טיל מאיראן - כל קבוע כמחע"מ דמי? | בית המדרש – דיונים תורניים טיל מאיראן - כל קבוע כמחע"מ דמי? | בית המדרש – דיונים תורניים

מרכז

משתמש חדש
gem
הודעות
19
תודות
28
נקודות
5
נשאלתי ע"י חבר, שאלה שבין לי ובין לו היה ברור שהיא כנראה לא מתחילה כ"כ, אך לא היה ברור לנו להסביר מדוע. והשאלה היא : היות וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, הרי שכאשר נשלח טיל מאיראן וכד' - אנחנו, האנשים בארץ, קבועים ביחס אליו, וא"כ יכול להיות שכל א' צריך להניח שהסיכוי שיפגע בו הוא כמחצה ע"מ? נפקא מינה - החובה להתמגן מקבלת משמעות הרבה יותר רצינית. (שכן בפוסקים מבואר שבסכנה שהסיכוי להפגע ממנה הוא פחות מ1 לאלף, אין זה חשיב פיקו"נ).
נראה פשוט שזה לא שייך לגדרים האלו, מי יוכל להסביר מדוע?
 
נשאלתי ע"י חבר, שאלה שבין לי ובין לו היה ברור שהיא כנראה לא מתחילה כ"כ, אך לא היה ברור לנו להסביר מדוע. והשאלה היא : היות וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, הרי שכאשר נשלח טיל מאיראן וכד' - אנחנו, האנשים בארץ, קבועים ביחס אליו, וא"כ יכול להיות שכל א' צריך להניח שהסיכוי שיפגע בו הוא כמחצה ע"מ? נפקא מינה - החובה להתמגן מקבלת משמעות הרבה יותר רצינית. (שכן בפוסקים מבואר שבסכנה שהסיכוי להפגע ממנה הוא פחות מ1 לאלף, אין זה חשיב פיקו"נ).
נראה פשוט שזה לא שייך לגדרים האלו, מי יוכל להסביר מדוע?
 
נשאלתי ע"י חבר, שאלה שבין לי ובין לו היה ברור שהיא כנראה לא מתחילה כ"כ, אך לא היה ברור לנו להסביר מדוע. והשאלה היא : היות וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, הרי שכאשר נשלח טיל מאיראן וכד' - אנחנו, האנשים בארץ, קבועים ביחס אליו, וא"כ יכול להיות שכל א' צריך להניח שהסיכוי שיפגע בו הוא כמחצה ע"מ? נפקא מינה - החובה להתמגן מקבלת משמעות הרבה יותר רצינית. (שכן בפוסקים מבואר שבסכנה שהסיכוי להפגע ממנה הוא פחות מ1 לאלף, אין זה חשיב פיקו"נ).
נראה פשוט שזה לא שייך לגדרים האלו, מי יוכל להסביר מדוע?
וראה
ובשם הגר"מ שמואלביץ, שבשעת אזעקה עדיף לצאת לרחוב, שהרי במקלט או בבית הנך קבוע, וכל קבוע כמחצה על מחצה, ואילו ברחוב, כל דפריש מרובא פריש.
ואם כך, הרי אדרבה, דין קבוע מבטל את חובת ההתמגנות לכאו'
 
לא זכיתי להבין דבריו. הגמ' בכתובות טו: מדברת על מציאות של אנשים ברחוב ביחס לחפץ שנזרק, עדיין אומרים בזה קבוע...
בעומדים במקומם
אינו תלוי ברחוב או במקלט, אלא בין עומד ליוצא
 
מה שמצינו קבוע בזריקה זה כלפי הדין של הזורק שהזורק נחשב זורק לספק, להגדיר את הזריקה לאיפה הזריקה, ולהיכן אני זורק אני זורק לקבוע ומע"מ. אבל ביחס לאדם שעומד, שאתה דן האם הזריקה תפגע בו או לא, מה אכפ"ל שאני קבוע, לא דנים עלי אלא אם החפץ יגיע אלי והחפץ נייד ומה אכפ"ל קביעותו של הגברא לקבוע שהחפץ יפגע בו.
דהיינו שלגבי הזורק הנידון להיכן זרק וזה קבוע ולגבי האדם שעומד הספק איפה יפול הטיל והטיל לא קבוע, וז"פ לכאורה.
 
שמעתי מהג"ר חיים ברטלר שליט"א שכן סובר הגרד"ל שליט"א, ואביו הג"ר ח'צקל ברטלר זצ"ל טען לו שהוא יכול להסתובב ואז הוא לא יהיה קבוע.
אבל על איזה מקום יפגע הטיל נשאר קבוע ואם יפגע במקום שלידך הרי גם אתה יכול להינזק וממילא לא יעזור שאתה לא קבוע אבל בשביל שהטיל יזיק הוא לא צריך לפגוע בך אלא מספיק במקום שלידך.
וזה נשאר קבוע.
 

הודעות מומלצות

במסכת נדה [ו:] ועוד מקומות נראה שיחיד ורבים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון