מסכת שבועות - הערות והארות במסכת שבועות | ים התלמוד מסכת שבועות - הערות והארות במסכת שבועות | ים התלמוד

דב״ש

משתמש רשום
gemgem
הודעות
37
תודות
74
נקודות
18
שבועות יג.

א"ל אביי דוקא קאמר מר רבי סבר לה כר' יהודה אבל רבי יהודה לא סבר לה כרבי ״או דלמא מדרבי סבר לה כרבי יהודה אף רבי יהודה סבר לה נמי כרבי״ מיהו אורחא דמילתא קתני למימר דתלמיד סבר לה כרביה

לכאורה משמע דהא בהא תליא וקשה דבפשטות אין ענין זה לזה כלל וצ״ע
 
שבועות יח:

רש״י ד״ה עונה ״במסכת נדה מפורש״ או יום או לילה אם וסתה ביום יפרוש כל היום ואם וסתה בלילה יפרוש כל הלילה ״והכי מפרש לה במסכת נדה בפרק האשה״

לכאורה כפל לשון הוא, ועיין לשון הר״ן (א: מדפי הרי״ף) וצ״ע. האם יש דפו״ר של רש״י עמ״ס שבועות?
 
שבועות כה:

"בכולן" נאמר ונעלם וכאן לא נאמר ונעלם וכו'

והנה ידוע מבעלי כללים שמשמעות "כל" היינו ג'. וכן מבואר בתוספות כתובות דף ח ובעוד ראשונים בכמה מקומות.

והנה עיין שבועות לה. להכי כתבה רחמנא לעדות גבי שבועת ביטוי וגבי טומאת מקדש וקדשיו דבכולן נאמר ונעלם כו'

א) ביטוי ב) מקדש ג) קדשיו.

והנה עיין רש"י כה: בכולן - בכל הכתובין בקרבן עולה ויורד שבועת ביטוי וטומאת מקדש וקדשיו נאמר ונעלם.

אולם עיין רש"י לא: ד"ה בכולן נאמר ונעלם - בכל הכתובים בקרבן עולה ויורד "כגון" שבועת ביטוי וטומאת מקדש נאמר ונעלם.

וראיתי מקשים מדוע כתב רש"י כגון, הרי פרט כל הני דברים דכתיב בהו ונעלם.

ונראה ליישב שהרי כאן בדף לא: לא הזכיר רש"י קדשיו ולכן שפיר כתב כגון. (אולם עדיין קשה מדוע השמיט קדשיו וכתב כגון במקומו ואפשר שרצה לקצר כדרכו בקודש וצ"ע)

והנה עיינתי ברש"י כריתות ט. ושמחתי דעיין שם בד"ה בכולן וז"ל בכל המביאין עולה ויורד שבאותה פרשה כגון מטמא מקדש ושבועת בטוי דכתיבי בהו שבועת העדות. עכ"ל

הרי כתב כגון ולא כתב קדשיו ומבואר כנ"ל ודו"ק בזה.

עדיין יש להעיר מדוע בכריתות שינה רש"י בלשונו וכתב מקדש קודם ביטוי, הרי בגמרא שבועות לה. הזכיר ביטוי קודם מקדש. וכן ברש"י במסכת שבועות כה: לא: ביטוי קודם.

אמנם לא על רש"י בכריתות קשה, רק על הגמרא בשבועות קשה שהרי בקרא כתיב תחילה מקדש וקדשיו ואח"כ ביטוי וא"כ צ"ע אמאי שינה הגמרא מלישנא דקרא.

ועיין נהורא שרגא עמ"ס שבועות לה. ודו"ק היטב
 
שבועות מט. רש"י ד"ה לכל מגלגלין (בסו"ד) כדאמר "בכל הנשבעין"
לכאורה יש לעיין מדוע לא כתב רש"י כדאמר בפירקין וצע"ק
 

הודעות מומלצות

עמוד אחד באמצע הגמרא ללא גמרא וללא רש"י רק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון