חנוכה - חילונים מצד אחד ושומרי תורה מהצד השני באיזה צד עדיף להדליק משום פרסומי ניסא? | ענייני דיומא חנוכה - חילונים מצד אחד ושומרי תורה מהצד השני באיזה צד עדיף להדליק משום פרסומי ניסא? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

שיח יצחק

משתמש רשום
gemgem
הודעות
94
תודות
155
נקודות
18
השאלה שלפנינו נוגעת מאוד למעשה בפרט בשנים האחרונות, כאשר התפתחו קהילות חרדיות בשולי ערים מעורבות. השאלה מובאת בקובץ 'דרישה וחקירה' (מדור 'אורות אילת השחר'):

מה הדין באופן שיש בצד אחד של הבית עוברי דרכים הרחוקים משמירת תורה ומצוות, ובצד שני ישנם עוברי דרך החרדים לדבר ה' – באיזה צד עדיף להדליק משום פרסומי ניסא?

ומרן הגראי"ל זצ"ל השיב שלא שייך 'פרסומי ניסא' לגבי הרחוקים מתומ"צ, כיון שאין זה מעניין אותם כלל, ולגבי זה הוי כמו שמדליק לגויים, להבדיל, שלא שייך בזה פרסומי ניסא.

ושאלת, שהרי בשבת (כ"א ב') נתבאר ששיעור ההדלקה הוא "עד דכליא ריגלא דתרמודאי", והם הרי היו גויים? והשיבני, שזה לעניין שיעור הזמן, עד שהם הולכים, אך לא בשבילם.

אמנם, בקובץ 'אור מרדכי' (מדור תשובות מרן הגר"ח קניבסקי זצ" לעם הוספות ומראה מקומות מהרה"ג מתתיהו גבאי שליט"א מח"ס בית מתתיהו ושא"ס), מובא שנשאל מרן הגר"ח קנייבסקי אם שייך פרסומא ניסא לגויים, והשיב – "תרמודא גוים הוי".

[ולתועלת החפצים לעיין נביא מ"מ נוספים בענין זה שציין הרב גבאי בשולי הדברים: שו"ת התעוררות תשובה (ח"ג ס' תנ"ז), שו"ת אגרות משה (ח"ד או"ח ס' ק"ה), ס' מועדים וזמנים (ח"ב ס' קמ"א), שו"ת פתחא זוטא (ח"א ס' מ"ה), שו"ת להורות נתן (ח"ד ס' ס"ג), שו"ת משנה שכיר (ח"ב ס' ר') ס' ברכת שמעון (מועדים) ומש"כ מרן הגר"ח בס' טעמא דקרא לחנוכה, ושו"ת דברי בניהו (חלק כ"ב ס' מ"ט)]
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

אחד הרבנים בארה"ב שמתפקידיו הרבניים היה לבוא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה