חידה בהלכה - ייהרג ואל יעבור שלא מג' עבירות? | אוצר החידות| דף 2 חידה בהלכה - ייהרג ואל יעבור שלא מג' עבירות? | אוצר החידות| דף 2
פִּתָרוֹן
יש מהראשונים שסוברים שלא אמרו שבצנעה בשאר עבירות יעבור ואל ייהרג אלא כשהגוי עושה להנאת עצמו, אבל כשמתכוין להעבירו על הדת, הרי זה ייהרג ואל יעבור (סמ"ק ג; מרדכי סנהדרין תשיט)
יש מהראשונים שסוברים שלא אמרו שבצנעה בשאר עבירות יעבור ואל ייהרג אלא כשהגוי עושה להנאת עצמו, אבל כשמתכוין להעבירו על הדת, הרי זה ייהרג ואל יעבור (סמ"ק ג; מרדכי סנהדרין תשיט)
בשו"ת הרדב"ז חלק א' סימן שד"מ כתב לדינא, שכל מה שאמרו חז"ל שאינו בבל יהרג ויעבור בשאר מצוות שאינם מג' עבירות היינו במקרה שהגוי כופה אותו לעבור על מצוות התורה להנאתו אבל אם מחייבו כדי להורות לו שהתורה אינה אמורה לחייב אותו או שאינה חלילה אמת, בכה"ג הדין יהרג ואל יעבור כיון שבזה הוא כופר בתורה.
וזה לשונו שם: שהתורה כל פרטיה ודקדוקיה כל אחד מהם עיקר ויסוד ופינה והמכחיש אותו נקרא כופר ואין לו חלק לעולם הבא, ואם אנסוהו לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה, באמרם שלא ציוה הקב"ה עליה, או שהיתה זמן מה ונתבטלה, יהרג ואל יעבור.
 
יש מהראשונים שסוברים שלא אמרו שבצנעה בשאר עבירות יעבור ואל ייהרג אלא כשהגוי עושה להנאת עצמו, אבל כשמתכוין להעבירו על הדת, הרי זה ייהרג ואל יעבור (סמ"ק ג; מרדכי סנהדרין תשיט)
לזה נתכוונו
 

הודעות מומלצות

יש ספר מאחד ששאל את הגרשז"א מאות שאלות וכתב את...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון