וירא - ושחת להורו לשחטו | בראשית | פורום אוצר התורה וירא - ושחת להורו לשחטו | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

רבי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
572
תודות
1,275
נקודות
216
בתפילת גשם שייסד רבי אליעזר הקליר נאמר:

זכור הנולד בבשורת יקח נא מעט מים.
ושחת להורו לשחטו, לשפוך דמו כמים.
זהר גם הוא, לשפוך לב כמים.

וצ"ע. איפה הקב"ה ציווה את אברהם אבינו שישחט אותו?
ואולי שאמר לו והעלהו לי לעולה, והרי עולה טעונה שחיטה וניתוח.
אבל זה עוד היה לפני הדיבור, ועולה היא בלא שחיטה?
 
אבל זה עוד היה לפני הדיבור, ועולה היא בלא שחיטה?
מן המקרא אתה למד שהוצרך שחיטה
שאם לא כן, מדוע לקח את המאכלת לשחוט את בנו?

וכן מוכח מהא דאיתא במדרש "כשאמרתי לך: קח נא את בנך! לא אמרתי: שחטהו! אלא, והעלהו! לשם חיבה אמרתי לך אסיקתיה וקיימת דברי, ועתה אחתיניה"
הרי שעולה שחיטה בעיא.
 
נערך לאחרונה:
מן המקרא אתה למד שהוצרך שחיטה
שאם לא כן, מדוע לקח את המאכלת לשחוט את בנו?
בתורה לא נאמר ציווי מאת הקב"ה
אלא "והעלהו לי לעולה על אחד ההרים אשר אומר אליך".

וכן מוכח מהא דאיתא במדרש "כשאמרתי לך: קח נא את בנך! לא אמרתי: שחטהו! אלא, והעלהו! לשם חיבה אמרתי לך אסיקתיה וקיימת דברי, ועתה אחתיניה"
הרי שעולה שחיטה בעי.
אתה מחזק את דברי שהקב"ה לא אמר שחיטה.
 
בתורה לא נאמר ציווי מאת הקב"ה
אלא "והעלהו לי לעולה על אחד ההרים אשר אומר אליך".
וע"ז כבר השבת יפה
ואולי שאמר לו והעלהו לי לעולה, והרי עולה טעונה שחיטה וניתוח.
אלא שתמהת עדיין מנין שהוצרך שחיטה, וע"ז השבתיך
אתה מחזק את דברי שהקב"ה לא אמר שחיטה.
כל זה בהנחה שלא נצטווה אלא להעלותו.
שכן הובא ברש"י ובעוד מפרשים, וכן הוא דעת המדרש, אך כמדו' שאי"ז מוסכם על הכל.
ועכ"פ מדברי הקליר מוכח שלמד שנצטווה להקריבו, ועכ"פ יש לנו ללמוד שקרבן צריך שחיטה.
 
דין השחיטה ביצחק כ' רש"י (פס' יב) עפ"י ב"ר (פנ"ו ח) שאמר לו הקב"ה לא אמרתי שחטהו אלא העלהו אמרתי לך, אסקיה אחתיה, וכעי"ז ברש"י בפס' ב (עפ"י פס"ז). והובא בשם הגר"ח (בחי' הגרי"ז סט') לבאר שאברהם ידע שהציווי הוא רק להעלותו, אבל סבר דכיון דנעשה כעולה ע"י העלאה זו, ממילא חל עליו שם קרבן, ומדיני הקרבן לעשות בו ד' עבודות, לשחטו ולהקריבו. והנפק"מ אם הוא ציווי או רק מדיני הקרבן, לגבי אונס דרחמנא פטריה, דאם יש מצוה מ"מ לא קיים אותה, אבל מצד דיני הקרבן אם אנוס על השחיטה, מ"מ קיים את המצוה בשלימותה.

והגרמ"ד הלוי (מאורי המועדים קכז) הוסיף דלפי"ז א"ש שיצחק לא יצא מאר"י כיון שהוא עולה תמימה (רש"י תולדות) והרי כבר נעשית מצותו ופקעה קדושתו, אלא לפי שהיה מדיני הקרבן ולא מצד הציווי הרי בפועל עדיין לא נעשתה מצותו וקדוש בקדושת עולה.

ובזה ביאר מ"ש בתפילת גשם ושחת להורו לשחטו לשפוך דמו כמים אע"פ שלא נצטוה לשחוט אבל כיון שנצטוה להעלות לעולה ממילא נתחייב לשחוט.
 
דין השחיטה ביצחק כ' רש"י (פס' יב) עפ"י ב"ר (פנ"ו ח) שאמר לו הקב"ה לא אמרתי שחטהו אלא העלהו אמרתי לך, אסקיה אחתיה, וכעי"ז ברש"י בפס' ב (עפ"י פס"ז). והובא בשם הגר"ח (בחי' הגרי"ז סט') לבאר שאברהם ידע שהציווי הוא רק להעלותו, אבל סבר דכיון דנעשה כעולה ע"י העלאה זו, ממילא חל עליו שם קרבן, ומדיני הקרבן לעשות בו ד' עבודות, לשחטו ולהקריבו. והנפק"מ אם הוא ציווי או רק מדיני הקרבן, לגבי אונס דרחמנא פטריה, דאם יש מצוה מ"מ לא קיים אותה, אבל מצד דיני הקרבן אם אנוס על השחיטה, מ"מ קיים את המצוה בשלימותה.

והגרמ"ד הלוי (מאורי המועדים קכז) הוסיף דלפי"ז א"ש שיצחק לא יצא מאר"י כיון שהוא עולה תמימה (רש"י תולדות) והרי כבר נעשית מצותו ופקעה קדושתו, אלא לפי שהיה מדיני הקרבן ולא מצד הציווי הרי בפועל עדיין לא נעשתה מצותו וקדוש בקדושת עולה.

ובזה ביאר מ"ש בתפילת גשם ושחת להורו לשחטו לשפוך דמו כמים אע"פ שלא נצטוה לשחוט אבל כיון שנצטוה להעלות לעולה ממילא נתחייב לשחוט.
עדיין קשיא. הי' ציווי רק לקרבן עולה ולא על שחיטה, ורק מדיני הקרבן חייב לשחוט אך אין זה בכלל הציווי, לא הי' הוראה לשחוט. דברי הפייטן לא מדוקדקים. אלא אם כן נימא שכוונת הפייטן היא לפי הבנתו של אברהם יש כאן הוראה לשחיטה למעשה בסופו של דבר. אך מצד הקב''ה עדיין לא הי' הוראה. ואולי יש לומר, שכיון שהי' זה ציווי מפורש מהשי''ת על עשייתו לקרבן עולה, הרי שדיבור השי''ת הוא כפי דיני התורה לאחר שניתנה תורה, ועל כן כלול בזה ציווי על שחיטה כדין קרבן עולה ואין זה בכלל מצוות ודיני התורה שקיים אברהם אבינו קודם שניתנה התורה.
 
לי קשיא דוקא על מילים אלו. מדוע לשפוך דמי כמים, והרי אם הבין שדינו כקרבן עולה, הרי בזה הדין הוא לעשות זריקת הדם על קרנות המזבח ולא שפיכת הדם כמים.
 
לי קשיא דוקא על מילים אלו. מדוע לשפוך דמי כמים, והרי אם הבין שדינו כקרבן עולה, הרי בזה הדין הוא לעשות זריקת הדם על קרנות המזבח ולא שפיכת הדם כמים.
עצם הוצאת הדם מהגוף, היא שפיכתו כמים, לכאו'.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה