שב"ק ח' אדר. חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא הרה"ק בעל ה'שבט מוסר' זצ"ל | פורום אוצר התורה

שב"ק ח' אדר. חידוש קצר מתורתו של בעל ההילולא הרה"ק בעל ה'שבט מוסר' זצ"ל

כותרת האשכול

שמעון הגלילי

משתמש רגיל
הודעות
59
תודות
158
נקודות
30
שב"ק ח' אדר

רבי אליהו הכהן (ב"ר אברהם שלמה) האיתמרי בעל 'שבט מוסר' ועוד ספרים רבים

תפ"ט

בְּנִי, הֱוֵי זָהִיר כְּשֶׁאַתָּה מוֹצִיא הוֹצָאוֹת לִסְעוּדַת שַׁבָּת וּמוֹעֵד, הוֹצֵא אוֹתָם בְּעוֹד שֶׁאַתָּה רָעֵב, שֶׁעַל יְדֵי כָּךְ תַּרְבֶּה בְּהוֹצָאָה. לְפִי שֶׁהָרָעֵב יֵרָאֶה לוֹ שֶׁלֹּא יִשְׂבַּע וּמַרְבֶּה לִקְנוֹת, וּבִימֵי הַשָּׁבוּעַ לְהֵפֶךְ, אַחַר שֶׁאַתָּה שָׂבֵעַ צֵא לִקְנוֹת (שבט מוסר פרק טז).
 
סיפר הרה"ק רבי שמחה בונם מפרשיסחא זי"ע לתלמידיו. שפעם אחת נסע אל רבו 'היהודי הקדוש' מפרשיסחא זי"ע והבחין בו רבו שפניו אינם כתמול שלשום, וע"כ פנה אליו בשאלה "למה נפלו פניך והנך נראה כחולה", השיב לו התלמיד שאחד ביישו למאד עד שנגע אל לבו ונפשו ואינו יכול לירגע מזה. תמה 'היהודי הקדוש' ושאלו מי הוא זה אשר מלאו לבו לעשות כן, אך הר"ר בונם לא רצה לגלות, הפציר בו הרבי מאד כי ברצונו להעניש את המבייש, וביקש ממנו שלכל הפחות יגלה לו מה השיב לאיש הזה אחר הביוש, לזאת נאות הרבי ר' בונם לענות ואמר שאחר הביוש נשק אותו בפיו, או אז הוסיף 'היהודי הקדוש' להפליא מאד את מעשיו עד שגזר עליו שיגיד לו את כל פרטי הענין.

השיב הרבי ר' בונם, דהנה איתא בירושלמי (שקלים פ"א ה"ב) שבעת שהאדם לומד תורה צריך שיהא בעל השמועה עומד כנגדו, ולכן כשהביט בספר 'שבט מוסר' התבייש עד למאד, כי ראה שמעולם לא התחיל לעבוד את הבורא ב"ה, ואין לו שום יראה ובושה, ולא שום מעלה המחויבת לאיש היהודי בני אברהם יצחק ויעקב, "וראיתי בעצמי שאמת הדברים ונפל עלי בושה גדולה עד שכמעט יצא נפשי, ואחר כך נטלתי הספר ונשקתי אותו בכל לבי והנחתי אותו בארגז בתוך שאר הספרים",

ויהי כשמוע 'היהודי' הק' את דברי תלמידו שמח שמחה גדולה על חכמתו. ומסיים ב'רמתים צופים': והנה ידוע שלא דיבר רבינו שום דבר ריק חס ושלום, ומעולם לא יצא מפיו הקדוש דיבור בטל חס ושלום, ומעיד אני שלא צחק מעולם אפילו בעת שסיפר לפנינו מעשה הראוי לצחוק והוא לא צחק, ולמה סיפר לנו זה, בודאי ללמד אותנו האיך ללמוד ולהביט בספרי מוסר ואפילו בספרים הפשוטים בעיני העולם הם גדולים מאוד ועושים טובה גדולה למביטים בהם, אך צריך שיכניס הדברים הללו בלבו תוך תוכו עד שיתראה על פניו הבושה עד דאזיל סומקא ואתי חיורא, ועל זה אמרו (ברכות יב, ב) "כל העובר עבירה ומתבייש בה מוחלין לו" ומכ"ש הצדיקים אשר מדקדקים על עצמם כחוט השערה.​
 
חזור
חלק עליון