סוכות, שמח"ת ושמ"ע - הכשר ופסול סוכה באצטבא - סוכה פחות מעשרה | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - הכשר ופסול סוכה באצטבא - סוכה פחות מעשרה | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,154
תודות
7,088
נקודות
482
א.
בשו"ע סימן תרל"ג סעיף ה' מבואר שאפשר להכשיר סוכה מעל כ' אמה בבניית אצטבא כנגד דופן האמצעי (ונמצא שיש לה ג' דפנות עיין מ"ב שם),
ואף מהצטבא והלאה הסוכה כשירה.
והסתפקתי מה הדין בסוכה י' טפחים שבנה אצטבא בחלק מהסוכה, האם כל הסוכה נפסלה או רק כנגד האצטבא.
וצדדי הספק, האם אנו אומרים שהאצטבא כאילו מתפשטת בכל הסוכה וכמו שמצינו לגבי מיעוט סוכה גבוה, או שמא רק לעניין הכשר סוכה ולא לפסולה.

אמנם בפשטות כצד האחרון. [עיין שם במ"ב שהדין בהכשר סוכה נלמד מהכשר קנים הבולטים לצד הפרוץ (פסל היוצא מהסוכה). ולפ"ז יש לחלק טובא].
ולכן אעורר ספק אחר.
מה הדין אם הסוכה בחלקה גובהה מכ' וחלקה י' טפחים, ובנה איצטבא כנגד החלק העליון.

ב.
בסעיף ט' שם מבואר בסוכה שהייתה גבוה יותר מעשר והוצין יורדין לתוך עשרה שהיא פסולה (דירה סרוחה) אמנם אם תלה בה נוי שממעט חלל י', הסוכה כשירה כיון שבטילי אגב הסוכה ולא מיקרי דירה סרוחה. ראה במ"ב שם.
והסתפקתי לפי זה מה הדין כשהוצין ממעטין חלל עשר (שאז דינו שפסול) אבל תלה על ההוצין דברי נוי, האם מכיון והנוי בטל לסוכה וההוצין משמשים לנוי אם כן לא חשיב דירה סרוחה ויל"ע.
 
בשו"ע סימן תרל"ג סעיף ה' מבואר שאפשר להכשיר סוכה מעל כ' אמה בבניית אצטבא כנגד דופן האמצעי (ונמצא שיש לה ג' דפנות עיין מ"ב שם),
ואף מהצטבא והלאה הסוכה כשירה.
וראה כאן אות ד' מה שיש להסתפק בדין זה לשיטת הרי"ף
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איזה דבר נהג בכל יום - כל ארבעים שנה שהיו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה