הענין המוסרי להימנע מלהנהיג רכב| דף 2 | פורום אוצר התורה

הענין המוסרי להימנע מלהנהיג רכב

מתוך ספר הישר המיוחס לר''ת
התאוה - היא ראש ושורש לכל המעשים הרעים, וכשיתן אדם רשות לתאוותו, לא יישאר מעשה מן המעשים הרעים אשר לא יעשה אותם. והתאוה היא מצויה בעשרה דברים: במאכל, ובמשתה, בנשים, בעושר, ובשררה, ובעסקים, ובמלבוש, ובמרכב, ובתענוגי הגוף ובשאר מיניהם,
 
אז לכן גם אסור לאכול?
הכל ענין של מינון
מי אמר שהגבול עובר בין כרטיס הרב-קו לרשיון הנהיגה?
נסיעה באוטובוס היא שימושית בלבד. ברכב פעמים ששייכת לענין 'תאוות המרכב'...
 
מתוך ספר הישר המיוחס לר''ת
מלבוש יש לך?
אוכל גם?
אההההההההה הוא התכוון שבכל דבר יש פשוט, ויש מפואר שהוא לתענוג.
אז אפשר להשתמש בסובארו ולא בלימוזינה.

נ.ב. אין לי רכב ואיני מעוניין בזה, ולא מטעמי דת/מוסר.
 
זה מתחיל בסובארו...
אם כי לענ''ד כוונתו יותר למשהו בסגנון של 'מרוץ סוסים' וכדו' ולא רכיבה קלאסית על חמור
גם שתיה יכולה להתחיל ח"ו בקולה..... ולהמשיך........
 
ענין מוסרי מטבע הדברים הוא תלוי בכלל המשתנים
אינו דומה הגר בריחוק מקום לגר במרכזה של עיר
ואף טבע בני האדם אינו שווה
שמעתי בעבר מעשה מהג""ר טוביה פולק
שני בחורים יוצאים מחוף הים
האחד פונה לרעהו ואומר לו תשמע יש כאן מסעדה בוא ניגש לאכול...
חבירו לעומתו משיב לו "תראה ההכשר כאן לא מי יודע מה, ובכלל לאכול בכזה מקום, אפעס."
נו?! מי יותר צדיק מבין שניהם? השני?
יתכן, אבל יכול להיות שהשני פשוט פחות רעב...
 
תחילה עלינו לבאר מה נקודת הנסיון שיש כאן, עינינו ראות היום שכל בחור ישיבה סטנדרטי שואף חולם על רשיון, והנה אך הוא התארס בשעטו"מ ישר רץ לחפש מורה נהיגה עוד לפני שמחפש מדריך חתנים, איך הגענו לכזה מצב? מה יש בזה? למה זה כ"כ מושך אותנו?
 
אני לא יודע למה בחרו ליחס את המימרא לר' חיים קנייבסקי עוד רבים אמרו שאינו ראוי לבן תורה והוא משייך אותו לרחוב וגורם לו להיות נגיש להמון דברים
הצד השווה בשאלה הזאת שוודאי שא"א להכליל וכ"א לפי רום טיבעו ומעלתו הוא.
 
ענין מוסרי מטבע הדברים הוא תלוי בכלל המשתנים
אינו דומה הגר בריחוק מקום לגר במרכזה של עיר
ואף טבע בני האדם אינו שווה
שמעתי בעבר מעשה מהג""ר טוביה פולק
שני בחורים יוצאים מחוף הים
האחד פונה לרעהו ואומר לו תשמע יש כאן מסעדה בוא ניגש לאכול...
חבירו לעומתו משיב לו "תראה ההכשר כאן לא מי יודע מה, ובכלל לאכול בכזה מקום, אפעס."
נו?! מי יותר צדיק מבין שניהם? השני?
יתכן, אבל יכול להיות שהשני פשוט פחות רעב...
נ"ל גם שתלוי הדבר כ"א לפי מצבו ומקומו, לגופו של אדם ולא לגופו של עניין.
 
תחילה עלינו לבאר מה נקודת הנסיון שיש כאן, עינינו ראות היום שכל בחור ישיבה סטנדרטי שואף חולם על רשיון, והנה אך הוא התארס בשעטו"מ ישר רץ לחפש מורה נהיגה עוד לפני שמחפש מדריך חתנים, איך הגענו לכזה מצב? מה יש בזה? למה זה כ"כ מושך אותנו?
אכן מצב עגום.
אך כשבנות ישראל עיניהם תלויות לעיתים עם החתן הולך לנהוג או לא, מרגיש החתן שזה ערך עליון וחשיבות בעיניה.

אני מנסה לחשוב איך מסתכלים על בחור שאומר שלאבא שלי אין רשיון והוא נסחב באוטובוסים... נראה לי שהיום בישיבות הוא נחשב פחות. [אולי לא בכולם ואיני מתכוון ח"ו להוציא לעז].
 
אכן מצב עגום.
אך כשבנות ישראל עיניהם תלויות לעיתים עם החתן הולך לנהוג או לא, מרגיש החתן שזה ערך עליון וחשיבות בעיניה.

אני מנסה לחשוב איך מסתכלים על בחור שאומר שלאבא שלי אין רשיון והוא נסחב באוטובוסים... נראה לי שהיום בישיבות הוא נחשב פחות. [אולי לא בכולם ואיני מתכוון ח"ו להוציא לעז].
לא צריך לשנות את כל העולם בשביל שמי שאין לו רישיון ירגיש טוב, צריך לחנך לא להגרר אחרי אף אחד.
 
בס"ד

מבלי לחלוק או לגרוע מכל הנכתב עד כה,
ברצוני להאיר זווית נוספת של הימנעות מנהיגה ברכב לאברכים צעירים,
כפי מה ששמעתי מאיש חינוך ותיק וחכם:

מלבד התועלת הפשוטה שאפשר להפיק מרכב - ניידות ונגישות קלה וקצרה למקומות, {והתועלת הגדולה בשמירת עיניים}.
יש כמה ריגושים לא הכי חיוביים - בלשון המעטה - בנהיגה ברכב.
כמו: הרגשת שליטה / כח / עוצמה / שחרור ופריצת גבולות / ועוד כמה.

ולכן תלוי מאד מה מטרת עשיית הרישיון או רכישת הרכב,
אם זה נובע מצורך אמיתי {כמו: רצון לשמור את העינים / מרחקים גדולים בין הבית לכולל / מגורי הורים / הורים קשיי ניוד / מקום עבודה שלו או ב"ב / ילדים עם צרכים מיוחדים ה"י וכדומה}, ויש לו את האמצעים לכך, מה פסול בדבר, יבורך משמים.

אבל אם זה בחור / חתן היוצא מחופתו לרוץ לעשות רשיון או לנהוג בפועל,
בגלל מימוש אחת או כל הריגושים המנויים לעיל {ואלו שלא מניתי},
אז אכן יש ענין מוסרי גדול להימנע מכך.
{ואגב: הניסיון לשכנע את הוריו / אשתו / עצמו שהוא עושה זאת בגלל צורך אמיתי, לא באמת משנה את המציאות,
ומעבר לכך שאסור לשקר, כדאי מאד לדעת, שזה גם לא עובד,
לא ניתן להסתיר את הלהיטות, הברק בעיניים והקצף על השפתיים, של זה שמניעיו האמיתיים - הדחף למימוש הריגושים}.

והעיקר:
אם אתה כבר נוהג, אנא! סע בזהירות!!!

ועוד משהו אם אפשר:
בימים הגשומים כשהכבישים מלאים שלוליות, ואתה נוסע להנאתך ברכב המוגן והחמים,
אנא! שים לב! בעברך ליד אדם הצועד על המדרכה בסמוך אליך, האט את הרכב, וסע לאט.
קשה לתאר את הצער ועגמות הנפש של מי שזוכה להשפרצה הגונה במי גשמים מלוכלכים מרכב חולף.

וסתם 'טיפ' קטן לנהגים {וגם עזרה גדולה להולכי רגל כמוני...}:
סגולה גדולה להינצל מכל מיני פורעניות המתרגשות ובאות בדרכים - להעלות נוסעים לרכב כשהיעד שלהם בדרך שלך, מה שנקרא 'טרמפ' בלע"ז, כמובן לא תמיד מתאפשר מסיבות כאלו ואחרות, אבל כזה אפשרי, ממש כדאי לכם {וגם לי...}.
 
סגולה גדולה להינצל מכל מיני פורעניות המתרגשות ובאות בדרכים - להעלות נוסעים לרכב כשהיעד שלהם בדרך שלך, מה שנקרא 'טרמפ' בלע"ז, כמובן לא תמיד מתאפשר מסיבות כאלו ואחרות, אבל כזה אפשרי, ממש כדאי לכם {וגם לי...}.
שמעתי שהגר"א מבעלז היה אומר לנהגים שזה סגולה לא להיפגע בדרכים.
האם יש לזה מקור [או שמישהו שמע את זה ממקור מוסמך?].
 
חזור
חלק עליון