חידה חופשית - הרא"ש היה עני או עשיר? | אוצר החידות חידה חופשית - הרא"ש היה עני או עשיר? | אוצר החידות
פִּתָרוֹן
זה לשון הטור
וכמה פעמים נשאתי ונתתי בדבר לפני אדוני אבי ז"ל כמוני היום שיש לי מעט משלי ואינו מספיק לי וצריך אני לאחרים אם אני בכלל עשה שבתך חול אם לאו, ולא השיבני דבר ברור.
ומכאן ניתן להניח שלאביו לא היתה האפשרות לסייע לו בזה
זה לשון הטור
וכמה פעמים נשאתי ונתתי בדבר לפני אדוני אבי ז"ל כמוני היום שיש לי מעט משלי ואינו מספיק לי וצריך אני לאחרים אם אני בכלל עשה שבתך חול אם לאו, ולא השיבני דבר ברור.
ומכאן ניתן להניח שלאביו לא היתה האפשרות לסייע לו בזה
 
פִּתָרוֹן
זה לשון הטור
וכמה פעמים נשאתי ונתתי בדבר לפני אדוני אבי ז"ל כמוני היום שיש לי מעט משלי ואינו מספיק לי וצריך אני לאחרים אם אני בכלל עשה שבתך חול אם לאו, ולא השיבני דבר ברור.
ומכאן ניתן להניח שלאביו לא היתה האפשרות לסייע לו בזה
נפלא!

על פי זה ובהקדם הסוגיא בנדרים חשבתי להוכיח שגם אחיו ר' יהודה היה עני ורש.
דהנה בגמ' שם סה: הקשו למה פותח לו שמא יעני ותי' כל הנופל אין נופל לידי גבאי תחלה. ואמנם בר"ן שם כתב שאינו משורת הדין אלא כך דרך העני לשאול תחילה מקרוביו. אמנם הרא"ש שם (בד"ה אינו) כתב דכן הוא הדין ואין הגבאי מחויב לפרנס מצדקה של רבים כל שיש לו קרובים שסיפק בידם. ובקרן אורה שם הביא שכך פסק בשו"ע יו"ד סימן רנ"א סעיף ד'. וכך גם נראה בד' המפרש רש"י שם. עכ"פ מבואר בדבריהם שהחיוב מוטל ראשית על הקרובים. ובוודאי הטור לא סבר כדעת אביו הרא"ש בחיוב צדקה ולא כהר"ן.

ואם כן, מוכרח שאחיו ר' יהודה - קרובו - היה גם עני, שאם לא כן לא היה רשאי רבינו הטור לקחת מאחרים (כי אין הגבאי מחויב לפרנסה משל רבים כשיש לו קרובים שיכולים לספק לו). אם כי י"ל מש"כ הטור "ואינו מספיק לי וצריך אני לאחרים" היינו לפנות לשאר קרובי משפחתו ויל"ד.

וזה לשון הקרן אורה: משנה כל הנופל אינו נופל ליד גבאי תחלה. מלשון הר"ן ז"ל (ד"ה כל) משמע דלאו דינא קאמר, אלא דכן הוא דרך העני לשאול תחלה מקרוביו. אבל הרא"ש ז"ל כתב (בד"ה אינו) דכן הוא הדין ואין הגבאי מחויב לפרנס מצדקה של רבים כל שיש לו קרובים שסיפק בידם, וכן פסק הש"ע (שם סעיף ד') ע"כ.
 
זה לשון הטור
וכמה פעמים נשאתי ונתתי בדבר לפני אדוני אבי ז"ל כמוני היום שיש לי מעט משלי ואינו מספיק לי וצריך אני לאחרים אם אני בכלל עשה שבתך חול אם לאו, ולא השיבני דבר ברור.
ומכאן ניתן להניח שלאביו לא היתה האפשרות לסייע לו בזה
ראיה זו הביא בספר עולמות שחרבו בשם האדמו"ר רבי יואליש מסטמאר
ויש לדון אם הכוונה עשה שבתך חול אל תצטרך לבריות, מפני המעלה שלא להזדקק לבריות, אולי לא יעזור שהרא"ש היה עשיר, עדיין יש מעלה לבנו הטור לא להזדקק לבריות.
 

הודעות מומלצות

נחלקו הראשונים האם ספירת העומר בזמן הזה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון