שבת ויום טוב(שמו"ר ל ט).

יעוי"ש דיישב ע"פ מה שכתבו תוספות (צה. ד"ה והרודה) שבונה ביו"ט מותר מדאורייתא משום מתוך.

וע"כ צ"ל שהטעם שאין בנין בית המקדש דוחה שבת לפי שלא הותר אלא נטיית אהל ואילו בבנין ישנם כמה מלאכות כמו טיחת הטיט וסידור האבנים ומכה בפטיש. וממילא בית המקדש שירד מן השמים שבו לא יהיה משום בונה אלא משום נטיית האהל, שרי.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

התיעוד האחרון שיקרא נדיר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון