חידה בתלמוד וחז"ל - מהרה יבנה בית המקדש | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - מהרה יבנה בית המקדש | אוצר החידות
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל חברי הפורום שליט"א
    שנה טובה ומתוקה כתיבה וחתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים 🌸
כורך
תקנת ר''י בן זכאי נטל כל שבעה

ספירת העומר
הדר זקנים ויקרא פרק כג
וספירת העומר הוא זכר למקדש. ולכך אנחנו מתפללים שיבנה בית המקדש מפני שאז יהא חובה עלינו לברך ספירת העומר:
 
כורך
תקנת ר''י בן זכאי נטל כל שבעה
ספירת העומר
הדר זקנים ויקרא פרק כג
וספירת העומר הוא זכר למקדש. ולכך אנחנו מתפללים שיבנה בית המקדש מפני שאז יהא חובה עלינו לברך ספירת העומר:
זכר למקדש אינו משום מהרה יבנה המקדש
 
איסור ביצה שנולדה ביו"ט ראשון של ר"ה, שאסורה גם ביו"ט שני של ר"ה (גמ' ביצה)
יום הניף כולו אסור. (כפי שהובא מגמ' סוכה.)
איסור להטיל מום בבהמת בכור, ובבהמות הראויות לקרבן (מסכת בכורות)
וכן תקיעת שופר בבית דין בר"ה שחל להיות בשבת.
 
נערך לאחרונה:
צלח (ביצה ה ב) בענין קושית התוספות למה לא הותרה אכילת מעשר שני בכל ערי ישראל אחרי שנחרב הבית: "נלע"ד שעכ"פ מדרבנן הי' אסור ולא מטעם דבר שבמנין אלא מטעם מהרה יבנה המקדש ויאמרו אשתקד מי לא אכלנו חוץ לירושלים בלי פדיון השתא נמי ניכול ויכשלו באיסור תורה".

חידושי הרן (סנהדרין יא ב): "שאף לאחר החורבן היו מסתכלים בדברים הצריכים לעיין [בגודל הגדיים לקרבן פסח בקביעת עיבור השנה] אילו היה בית המקדש קיים שאם יבנה הבית בימיהם יהיו הענינים על מכונם".

תוס' גיטין (יח א) בד"ה הנהו קלא: "דאפילו בזמן הזה משמע דבעי זמן (בגט)... אי נמי מהרה יבנה ביהמ"ק ושמא יחפה על בת אחותו".

הב"ח יו"ד סי' רצ"ד (ד"ה ומ"ש אבל) לענין פדיית נטע רבעי בזמן הזה שלא לפדות במחובר דאיכא למימר מהרה יבנה המקדש ויאמרו אשתקד מי לא היו פודין במחובר.

בשו"ת מהרי"ל (סי' צ"ג): "יש לה להמתין ז' ואח"כ לספור ז' נקיים ואע"פ שאינה טובלת לאחר ד' הראשונים כי שמא תחזור לדאורייתא דמהרה יבנה המקדש ואז צריכה ז' לנדות ולטבול בסוף ז".
 
איסור ביצה שנולדה ביו"ט ראשון של ר"ה, שאסורה גם ביו"ט שני של ר"ה (גמ' ביצה)
יום הניף כולו אסור. (כפי שהובא מגמ' סוכה.)
איסור להטיל מום בבהמת בכור, ובבהמות הראויות לקרבן (מסכת בכורות)
וכן תקיעת שופר בבית דין בר"ה שחל להיות בשבת.
נטילת לולב כל שבעה, (אך לכאור' הוא רק זכר למקדש)

אולי כוונתך להטיל מום בכהנים?
(שיש על זה נידון בפוסקים וכאיסור שתיית יין לכהנים.)

האומר הריני נזיר ביום שבן דוד בא בו, אסור בשתיית יין בימות החול.
(אמנם מסדר מועד - עירובין, אבל מדיני הנזיר...)
 
הבאר יצחק (חא"ה ס"ח ענף ו') תמה על דבריהם דהא בזה לא שייך הא דאמרו (ביצה ה ב) כל דבר שנאסר במנין צריך מנין אחר להתירו, מאחר דגם כשהיה הבית המקדש קיים היה מותר לעשות מלאכה לטמא או למי שהיה בדרך רחוקה, ודמי למש"כ הפוסקים לענין מים מגולים דלא אמרינן ביה דאסור גם האידנא משום דכל דבר שנאסר במנין מאחר דגם בזמן חז"ל לא נאסר רק במקום דשכיחי נחשים. וע"כ כתב הבאר יצחק דנראה דטעם האיסור בזה"ז משום מהרה יבנה ביהמ"ק ויאמרו אישתקד מי לא עשינו מלאכה, ועי' ביצה ה
 
תוס' גיטין יח. ד"ה הנהו וז"ל: וא"ת ומאן דאמר משום בת אחותו בזמן הזה למה כותבין זמן בגיטין דאפי' בזמן הזה משמע דבעי זמן כדתנן (לקמן דף פו.) ג' גיטין פסולים וי"ל גזירה שמא יחפה על בניה ממזרים אי נמי מהרה יבנה בית המקדש
 

הודעות מומלצות

הנפילה של החוזה מלובלין מהחלון...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון