חייב אדם לראות פני מלכי עכו"ם - ברכה על נשיא ארה"ב | בית המדרש – דיונים תורניים חייב אדם לראות פני מלכי עכו"ם - ברכה על נשיא ארה"ב | בית המדרש – דיונים תורניים

נראה לפשוט

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
193
תודות
425
נקודות
156
קיי"ל דחייב אדם לראות פני מלכי עכו"ם בזה"ז שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם [פרש"י שמיירי על מלך המשיח]
ובפוסקים מבואר שמותר לעבור איסור דרבנן בשביל זה. וכן מברכים עליהם ברוך שנתן מכבודו.
רציתי לפתוח נושא מענין במיוחד, מה הדין לענין נשיא ארה"ב בזה"ז, וכן מה הדין לענין מלכת אנגליה.
שבפשוטו אין בכחם להרוג בחפשיות [לענ"ד ואולי טעיתי], או"ד דזהו הכבוד הגדול ביותר שיש בזמנינו ושייך אף בזה"ז.
לקראת בוא נשיא ארה"ב דונאל טראמפ לאר"י.
 
ועוד יש לעיין, האם שיירות המוכניות וכדו' מהני להא
רב ששת בירך גם שכשהיה סגי נהור וא"כ לכאו' ל"צ לראות את המלך עצמו אלא סגי להיות במקום שמתגלה מלכותו. וא"כ לכאו' אפ' וצ"ע לדינא
 
רב ששת בירך גם שכשהיה סגי נהור וא"כ לכאו' ל"צ לראות את המלך עצמו אלא סגי להיות במקום שמתגלה מלכותו. וא"כ לכאו' אפ' וצ"ע לדינא
בדברי הגמ' בברכות נח. מבואר שבירך על השיירה בפשטות, יעוי"ש.
 
מי שרוצה לקיים את דברי הגמ' בברכות (דף נח ע"א) מצוה להשתדל לראות מלכים, אפילו מלכי אומות העולם,

שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי אומות העולם,

ביכול לראות מלך אחד, ויכול לראות מלך גדול יותר שיש שם יותר גינוני מלכות וכבוד,

עדיף ללכת לגדול יותר כדי שברכת שנתן מכבודו תהיה מהודרת יותר,

ויעוין במשנ"ב (סימן רכד ס"ק יג) שכתב אם רואה פעם אחת את המלך לא יבטל יותר מלימודו לראותו,
אם לא שבא בחיל יותר ובכבוד גדול יותר.

הרי לן שככל שרואים בו יותר חיל וכבוד, הברכה יותר נחשבת.

ועוד, שעיקר הענין הוא בראיית יותר ויותר גינוני מלכות
 
ועוד, שעיקר הענין הוא בראיית יותר ויותר גינוני מלכות
ואין לך גינוני מלכות גדולים מזה
מאות מאנשי השירות החשאי
שיירת כלי רכב המאובטחים בעולם
מטוסים המאובטחים והמשוכללים בעולם
וכו' וכו'
אדם שהוכיח שיוכל לעשות הכול חוץ מקבלת פרס נובל...
 
שבפשוטו אין בכחם להרוג בחפשיות [לענ"ד ואולי טעיתי],
כמדומני שאחר רצח צ'רלי קירק, יצאה שמועה שטראמפ יחתום על צו שישית על הרוצח עונש מוות ללא אפשרות ערעור.
לבסוף זה לא יצא לפועל, אך שמע מינה שיש בכוחו להרוג.
אמנם בוודאי שהוא מוגבל בענין זה, ולא כמלך.
 
לא שייך לגדר מלך אלא לכבוד מלכים וכמ"ש שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם, וברש"י פי' על מלך המשיח
הנדון אם צריך בכחו להרוג זה בקשר לברכה שהיא באה על מסירת מלכות וזה תלוי בכח להרוג
 
מי שרוצה לקיים את דברי הגמ' בברכות (דף נח ע"א) מצוה להשתדל לראות מלכים, אפילו מלכי אומות העולם,

שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי אומות העולם,

ביכול לראות מלך אחד, ויכול לראות מלך גדול יותר שיש שם יותר גינוני מלכות וכבוד,

עדיף ללכת לגדול יותר כדי שברכת שנתן מכבודו תהיה מהודרת יותר,

ויעוין במשנ"ב (סימן רכד ס"ק יג) שכתב אם רואה פעם אחת את המלך לא יבטל יותר מלימודו לראותו,
אם לא שבא בחיל יותר ובכבוד גדול יותר.

הרי לן שככל שרואים בו יותר חיל וכבוד, הברכה יותר נחשבת.

ועוד, שעיקר הענין הוא בראיית יותר ויותר גינוני מלכות

לפ''ז מסתמא עדיף לא ללכת לראות כלל מחמת ספק ברכה
 
עכ"פ לשיטת הברכי יוסף ודעימיה שס"ל שאפשר לברך על ראיית כבוד המלכות אף שלא רואה את המלך עצמו, הוא הדין בעניננו, שהרי מה שהשיירות וכדו' זהו משום כבוד המלכות, שאין לגשת ישירות אל המלך בלי לעבור בשטח גדול ונקי מכל חששות, ואם כן גם בראיה זו יש ראיה של כבוד המלכות, ואולי אפשר לברך על כך.

מאידך יתכן לומר שאף לדברי הברכי יוסף אין לברך שאין שיירה זו כבוד מלכות, אלא מסיבות ביטחוניות ואין זה בגדר כבוד, וצ"ע.
 
במקור חיים (לחוות יאיר קיצור הלכות שם סי"ג) כתב, שלכן בירך רב ששת, משום ששמע קול סוס דוהר ומרכבה מרקדה, וחצוצרות התרועה כתכסיסי מלכים, ולכן אין ראיה לשאר ברכות הראיה.
 
בארחות רבינו (ח"א עמוד צ"ג קי"ג) שאלתיו אם מברכים על נשיא אמריקה, שהרי אין בידו להמית, ורק השופטים של בית המשפט בידם להרוג, והשיב לי [הקהילות יעקב זצ"ל] הנשיא נותן הוראות לשופטים איך לדונו. והוספתי לשאול את מו"ר דבחת"ס (או"ח קנט בד"ה והנה) כתוב דגדר מלך לענין ברכה, הוא כל שבידו להמית, וכתב עוד החת"ס כיון דמחויבים מהתורה בכבוד מלכות, כדילפינן ממשה רבנו שהזהירו הקדוש ברוך הוא שינהג כבוד בפרעה, לפי"ז צריך לכאורה לברך על נשיא מצרים, [שהרי חייבים בכבודו, ונוסח הברכה הוא שנתן מכבודו לבשר ודם], והשיב הקהילות יעקב לנכדו, שלא יברך משום שעמד מעצמו ולא המליכוהו, עכ"ל.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון