נח - טענת חם שאין להוליד בן רביעי | בראשית | פורום אוצר התורה נח - טענת חם שאין להוליד בן רביעי | בראשית | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,621
תודות
7,653
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ארור כנען (ט כה)

פירש רש"י אתה גרמת לי שלא אוליד בן אחר לשמשני, ארור בנך הרביעי. ויש לפרש דהנה לכאורה יפלא, הרי הטעם שסרסו הוא מפני שאמר להם לאחיו, "אדם הראשון שני בנים היו לו, והרג זה את זה בשביל ירושת העולם, ואבינו יש לו שלשה בנים ועודנו מבקש בן רביעי", כמ"ש רש"י. ואם כן איך חם עצמו הוליד בן רביעי, הרי לפי טענתו ושיטתו אין להוליד בן רביעי. אלא שזה דרכם של רשעים שהם באים בקולי קולות על האחרים, ובאים בטענות משום הצדק והיושר, ונראה כאילו באמת יש להם שיטה ודרך, אבל האמת היא שכל הסיבה המסובבת אותם היא רק הנגיעות של ממון וכבוד שלהם בעצמם, וכל הטענות אינם אלא כסות עינים לזה, וממילא לא נוהג אצלם "קשוט עצמך תחילה", כי אינם באים כלל לקשוט.

ולכן העניש נח את חם באופן זה של "אתה גרמת לי שלא יהיה לי בן רביעי, ארור בנך הרביעי", כי בלא בנו הרביעי של חם היה עוד איזה מעט פתח של לימוד זכות על מעשהו של חם, על כל פנים לפי שיטתו, אבל מאחר שהוא עצמו מעשיו סותרים את דבריו, ומוליד בן רביעי, הרי זה מגלה שאין כאן שיטה, ורק כאשר הדבר נוגע לו שלא יפסיד את חלקו בירושה, לא איכפת לו להזיק את אביו שלא יהיה לו בן רביעי, אבל באשר לעצמו, אדרבה הוא רוצה שיהיה לו בן רביעי לשמשו, אם כן זהו המקום לעונש, שיהיה ארור אותו בן רביעי, שבו נתגלה שהכל תחילתו וסופו אך ורק משום חטא.​
 
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ארור כנען (ט כה)

פירש רש"י אתה גרמת לי שלא אוליד בן אחר לשמשני, ארור בנך הרביעי. ויש לפרש דהנה לכאורה יפלא, הרי הטעם שסרסו הוא מפני שאמר להם לאחיו, "אדם הראשון שני בנים היו לו, והרג זה את זה בשביל ירושת העולם, ואבינו יש לו שלשה בנים ועודנו מבקש בן רביעי", כמ"ש רש"י. ואם כן איך חם עצמו הוליד בן רביעי, הרי לפי טענתו ושיטתו אין להוליד בן רביעי. אלא שזה דרכם של רשעים שהם באים בקולי קולות על האחרים, ובאים בטענות משום הצדק והיושר, ונראה כאילו באמת יש להם שיטה ודרך, אבל האמת היא שכל הסיבה המסובבת אותם היא רק הנגיעות של ממון וכבוד שלהם בעצמם, וכל הטענות אינם אלא כסות עינים לזה, וממילא לא נוהג אצלם "קשוט עצמך תחילה", כי אינם באים כלל לקשוט.

ולכן העניש נח את חם באופן זה של "אתה גרמת לי שלא יהיה לי בן רביעי, ארור בנך הרביעי", כי בלא בנו הרביעי של חם היה עוד איזה מעט פתח של לימוד זכות על מעשהו של חם, על כל פנים לפי שיטתו, אבל מאחר שהוא עצמו מעשיו סותרים את דבריו, ומוליד בן רביעי, הרי זה מגלה שאין כאן שיטה, ורק כאשר הדבר נוגע לו שלא יפסיד את חלקו בירושה, לא איכפת לו להזיק את אביו שלא יהיה לו בן רביעי, אבל באשר לעצמו, אדרבה הוא רוצה שיהיה לו בן רביעי לשמשו, אם כן זהו המקום לעונש, שיהיה ארור אותו בן רביעי, שבו נתגלה שהכל תחילתו וסופו אך ורק משום חטא.​
במדרש הגדול איתא: ביקש הקב"ה להעמיד מנח ארבעה בנים שיירשו את ארבע רוחות העולם, אמר חם אסרס את אבא כדי שלא יוליד בן רביעי שלא יהי' חולק עמנו בארץ, עיי"ש.

והוא מפורש כדבריכם.
 

הודעות מומלצות

כמדומה שדבר כזה שאתה מעוניין לשמוע את דעת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה