ה' אדר. חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא הרה"ק רבי שמואל אבא מסלאוויטא זצ"ל | פורום אוצר התורה

ה' אדר. חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא הרה"ק רבי שמואל אבא מסלאוויטא זצ"ל

כותרת האשכול

שמעון הגלילי

משתמש רגיל
הודעות
59
תודות
158
נקודות
30
ה' אדר

רבי שמואל אבא מסלאוויטא זצוק"ל

תקמד - תרכד

ואם כל המועדים יהיו בטלים ימי הפורים לא נבטלים (יוצר לשבת זכור).
הקושיא ידועה, חדא, איך יתכן דהמועדים יהיו ח"ו בטלים, הלא כולם כתובים בתורה הקדושה שהיא נצחיית. ותו, דאמר דימי הפורים הם יותר טובים וגדולים מכל המועדים, ואיך יתכן זה, א' הלא פורים הוא רק דרבנן ואיך אם כן יהיה מילתא דרבנן לנצח נצחים יותר ממועדים שהם כולם כתובים בתורתנו הקדושה. ב' ואם תמצא לומר שענין דרבנן יהיה יותר גדול במהות ובאיכות מדברים שהם דאורייתא, קשה, למה דוקא נקט פורים, הלא גם חנוכה הוא דרבנן.

והענין בזה הוא כך, דהנה כל עניני המועדים מורים על עניני חוץ לדרך הטבע, לאשר היו בהם ניסי ניסים ושידוד המערכות, כי בפסח היו ניסי ניסים חוץ לדרך הטבע, היינו העשר מכות שהיו רק במצרים ולא בישראל, וכמאמר הרמב"ם ז"ל שהיו ניסים גמורים בלי ספק, כן העברת בני ישראל בחרבה והמצריים נטבעו, עיין בהרמב"ם ז"ל בפירושו למסכת אבות פרק ה' (משנה ד') עיי"ש באריכות. וכן סוכות שהוליך הקב"ה את ישראל בשבעה ענני כבוד, וכן שבועות שנתגלה הקב"ה על הר סיני וכל העם ראו אז דברים נוראים ונסיים, וכן חנוכה דוק ותשכח.

אבל בפורים לא היה נס חוץ לדרך הטבע, כי היתה הישועה אז בדרך הטבע, וכמאמרם ז"ל (מגילה טו, ב) מה ראתה אסתר שזימנה להמן עיי"ש כמה טעמים על זה בפשיטות. וזה כוונת המאמר הנ"ל שאם ח"ו יהיה עת וכל המועדים יהיו בטלים שלא יהיה הדור כדאי ליעשות להם ניסים חוץ לדרך הטבע, אבל וימי הפורים לא יהיו בטלים פירוש, שיהיה להם אז ישועות בדרך הטבע. וזה 'וימי הפורים' היינו ניסים בדרך הטבע שהיו בימי הפורים זה לא יבטל ח"ו לעולם. ועכ"פ יעשה עמהם ניסים בדרך הטבע, ויגן ויסוכך עליהם כנשר יעיר קנו ויצילם מכל רע, אכי"ר.​
 
חזור
חלק עליון