התערבות הורים לילדים נשואים | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה התערבות הורים לילדים נשואים | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל חברי הפורום שליט"א
    שנה טובה ומתוקה כתיבה וחתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים 🌸

מנחת חינוך

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
115
תודות
285
נקודות
56
כולם יודעים את הכלל היסודי שאין להורים להתערב בעניני ילדיהם הנשואים, כך ראוי שיהיה, וטוב שרובא דרובא נוהגים כך.
שאלתי היא: מהם המקרים בהם למרות הכלל הנ"ל על ההורים להתערב, שאלתי היא לאור מקרה ששמעתי מידיד יקר אשר בימים האחרונים נולד לו נכד ולתדהמתו נודע לו כי כלתו 'מתנגדת חיסונים' ולכן לא הסכימו שהילד יקבל את החיסונים בביה"ח, וכך מתכוננים בהמשך לא לחסנו, האם גם בכזה מקרה אסור להורים להתערב, ולתת לזו"צ לסכן את עוללם, האם אין להורים חובה להעמיד את ילדיהם על טעותם שיכולה לסכן את בנם, או שגם בכהאי גוונא נשאר הכלל המקודש ש'לא מתערבים'.
שאלתי הינה לאור מקרה הנ"ל שנודע לי בימים האחרונים, ך ניתן להרחיב את השאלה גם למקרים בהם הילדים בפזיזותם ובחוסר שיקול דעתם עושים טעויות כלכליות כגון סיכון הדירה שקיבלו מההורים להשקעות מדומינות שבהיותם צעירים לא מודעים לכך שאין כאן 'מציאה גדולה' האם גם במקרה כזה עלינו לעמוד מנגד.
 
כולם יודעים את הכלל היסודי שאין להורים להתערב בעניני ילדיהם הנשואים, כך ראוי שיהיה, וטוב שרובא דרובא נוהגים כך.
שאלתי היא: מהם המקרים בהם למרות הכלל הנ"ל על ההורים להתערב, שאלתי היא לאור מקרה ששמעתי מידיד יקר אשר בימים האחרונים נולד לו נכד ולתדהמתו נודע לו כי כלתו 'מתנגדת חיסונים' ולכן לא הסכימו שהילד יקבל את החיסונים בביה"ח, וכך מתכוננים בהמשך לא לחסנו, האם גם בכזה מקרה אסור להורים להתערב, ולתת לזו"צ לסכן את עוללם, האם אין להורים חובה להעמיד את ילדיהם על טעותם שיכולה לסכן את בנם, או שגם בכהאי גוונא נשאר הכלל המקודש ש'לא מתערבים'.
שאלתי הינה לאור מקרה הנ"ל שנודע לי בימים האחרונים, ך ניתן להרחיב את השאלה גם למקרים בהם הילדים בפזיזותם ובחוסר שיקול דעתם עושים טעויות כלכליות כגון סיכון הדירה שקיבלו מההורים להשקעות מדומינות שבהיותם צעירים לא מודעים לכך שאין כאן 'מציאה גדולה' האם גם במקרה כזה עלינו לעמוד מנגד.
הצעתי שהאב יגיד בעדינות לבנו שילך להתייעץ עם אדם גדול הבקי בענין, ויוכל לקבל אחריות על החלטתו,
והיה, אם יש לבן מישהו כזה, אין יותר מה לדבר בענין.
 
יתן להרחיב את השאלה גם למקרים בהם הילדים בפזיזותם ובחוסר שיקול דעתם עושים טעויות כלכליות כגון סיכון הדירה שקיבלו מההורים להשקעות מדומינות שבהיותם צעירים לא מודעים לכך שאין כאן 'מציאה גדולה' האם גם במקרה כזה עלינו לעמוד מנגד.
אחר מחשבה יתכן שביחס לדירה שנקנתה ע"י ההורים זה כלל לא 'התערבות' הם נתנו מדמיהם ודמם וע"מ שילדיהם יהיו מסודרים וזכותם כי הממון הזה לא ירד לטמיון, יש לי חבר שכדי למנוע זאת עשה על הדירה 'הערת אזהרה' כך לא יוכלו לעשות ולהמר על הדירה מבלי שידע על כך, אולי זה פתרון יותר פשוט למנוע מקרים מעין אלו.
 
מה ההסתכלות על החיסון, שלולי זה הוא בסכנת חיים?
אם הורה רואה את כלתו מנסה לזרוק את בנה מקומה ראשונה שלא בטוח שיקרה לו משהו, האם גם אז חל הכלל שלא מתערבים?
ואם החיסון זה השתדלות בלבד ולולי זה אין סיכון חיים ממש, אז אולי גם על חיסון נגד שפעת אפשר להתווכח ולהתערב,
ובאופן כללי, אין כלל שהורים לא מתערבים, ואם יש, זה כלל מטופש במחילה, אם למשל יראו ההורים שהילדים רח"ל יורדים מדרך הישר עליהם לשבת בשקט או לנסות להשפיע?, אלא יש הגיון שאומר שאם יש דברים שההורים לא היו רוצים והילדים עושים אל לך להתערב אלא לתת להם להתוות את דרך חייהם או על כל פנים לתת להם ללמוד מטעויות.
 
יש פעמים שעליהם לשבת בשקט ורק להתפלל להשי"ת,
כי או שהם לא ישפיעו כלום, או שיקלקלו.
מסכים איתך בכל לב, הרעיון היה להגיד רק שאין כלל שלא מתערבים, אלא כל דבר לגופו של ענין, אך אולי בדורינו העני והרצוף כללים שכל דבר צריך להיות מתויג ועם כללים ברורים כגון פרום/מודרני/פתוח/סגור/, וכגון להורות לאנשים עד הפרטים הקטנים כגון איך בדיוק להודות להקב"ה על ניסי מלחמת איראן ועוד ועוד, אז אי אפשר להגיד להורים תחשבו לפי הענין בכל פעם, אלא פשוט צריך להגיד להם כללים.
וכבר ידוע שמרן הגראי"ל ככששאלוהו האם על אשה לעבוד פחות שעות ביום כדי להיות עם הילדים, וענה שעדיף שהאמא תהיה איתם כמה שפחות כיון שאנשים לא יודעים לחנך. ודו"ק היטב
 
נערך לאחרונה:
מה ההסתכלות על החיסון, שלולי זה הוא בסכנת חיים
אתה צודק!
הבאתי זאת כדוגמא בעלמא, לדברים שילדים שרק התחילו את החיים עושים וההורים עם נסיונם יודעים שהם עושים דבר שעלולים לסבול ממנו מאד ואו לשלם על כל מחיר יקר בהמשך.
[ביחס לחיסונים אכן מי שנתפס ל'כת מתנגדי החיסונים' לדעתי לא יעזור כלום, מנסיון זו כת לכל דבר וענין זה סוג של 'אמונה' שאין סיכוי לשכנע מי שנכנס לשם... כדוגמא ידידי מתנגד מובהק לחיסונים, אביו היה ממובילי המאבק על 'מסוכנותם' של החיסונים הללו, למעשה בסוף אביו נפטר מקורונה... כשדיברתי עמו הוא טען שזה לא מקורונה אלא השלטונות 'הרעילו' אותו בגלל מאבקו... כך שאכן ביחס לזה נראה שאין טעם לנסות לשכנע רק להתפלל ב'אתה חונן לאדם דעת'...]
 
אבל האם זו לא שאלה כללית מדי?
תלוי מי ההורים ומי הילדים ומה רמת הקשר? כמה הילדים חושבים שהם הכי חכמים? ולפעמים יש ילדים שלא יקשיבו להוריהם בכלל, ויש ילדים שיבואו להתייעץ, ויש ילדים שאם יגידו להם אז הם יקשיבו.
אז אם למשל שאלתך היתה על כאלה שהכי חכמים בעיניהם ולא יקשיבו להורים בשום אופן, אז מה התועלת בלהתווכח אפי' על חיסונים שלולי הם הילד נמצא בסכנת חיים, או על השקעה מטופשת במקום כמעט נפסד, הרי הילדים לא יסכימו, והאופציה היחידה תהיה לחטוף את הילד ולחסנו/ לכלוא אותם שלא יוכלו לחתום על כלום.
ואם שאלתך על ילדים שיקשיבו, אז למה לא לנסות להתערב ולהגיד שסכנה לא לחסן/להשקיע השקעה טיפשית.
ככלל זה ודאי שאם יש סכנה רחוקה וההורים יודעים מזה והילדים מקשיבים, למה לא לנסות לכוון? אלא ששוב צפה הבעיה שהורים מתחילים לחשוב על כל טעות קטנה בחינוך הילד שחייבים להעיר במקום לתת לילדיהם ללמוד מהטעויות שלהם, אז צריך גם להתפלל ב'אתה חונן' שגם ההורים ידעו את הפרופורציות...
וכבר שמעתי מאחד מגדולי ראשי הישיבות בדורינו שאמר כי הסיבה שאין הרבה אנשים עם שכל הוא כי כשמגיעים ל'אתה חונן לאדם דעת', רוב הציבור לא מבין מה יש לו להתפלל על זה...
והוסיף לי כי בכל דבר אנשים אוחזים שהקב"ה חילק בצורה לא שווה, כסף, כבוד וכו', חוץ משכל שזה כל אחד מרוצה שהקב"ה חילק לו הכי הרבה.
 
נערך לאחרונה:
כולם יודעים את הכלל היסודי שאין להורים להתערב בעניני ילדיהם הנשואים, כך ראוי שיהיה, וטוב שרובא דרובא נוהגים כך.
שאלתי היא: מהם המקרים בהם למרות הכלל הנ"ל על ההורים להתערב, שאלתי היא לאור מקרה ששמעתי מידיד יקר אשר בימים האחרונים נולד לו נכד ולתדהמתו נודע לו כי כלתו 'מתנגדת חיסונים' ולכן לא הסכימו שהילד יקבל את החיסונים בביה"ח, וכך מתכוננים בהמשך לא לחסנו, האם גם בכזה מקרה אסור להורים להתערב, ולתת לזו"צ לסכן את עוללם, האם אין להורים חובה להעמיד את ילדיהם על טעותם שיכולה לסכן את בנם, או שגם בכהאי גוונא נשאר הכלל המקודש ש'לא מתערבים'.
הכיוון הראשון הוא לחשוב האם הדבר אותו אתה רוצה להעיר שווה כדי לערער את היחסים ביניכם או לא
תקח בחשבון
{החיים מלאים בביזנעס....
אין הפתעות, רק צריך לחשוב כמה אתה אמור לשלם על זה ואם זה לא יקר מדי...}
והשיקול היותר ראשון הוא האם זה יעזור...
שלא תצא קרח מכאן ומכאן

ואני אסביר
סיפר לי אברך, שפגש בוקר אחד בבין הזמנים, את אבא של חברה של בתו וכולו סוער
"אתמול הבת שלך דיברה עם הבת שלי בטלפון עד ארבע לפנות בוקר, זה נראה לך תקין"?
שאלתי אותו מספר האברך, מה אתה מציע לעשות?
הוא אמר לי מה זאת אומרת אתה לא צעקת על הבת שלך?
אמרתי לו ואתה צעקת?
הוא ענה, בוודאי כבר כמה ימים שאני צועק עליה...
תמהתי מיד, וזה עוזר לך?
הוא נבוך קצת, וענה לי לא...
אמרתי לו, שורה תחתונה שני בנותינו מפטפטות כל יום עד ארבע לפנות בוקר
ואנחנו לא מוצאים אפשרות למנוע זאת
ההבדל ביני לבינך הוא
שאני בקשר טוב עם הבת שלי ואתה בקשר גרוע עם הבת שלך
התינח אם בגלל זה היא לא היתה מדברת עד ארבע לפנות בוקר
אז יש מקום לדון אולי זה שווה לערער את החסים בשביל התוצאה
אבל בין כה וכה אין לך תוצאה
אז בשביל מה??
 
נערך לאחרונה:
שאלתי הינה לאור מקרה הנ"ל שנודע לי בימים האחרונים, ך ניתן להרחיב את השאלה גם למקרים בהם הילדים בפזיזותם ובחוסר שיקול דעתם עושים טעויות כלכליות כגון סיכון הדירה שקיבלו מההורים להשקעות מדומינות שבהיותם צעירים לא מודעים לכך שאין כאן 'מציאה גדולה' האם גם במקרה כזה עלינו לעמוד מנגד.
ברור שיש מקרים חריגים
אף אחד לא אמור לגדל את הילד שלו עשרים שנה ולחתן אותו כדי שיום אחד יברח לחו"ל למקום לא ידוע מחשש מ...
 
אם למשל יראו ההורים שהילדים רח"ל יורדים מדרך הישר עליהם לשבת בשקט או לנסות להשפיע?
שלא נבא לידי נסיון חלילה, אבל זה גופא אכניס בנידון:
כל הסיבה להתערבות היא כדי להשפיע.
במקרים רבים התערבות של הורים יכולה לגרום (בדרך כלל לחתנם או לכלתם, אבל לפעמים גם לבנם או ביתם) תחושה ש'מתערבים להם' והתגובה תהיה חסימה והתמרדות, בדיוק הפוך ממה שניסו ההורים להשיג. בפרט שכהורים בעלי ענין ההתערבות אינה רציונלית בלבד, ותמיד מעורב שם צד אמוציונלי, והילדים גם מגיבים באופן אמוציונלי.
זו הסיבה שכדאי להתייעץ עם אדם מיושב ומנוסה, וכשאין בנמצא אז לפחות עם ידיד טוב בר דעת שאינו מעורב רגשית.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כתב החת"ס, שכפורת מבפנים, כפתור מבחוץ, ופרוכת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון