וישב - חיה רעה אכלתהו - אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה? | בראשית וישב - חיה רעה אכלתהו - אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה? | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,302
תודות
7,509
נקודות
547
"ויכירה ויאמר כתנת בני חיה רעה אכלתהו טרף טרף יוסף" (בראשית פרק לז פסוק לג).
מעירים מהגמ' שבת קנא: איתא, אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה. והלא יוסף היה צדיק יסוד עולם וצ"ב.

ויש לבאר בכמה דרכים:
א. אמר בדרך תמיהה, וכי יוסף שצדיק הוא טרוף יטרף? ב. כתבו במפרשים שהעבירו הכותנת בסכין כנעיצת החיה ג. הלא אמרו חז"ל שנסתלקה שכינה מיעקב ושתפו השבטים בשבועה את המקום שלא יוודע ליעקב, כך שזה לא פלא ד. חיה רעה נתפרש בדרך אחרת.

רמב"ן פרק לז פסוק לב
וישלחו את כתונת הפסים ויביאו אל אביהם בצווי או ויביאו, השלוחים המביאים, כי שלחו אותה ועודם בדותן, ואמרו זאת מצאנו הכר נא או ששלחוה אל חברון לבית האחד מהן, ובבואם הכניסוה לפני אביהם ואמרו לו זאת מצאנו וכל זה להתנכר בענין, כי אם שתקו היה חושד אותם לאמר אתם הרגתם אותו כי ידע קנאתם בו:
ויש מפרשים, וישלחו, שתקעו בה השלח לקרעה במקומות רבים כדמות שני חיות, מלשון בשלח יעבורו (איוב לו יב) וטעם הפסים, כי שלחו אותה שיכירנה בפסים אשר עשה לו:

בעלי התוספות פרק לז פסוק לב
חיה רעה אכלתהו. יהודה שנקרא אריה כי כמו שאמר למוכרו אם היה אומר להשיבו אל אביו שומעין לו. וי"מ בתמיהה טרוף טורף יוסף א"כ היתה קרועה לקרעים וכן לא היתה לפיכך חשדם ולכך האמין בקל שעוד יוסף חי:

העמק דבר פרק לז פסוק לג
טרף טרף יוסף. חזר ואמר כמתמיה ע"ז שהרי הוא שיער שיוסף בטוח להנצל אפי' מאנשים רעים ומכ"ש מטריפת חיות שאינם בעלי בחירה כמש"כ לעיל י"ג. והנה לא לבד מאנשים נטרף אפילו מחיה רעה נטרף יוסף מש"ה אמר שתי פעמים טרף טרף. ומש"ה מזכירו בשמו:

מלבי''ם פרק לז פסוק לג
חיה רעה אכלתהו. הם שתי פליאות. א] איך "חיה רעה אכלתהו", שגם אם נענש ע"י חטא לא היה ראוי שתאכלהו, כמו הנביא שנשלח לבית אל שנגזר עליו שימות ע"י אריה לא נגע האריה לאכלו. ב] למה "טרף טרף יוסף" ואין חיה רעה מושלת באדם עד שנדמה לה כבהמה, וגם שתמה אם נשאר כתנת הפסים שלמעלה איה הכתנת שלמטה וכי "כתנת בני אכלתהו חיה רעה," והיה ראוי שישאר גם הכתנת התחתון, ואמר טרף טרף ע"י בעלי בחירה כמו שפרשו חז"ל, וע"כ לא רצה לקבל תנחומים:

פרדס יוסף ספר פרק לז פסוק לג
חיה רעה אכלתהו טרף טורף יוסף (ל"ז, ל"ג). עיין רש"י שתפו להקב"ה עמהם. וימאן להתנחם, יש לומר הפשט דהכיר בדבריהם שהם שונאי יוסף מדלא הזכירו שמו יוסף רק בנך כמו שכתוב בשאול (שמואל א' כ, כ"ז) מדוע לא בא בן ישי וגו' אל הלחם, ומשום הכי לא האמין להם. וזה פירוש טרף טורף יוסף, שאתם טרפתם ממני את שמו יוסף הסימן שאתם גורמים בדבר: עוד יש לומר הכפל טרף טורף, אף דחיה ההוא סופה לטרוף כמו שכתוב בפרשת נח (ט, ה) מיד כל חיה אדרשנו, עיין שם ברמב"ן, בזה לא יתרפא צערו מיוסף:
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אוצר הידיעות יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה