חיי שרה - "גמלים" מופיע בפרשה 18 פעמים | בראשית חיי שרה - "גמלים" מופיע בפרשה 18 פעמים | בראשית

וקנה לך חבר

משתמש חדש
gem
הודעות
3
תודות
7
נקודות
2
בפרשתינו חוזרת המילה "גמלים" שוב ושוב, 18 פעמים, ותמוה מדוע.

ונראה ליישב משום שגמלים מסמלים חסד, כפי שכתוב טוב שברופאים לגיהנם, טוב שבטבחים שכן של עמלק בעלי חמורים רובם רשעים ובעלי גמלים רובם צדיקים, גמל היא חיה המסמלת חסד, ולכן כשיצא אליעזר לקח איתו עשרה גמלים, כנגד עשרת הנסיונות שהתנסה אברהם אבינו, וכשמצא את רבקה, ולקחה ליצחק נאמר "וירא והנה גמלים באים" שראה את המעשים טובים שעשתה רבקה (שהשקתה את אליעזר והגמלים)
 
בפרשתינו חוזרת המילה "גמלים" שוב ושוב, 18 פעמים, ותמוה מדוע.

ונראה ליישב משום שגמלים מסמלים חסד, כפי שכתוב טוב שברופאים לגיהנם, טוב שבטבחים שכן של עמלק בעלי חמורים רובם רשעים ובעלי גמלים רובם צדיקים, גמל היא חיה המסמלת חסד, ולכן כשיצא אליעזר לקח איתו עשרה גמלים, כנגד עשרת הנסיונות שהתנסה אברהם אבינו, וכשמצא את רבקה, ולקחה ליצחק נאמר "וירא והנה גמלים באים" שראה את המעשים טובים שעשתה רבקה (שהשקתה את אליעזר והגמלים)​
עי' כלי יקר (כד, יד) כעי"ז:
ועל צד הרמז הזכיר גמליך, לשון גמילות חסד קרוב ללשון גמליך וכן דרשו רז"ל (תנחומא שמיני ח.) את הגמל זו בבל שנאמר (תהלים קלז, ח) "את גמולך שגמלת לנו", ורצה בזה אם היא תוסיף לומר וגם גמליך אשקה סימנא מילתא היא, שכל כך היא אוהבת מדת הגמילות חסד עד אשר היא אוהבת כל הנקרא בשם מדה זו, כי זה דבר טבעי. ורז"ל דרשו (חולין סג.) את החסידה שעושה חסידות עם חברותיה, ע"כ אין רחוק לפרש גם כן מלת גמל, כי אולי טבעו לגמול חסד זה לזה, על כן תוסיף בהם אהבה באמרה וגם גמליך אשקה, כי כל זה סימן שהיא אוהבת מדת הגמילות חסד. ורז"ל אמרו (תענית כד.) כל כלה שעיניה יפות כל גופה אין צריך בדיקה. וזה דבר שהחוש מכחיש כי כמה מכוערות בעולם שעיניהן יפות. ועוד קשה מה ראו חז"ל על ככה ליתן עצה לבדוק אחר יופי חיצוני זה והלא שקר החן והבל היופי, אלא ודאי שנתנו עצה לבדוק אחר מעשיה וזאת העצה היעוצה שיבדוק אם היא בעלת עין יפה וגומלת חסדים, כי אם עיניה יפות בבריות, אז היא בלי ספק שלימה בכל המדות, ולמדו רז"ל מן אליעזר שלא בדק את רבקה כי אם במדה זו כי מדה זו בנין אב על כל המדות.
 
בפרשתינו חוזרת המילה "גמלים" שוב ושוב, 18 פעמים, ותמוה מדוע.

ונראה ליישב משום שגמלים מסמלים חסד, כפי שכתוב טוב שברופאים לגיהנם, טוב שבטבחים שכן של עמלק בעלי חמורים רובם רשעים ובעלי גמלים רובם צדיקים, גמל היא חיה המסמלת חסד, ולכן כשיצא אליעזר לקח איתו עשרה גמלים, כנגד עשרת הנסיונות שהתנסה אברהם אבינו, וכשמצא את רבקה, ולקחה ליצחק נאמר "וירא והנה גמלים באים" שראה את המעשים טובים שעשתה רבקה (שהשקתה את אליעזר והגמלים)
שם משמואל בראשית פרשת חיי שרה שנה תרעא
ויקח העבד עשרה גמלים. וכן כמה פעמים נזכר בפרשה גמלים, ובודאי אין זה במקרה ח"ו, כי אילו הי' במקרה לא הוזכר זה בתורה, כי מה נ"מ אם היו גמלים או סוסים או חמורים. ונראה דהנה במד"ר (ויקרא פ' י"ג) את הגמל זו בבל. והנה בבבל נאמר כי שם בלל וגו' וזהו עירוב טוב ורע, והמגדל וצלמו של נבוכדנצר שהי' שם חקוק בפיו, ואמרו ז"ל (זוה"ק ח"ב קכ"ה א) מיכלא דההוא רשע בשרא בחלבא הוה, והדברים עתיקים. והנה גמלי אברהם יצאו זמומים שלא ירעו בשדות אחרים מפני הגזל. וגזל הוא ג"כ ענין עירוב, כי כל ממונו של אדם שייך דווקא אליו, והבהמה והכלים כרגלי הבעלים יוכיחו. ואברהם באשר תיקן את חטא עץ הדעת עירוב טוב ורע ועליו נאמר אשר לא הלך בעצת רשעים זה דור הפלגה, לכך יצאו גמליו זמומים מפני הגזל, היפוך עירוב טוב ורע. וע"כ לא הוציא את רבקה מבית בתואל ולבן שהוא בירור הטוב מהרע אלא ע"י מי שהיו בעירוב טו"ר ונתבררו. וכענין שאמרו חז"ל בסנהדרין (ל"ט א) חזון עובדי' כה אמר ד' לאדום, מ"ש עובדי' לאדום וכו', אמר אפרים מקשאה כו' גר אדומי הי' והיינו דאמרי אינשי מיני' ובי' אבא ניזיל בי' נרגא. וזה שרמזו במדרש ותרכבנה על הגמלים שכן דרך גמלים להיות גדלים במזרח, דמזרח הוא בבל, כמו שאמרו בבבל על א"י במערבא:

ומשנת תרעה
ונראה בהקדם מה שדקדקנו כבר מה שהזכיר בפרשה כמה פעמים גמלים ומה נ"מ אם היו גמלים או חמורים או סוסים. ונראה עפ"י דברי פרקי דר"א שהנחש הקדמוני כמין גמל הי' וס"ם רכוב עליו. ביאור הדברים שידוע שלהתקרבות ההפכים אי אפשר בלתי ע"י דבר ממוצע שיש בו קצת מזה וקצת מזה ע"כ על ידו יוכלו ההפכים להתחבר. והנה ס"ם שורש הרע בלתי אפשר הי' לו להתחבר אל האדם לפתותו, כי הי' היפוך לו לגמרי זה שורש הרע וזה יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא גדול ממלאכי השרת עד שבקשו לומר לפניו קדוש כבמדרש (פ' ח') וקדוש הוא נבדל מכל סיג ופגם, ע"כ יצא וביקש לו אמצעי והוא הנחש הקדמוני שהי' לו קצת מעניני האדם מהלך בקומה זקופה והי' מסיח כבני אדם כבמדרש, ובאמצעותו התחבר ס"ם לאדם. והנה בדוגמא זו הוא גמל בין הבהמות שיש לו סימן א' של טהרה, משא"כ סוסים וחמורים שאין בהם שום צד טהרה, וע"כ אמרו ז"ל על הנחש כמין גמל הי' היינו במהותו, דאי אפשר לפרש בצורתו שהרי הנחש הי' מהלך בקומה זקופה, אלא הפירוש שהי' מהותו כמין גמל בין הבהמות:
 
בפרשתינו חוזרת המילה "גמלים" שוב ושוב, 18 פעמים, ותמוה מדוע.

ונראה ליישב משום שגמלים מסמלים חסד, כפי שכתוב טוב שברופאים לגיהנם, טוב שבטבחים שכן של עמלק בעלי חמורים רובם רשעים ובעלי גמלים רובם צדיקים, גמל היא חיה המסמלת חסד, ולכן כשיצא אליעזר לקח איתו עשרה גמלים, כנגד עשרת הנסיונות שהתנסה אברהם אבינו, וכשמצא את רבקה, ולקחה ליצחק נאמר "וירא והנה גמלים באים" שראה את המעשים טובים שעשתה רבקה (שהשקתה את אליעזר והגמלים)
לכאו' ע"פ נסתר יש פירוש
עי' זוהר ח"א וישב דף קפא ע"ב
ת"ח מה כתיב ויקח העבד כמה דאתמר, עשרה גמלים אלין אינון עשרה דרגין דהאי עבד שלטא עלייהו כגוונא דלעילא
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

סיפר הרב שלמה לורינץ ז"ל על מרן הגרא"מ שך זצ"ל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה