זיכוי הרבים? או שמירת עיניים? (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 זיכוי הרבים? או שמירת עיניים? (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
וע"ז כתב החזו"א (קובץ אגרות ח''ב אגרת מז): ''הצלת ילד לחינוך ישראלי הוא לא פחות מהצלה מטביעה בנהר''.
החזו"א דעתו היתה כי ילכו להציל רק אלו שלא לומדים, אך אלו שלומדים לא ילכו ואדרבא בלימודם יפעלו יותר מאלו העוסקים בהצלה, אני מצרף מכתבו של החזו"א אשר הופנה לאדם שחשב לעסוק בהצלה והחזו"א אמר לו שעדיף שישב וילמד:
 

קבצים מצורפים

החזו"א דעתו היתה כי ילכו להציל רק אלו שלא לומדים, אך אלו שלומדים לא ילכו ואדרבא בלימודם יפעלו יותר מאלו העוסקים בהצלה, אני מצרף מכתבו של החזו"א אשר הופנה לאדם שחשב לעסוק בהצלה והחזו"א אמר לו שעדיף שישב וילמד:
בלתק
הם טוענים שעושים זאת בשעות בין הסדרים
 
אוסף טענות שאינן רלוונטיות, ו/או מביכות, דמגוגיה גרועה
או מש"כ חז"ל (אבות ה, יח) "כל המזכה את הרבים - אין חטא בא על ידו" (ראה תוס' עירובין לב, ב סד"ה ולא).
ולכן, ילך נא המזכה את הרבים למסעדת טריפה וישב לאכול שם ולזכות את הרבים?
וכי הובטח לו שלא יוכל לחטוא?
ביהדות כתוב (סוטה כא, ב): "איזהו חסיד שוטה - הרואה אשה טובעת בנהר וכו'…" וע"ז כתב החזו"א (קובץ אגרות ח''ב אגרת מז): ''הצלת ילד לחינוך ישראלי הוא לא פחות מהצלה מטביעה בנהר''.
ובאמת, הנחת תפילין היא "הצלת ילד לחינוך ישראלי"? ברצינות?
אין חולק על חשיבות הנחת תפילין של כל יהודי, אבל הצלת נפשות אין כאן כלל.
ומלבד זאת, גם הרואה אשה טובעת בנהר לא הותר לו לעבור על ג"ע.
ועוד כתב (הנדמ"ח כח): "הוא דומה למי שרואה שנבקע הגשר ורבים העומדים עליו נפלו בנהר ויש איש שהוא יכול לשוט ולהציל איזה מהם אך הוא איש בן תורה ואומר עתה זמני לילך לבית המדרש ולשמוע קדיש וברכו.. הלא האיש ההוא לא בדעת ידבר, וכי בעת כזאת צריך לחפש אחר מצוות?! הלא הוא צריך לילך ולהציל"!
מי דיבר על חיפוש אחר מצוות?
מי בכלל דן על חשיבות ההצלה?
הנדון הוא על הנחת תפילין וזיכוי הרבים במצוות, מול מכשולות המצויים במקומות אלו
ראה גם ספר סדר היום (מאמר סדר תשעה באב):
שוב, מובאה לא רלוונטית לדיון
שאינו האם נכון להתבדל, או להשפיע, אלא האם להכנס בשל כך לנסיונות ומכשולות הכרוכים בג"ע.
וראה מ"ש החתם סופר (בהקדמתו ליו"ד פתוחי חותם) ''לא מצינו באברהם אבינו ע''ה שנזדכך עפרוריותו כ''כ, אך לא מצד פחיתות וחסרון נפשו לא הגיע אל המעלה הזו, כי אם א''א היה עושה כאשר עשה חנוך, להתבודד עצמו מחברת בני האדם, התעלה גם הוא להיות ממלאכי קל, ואשר לא עשה כן, הוא כי התבונן בחכמתו כי לא באלה חפץ ה' שישלים האדם את נפשו לבד, ואת אנשי דורו ישאיר אחריו תרבות אנשים וחטאים ומכעיסי השם, כמקרה אשר קרה לדורו של חנוך ודור המבול, הניסיון הזה לימד אותו כי טוב לו לאדם למעט בהשלמת נפשו למען רבות כבוד ה', למעט את מורדיו ולהרבות את עבדיו ויודעיו, כי מה יתן ומה יוסיף האדם אם יוסיף מלאך אחד על אלפי רבבות מלאכי מעלה, הלא ה' בורא וממציא כהנה וכהנה חדשים לבקרים, ואם כה יעשו יחידי סגולה בכל דור ודור, ימצא אחד מיני אלף קודש לה' ורוב העולם מקולקל... לא תושלם חפץ הבריאה אם ישלים האדם את נפשו לבדו ולא ישלים את נפש זולתו...''.
עבר ושנה
וראה מנורת המאור (פ"ג תשובה): ''ואחר שיעשה אדם תשובה צריך לעשות לחבירו לעשות תשובה. ואם אינו עושה בכל יכלתו עד שיחזירנו למוטב, חבירו חוטא ושניהם מתים באותו חטא, שנא' שובו והשיבו מכל פשעיכם ולא יהיה לכם למכשול עון השליכו מעליכם את כל פשעיכם, ועשו לכם לב חדש ורוח חדשה ולמה תמותו בית ישראל. הרי אמ' שובו והשיבו ולמה תמותו. וגדול המעשה מן העושה''.
ושילש
פסק דין מפורש ברמב"ם (תשובה ג, ד): "צריך כל אדם שיראה עצמו כו' כאילו חציו זכאי וחציו חייב וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב כו' עשה מצות אחת - הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה כו'" עכ"ל.
א. שוב, מה זה קשור לדיון.
ב. נשארנו במחצה על מחצה, שכן כנגד הנחת התפילין של אותו יהודי, הרי המזכהו נכשל בראיה אסורה :)
(וכל הטועה בדבר משנה אין כאן דין כלל ואפילו הם רבים ומומחים טושו"ע חו"מ רסכ"ה)
ומה עכשיו? באיזה דבר משנה הוא טעה?
ומה הקשר של מצוה גוררת מצוה לכאן?
אגב, סתם טעות, טועה בדבר משנה, אינו בהכרח דבר השנוי במשנה, אלא דבר המוסכם ומוחלט.
ואיך אתה מקיים את מ"ש הח"ח והחזו"א וכל החוגים ביהדות הנאמנה?
ברצינות?
לא באמצעות הנחת תפילין ליהודי אקראי.
ערכים, לב לאחים, הידברות, יד לאחים, פעילים, שובו, קרן ההסעות, וכו' וכו' וכו'
 
לחב"ד יש גישה שתכליתה לשמר את הזהות היהודית אצל כלל ישראל. הנחת התפילין היא אולי אקראית אבל ההשפעה שלה יכולה להיות הרבה מעבר לכך.
כיון שאצלם זו הצלת היהדות בעת הזו וסביב עניין זה נסוב כל סדר יומם וממילא הגישה לכל הנ"ל שונה לחלוטין אצלם.
[אגב, אפשר לקיים דיון על ההשלכות של השתתפות במיזמים כמו 'לב לאחים' או 'קשר יהודי' שבמסגרתה נחשפים ולעיתים קצת מתחברים לתרבות הקלוקלת וכו'].
 

הודעות מומלצות

מי בפרשתינו הקריב קרבן?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה