רות - וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ - אלו בגדים של שבת | חמש מגילות רות - וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ - אלו בגדים של שבת | חמש מגילות
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,518
תודות
6,019
נקודות
622
וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹתַיִךְ עָלַיִךְ

בגמרא (שבת קיג:) אלו בגדים של שבת, וביאר הבן יהוידע לפי שרות בחינתה היתה מידת מלכות, ושבת היא מידת מלכות, לכן אמרה לה שמלותיך בגדים מהבחינה שלך, שהם בגדי שבת, עכ"ד.

שמלותיך עליך אותיות יש עליך מלכות.

ולכאורה יש לדקדק בדבריו, שהרי רות נקראת בחז"ל (ב"ב צא:) אמה של מלכות, משמע שבחינתה היתה בינה, שנקראת אמא, ולא מלכות.

ואפשר לפי מ"ש הרב חיד"א ז"ל שנעמי היתה לאה, כמו שאמרה אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי, ורות היתה רחל, וכאשר רות דבקה בה, נטלה מנעמי קצת ניצוצות מלאה עיי"ש, והנה לאה היא בחי' בינה, ורחל היא בחי' מלכות, ורות הרי היתה בחי' רחל ולאה יחד, ולכן אמרו חז"ל במתק לשונם "אמה של מלכות", שהיתה רות בחי' בינה שבמלכות - לאה ורחל.

ועל רות דרשו חז"ל (שבת שם) את הפסוק תן לחכם ויחכם עוד, וגם אמרו דבר "חכמה" ראה בה, הרי שגם היה לה מידת חכמה, ואי' בפתח אליהו "כתר עליון איהו כתר מלכות", הרי שיש שייכות בין כתר למלכות, א"כ היה לה בחי' כל ג' ראשונות כתר חכמה בינה, וזה נרמז בפסוק וְשֵׁם הַשֵּׁנִית רוּת, והקשה באלשיך הקדוש למה האריך ולא אמר "וַיִּשְׂאוּ לָהֶם נָשִׁים מֹאֲבִיּוֹת את ערפה ואת רות", ולדרכינו מרמז על בחי' רות, שנית בגי' כתר חכמה בינה.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה