הענין המוסרי להימנע מלהנהיג רכב| דף 3 | פורום אוצר התורה

הענין המוסרי להימנע מלהנהיג רכב

בא"י נהוג אצל רובם של בני תורה שלא להנהיג ברכב. ואם כי בהרבה זה מפני העלויות הגבוהות של החזקת רכב, נראה שיש טעם מוסרי ע"פ תורה בזה.
וכן ידוע קפידתו של הגר"ח קנייבסקי זי"ע לנהיגה ברכב.
באשכול זה יש להעלות נימוקים בענין זה, ומדבריהם של גדולי ישראל.
נראה שהטעם המוסרי מגיע אחרי המנהג עצמו.
 
אני לא יודע למה בחרו ליחס את המימרא לר' חיים קנייבסקי עוד רבים אמרו שאינו ראוי לבן תורה והוא משייך אותו לרחוב וגורם לו להיות נגיש להמון דברים
הצד השווה בשאלה הזאת שוודאי שא"א להכליל וכ"א לפי רום טיבעו ומעלתו הוא.

כמובן שרבי חיים זי"יע היה משכמו ולמעלה מעל כולם, והוא דיבר הרבה ע"ז ובחריפות יתירה.
 
בס"ד

מבלי לחלוק או לגרוע מכל הנכתב עד כה,
ברצוני להאיר זווית נוספת של הימנעות מנהיגה ברכב לאברכים צעירים,
כפי מה ששמעתי מאיש חינוך ותיק וחכם:

מלבד התועלת הפשוטה שאפשר להפיק מרכב - ניידות ונגישות קלה וקצרה למקומות, {והתועלת הגדולה בשמירת עיניים}.
יש כמה ריגושים לא הכי חיוביים - בלשון המעטה - בנהיגה ברכב.
כמו: הרגשת שליטה / כח / עוצמה / שחרור ופריצת גבולות / ועוד כמה.

ולכן תלוי מאד מה מטרת עשיית הרישיון או רכישת הרכב,
אם זה נובע מצורך אמיתי {כמו: רצון לשמור את העינים

דווקא בנהיגה ברכב יש בעי' בשמירת עיניים גם כן.
משא"כ במונית.
 
דווקא בנהיגה ברכב יש בעי' בשמירת עיניים גם כן.
משא"כ במונית.
מעדות נהגים שצריך להיות כל הזמן מרוכזים בנסיעה, וא"א לחשוב על להסתכל וכ"ו.
אמנם ודאי שלכאורה במונית יש פחות חשש, ובפרט אם הנהג חרדי מאנ"ש [כמובן לא...]
 
אציין מבט שונה ממה שנכתב פה לגבי העניין לא לנהוג, ששמעתי סיפור על אחד מתלמידי קלם שהגיע לאמריקה
ונהג ברכב והגיע חברו מקלם לבקרו וכשראה שנוהג אמר שזה יכול לקרות רק באמריקה ושמעתי הסבר מאחד מתלמידי הרב ולבה
שכשאתה נוהג אתה חייב להיות מרוכז בכביש ולא לחשוב שום מחשבה מרוכזת והתפלא שזה לא יכול להיות, אמנם לא יודע אם זה נוגע אלינו
 
עובדנא ידענא מיהודי חשוב משגיח בא' הישיבות, שנסע לארה"ב והתרגל להנהיג ברכב, וחזר לארה"ב ונשאר בהרגילו. ופעם נסע באמצע הלילה לגדול בישראל א', והלה התפלא מאוד שמנהיג רכב.
 
שמעתי שהגר"א מבעלז היה אומר לנהגים שזה סגולה לא להיפגע בדרכים.
האם יש לזה מקור [או שמישהו שמע את זה ממקור מוסמך?].
איני יודע אם אמר לכל הנהגים- יש סיפור מסויים על יהודי אחד -וידוע מי הוא היהודי הנ"ל, והסיפור מובא בספר "עיר וקדיש" ואי"ה אבדוק זאת אח"כ
 
איני יודע אם אמר לכל הנהגים- יש סיפור מסויים על יהודי אחד -וידוע מי הוא היהודי הנ"ל, והסיפור מובא בספר "עיר וקדיש" ואי"ה אבדוק זאת אח"כ
מהו ספר "עיר וקדיש"? ומי הו"ל את זה?
נא לכתוב התשובה באשכול הייעודי....
 
דווקא בנהיגה ברכב יש בעי' בשמירת עיניים גם כן.
משא"כ במונית.

אכן,
אבל אין חולק שבנהיגה ברכב נתקלים בפחות ניסיונות של שמירת עינים מאשר בנסיעה באוטובוס,
הן באוטובוס עצמו, בפרט כאשר האוטובוס מלא ויש צפיפות רבה, הן בהמתנה בתחנה, והן בהליכה עד לתחנה וממנה.
ואיני מדבר כבר כאשר ישנם באוטובוס גם כאלו שלע"ע אינן שומרות תומ"צ, או כאשר נזקקים להגיע רח"ל לאיזור מגורי הללו.
 
שמעתי מרב חסידי חשוב שגדל והתחנך ביישוב חרדי במרכז הארץ, שם גם נישא וגידל את ילדיו,
לימים הציעו לו לכהן כרב ביישוב חרדי מורחק בפריפריה,
אך אופי אנשי המקום היה שונה מאד מחינוך שהוא קיבל ואשר בו גם חינך את ילדיו,
ובתי החינוך באיזור לא התאימו כלל לאופי וסגנון ביתו וילדיו,
כמו כן כל משפחתו המורחבת מכל הצדדים גרו במרכז רחוק מאד מאותו יישוב.

לאחר התייעצות עם מורו ורבו - אחד מצדיקי הדור האחרון זצ"ל - הורה לו לקבל את הצעת הרבנות,
ולהשאיר את ילדיו ללמוד בבתי החינוך בהם למדו במרכז, ויישנו במשך השבוע אצל בני משפחתם, ורק לקראת שבת יסעו לביתם החדש ביישוב הרחוק.
במקביל הורה לו לעשות רישיון נהיגה ולקנות רכב - למרות שאותו צדיק הנהיג עדתו בסגירות ופרישות מכל דבר שיכול לגרום לאדם להפתח קצת למושגי העולם, ובדר"כ לא ראה בעין יפה שאברך בן תורה ינהג ברכב - כדי שהן הוא והן ב"ב וילדיו לא יצטרכו להשתמש בתחבורה הציבורית.
וכך אכן נהג בכל השנים שכיהן שם ברבנות - ביום שישי בבוקר נסע למרכז לאסוף את ילדיו, וביום ראשון בבוקר הסיע אותם שוב.

לימים הציעו לו הצעת רבנות חדשה באחת הקהילות שתחת הנהגתו של אותו צדיק, שמקום משכנה בעיר חרדית במרכז הארץ.
ואותו צדיק התנה את הסכמתו ואישורו למינוי בהתחייבות מצד הרב שלא לנהוג יותר ברכב.
כל עוד גר ביישוב הרחוק, והוא ומשפחתו היו צריכים להתנייד בתכיפות, והשקפת עולמם וסגנון לבושם של הנוסעים בתחבורה הציבורית המובילה לאותו יישוב וממנה היה רחוק מאד מהחינוך השמור שקיבלו ילדיו, היה עדיף שינהג ברכב מאשר יזדקקו לתחבורה זו.
אך כעת שעבר לעיר חרדית וקרובה יותר שוב אין הסיבה קיימת.

והוסיף ואמר לו עוד, אילו לא היית מתמנה לרב הקהילה, אלא רק עובר לגור בעיר זו ונמנה על קהילה זו כאחד האדם, לא הייתי מתערב ומורה לך מעצמי - מבלי שאשאל - להפסיק לנהוג, אך כיון שהנך מתמנה לרב הקהילה, ורב אמור לשמש דוגמא ומופת לבני הקהילה איך להתנהג, ואם תמשיך לנהוג ברכב, זה עלול לגרום לבני הקהילה הוראת היתר לנהוג ברכב אף שלא לצורך גדול.
 
שמעתי בשם אחד מגדולי ישראל, שאמר שברכב יש את כל ג' עבירות החמורות:

עבודה זרה - הרכב עצמו נעשה פעמים רבות עבודה זרה.
גילוי עריות - אם לא שומרים על העיניים כראוי.
שפיכות דמים - אם כן שומרים על העיניים בנהיגה...
 
חזור
חלק עליון