הלכות ק"ש תפילה - חשבתי שהיום ו' חשוון... | הלכה ומנהג הלכות ק"ש תפילה - חשבתי שהיום ו' חשוון... | הלכה ומנהג

עוזי ומגני

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
978
תודות
2,307
נקודות
277
היה מונח לי בראש שהיום יום ב' התאריך הוא ו' חשוון..
ומיד אחרי מנחה אמרתי 90 פעם ואת כל מיני תבואתה לטובה ותן טל ומטר לברכה,
כשהתפללתי מעריב, וראיתי שלא דופקים לפני שמו"ע, נזכרתי שהיום היה ה' חשוון,
ונסתפקתי:
א. מה הדין מי שהזכיר ביום זה טל ומטר האם חוזר?
ב. המסופק אם הזכיר במקרה הנ"ל האם חוזר?
ג. במקרה הנ"ל, אם זכר ואמר בג' התפילות של ו' חשוון ותן ברכה, האם מקלקל לו את כל ה90 פעם?
 
א. כמדומה שיש אומרים שכיון שבעצם הוא זמן גשמים אלא דאין שואלין משום עולי רגלים, מי ששאל טל ומטר אין מחזירין אותו.
(ראיתי על זה פעם בספר הנפלא אשי ישראל על תפילה, עי"ש).
אך לכאו' זה תלוי אם מחזירין אותו משום ששאל שלא כהוגן, או משום ששינה ממטבע שטבעו חכמים, דהא סוכ"ס אמרו חכמים שאין לשאול עד ז' במר חשוון.

ב. על הצד דחוזר גם בימים אלו, מ"מ נראה דבספק לא יחזור, כיון שגם מה שמועיל לומר צ' פעמים ותן טו"מ אינו מוכרע לכאו', דהא י"א דתלוי בשלושים יום כמבואר במשנ"ב קיד,לח ופסק שם דספק ברכות להקל, וא"כ אחר תשעים פעמים בלא שלושים יום אין זה ודאי שאמר טו"מ, ומספק לא יחזור.

ג. במשנ"ב שם נראה דז"ב דמה שהפסיק באמצע וטעה אינו מקלקל החשבון, וכל הנידון הוא דהט"ז מחדש דאין צריך להשלים כנגד הימים שהחסיר והאחרונים חלקו עליו, אך עכ"פ מצטרף גם אם טעה באמצע, ולכאו' מה לי טעה באמצע מה לי לא הזכיר אחר כל הצ' פעמים.
 
ג. במשנ"ב שם נראה דז"ב דמה שהפסיק באמצע וטעה אינו מקלקל החשבון, וכל הנידון הוא דהט"ז מחדש דאין צריך להשלים כנגד הימים שהחסיר והאחרונים חלקו עליו, אך עכ"פ מצטרף גם אם טעה באמצע, ולכאו' מה לי טעה באמצע מה לי לא הזכיר אחר כל הצ' פעמים.
אבל חשבתי אולי לחלק בין טעה לבין מתכוון אולי מתכוון גרע טפי
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה