חוקת - וְנָתַתִּי מִכְרָם - תיקון למכירת יוסף | במדבר חוקת - וְנָתַתִּי מִכְרָם - תיקון למכירת יוסף | במדבר

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,924
תודות
4,917
נקודות
485
וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין דָבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה

בבעל הטורים: מִכְרָם ג' במסורה, ואם מימיך נשתה וגו' ונתתי מכרם. ואעיד ביום מכרם ציד. על מכרם בכסף צדיק. בשביל שמכרו בכסף צדיק, וצדו את אביהם ביום מכרם בפיהם ואמרו לו חיה רעה אכלתהו, על כן ונתתי מכרם, והוצרכו לשתות מימיהם בכסף. עכ"ל.

הענין בזה הוא לפי שיוסף הוא שטנו של עשו, ואין עשו נופל אלא ביד בניה של רחל (ב"ר פרשה ע"ג סי' ז), ולכן דוקא כאשר באו בגבול אדום הוצרכו לשתות מימיהם בכסף, ותקנו בכך את חטא מכירת יוסף, ואז היה להם את כח יוסף הצדיק כנגד אדום, ולכן מיאן אדום ליתן להם לעבור בארצו. וזה נרמז באמרם "רַק אֵין דָבָר" ובתרגום: לְחוֹד לֵית פִּתְגַם דְבִישׁ, שלא נשאר דבר רע וחטא, "בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה" דהיינו לפי שכבר נתקן מה שמכרו בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים.​
 
בבעל הטורים: מִכְרָם ג' במסורה, ואם מימיך נשתה וגו' ונתתי מכרם. ואעיד ביום מכרם ציד. על מכרם בכסף צדיק. בשביל שמכרו בכסף צדיק, וצדו את אביהם ביום מכרם בפיהם ואמרו לו חיה רעה אכלתהו, על כן ונתתי מכרם, והוצרכו לשתות מימיהם בכסף. עכ"ל.
זה מסתדר רק אם נאמר שאכן קנו מהם מים הגם שלא עברו בארצם
 

הודעות מומלצות

מי המחבר?

חפשתי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון