סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ישן תחת המטה בסוכה האם חלה קדושה? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ישן תחת המטה בסוכה האם חלה קדושה? | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,544
תודות
5,424
נקודות
375
הנה קי"ל בשו"ע סימן תרלח ס"א שסוכה לא מתקדשת למצוותה אלא כשישב בה פעם אחת, ולא די בהזמנה עיין שם.
והסתפקתי כעת מה הדין כשישן בסוכה תחת המטה גבוה י"ט דקיי"ל לא יד"ח מדרבנן (כמבואר בסימן תרכ"ז, ולשיטת הרז"ה אינו אלא מדרבנן והפמ"ג כתב גם לדעת הרי"ף ורש"י עיין שם בשעה"צ ס"ק א'), האם עכ"פ נחשב לגבי קדושת הסוכה שדינו מהתורה?
 
בשביל להתקדש לא צריך שיצא יד''ח אלא שישבו שם לשם סוכה ואת זה הוא עשה
בזה גופא אני מסתפק. מכיון ומדרבנן לא יד"ח, האם הפשט שזו ישיבה מופקעת ולא נחשב כלל כישיבה בסוכה או כמו הצד שלך, שלא הפקיעו שם הישיבה לגמרי (וקצת יש לדמות למה שדנו האחרונים האם ישיבת אשה אוסרת).
 
הנה קי"ל בשו"ע סימן תרלח ס"א שסוכה לא מתקדשת למצוותה אלא כשישב בה פעם אחת, ולא די בהזמנה עיין שם.
והסתפקתי כעת מה הדין כשישן תחת המטה בסוכה גבוה י"ט דקיי"ל לא יד"ח מדרבנן (כמבואר בסימן תרכ"ז, ולשיטת הרז"ה אינו אלא מדרבנן והפמ"ג כתב גם לדעת הרי"ף ורש"י עיין שם בשעה"צ ס"ק א'), האם עכ"פ נחשב לגבי קדושת הסוכה שדינו מהתורה?
אולי יש לדייק מהלשון "לא יצא ידי חובתו" היינו רק חובתו לא קיים, (ומר' שמואל רוזובסקי שמעתי לדייק מזה כדעות בראשונים שיש חיוב לישון לילה ראשון כמו אכילה)
עוד מקום יל"ד בהשפעת דיני דרבנן על דאו', ואף אם בכללי רבנן לא יכולים להשפיע על דאו' יתכן וכאן יהיה שונה וכן להיפך, ועיין.
 
בזכרון שמואל סי' כ"ט או' ח' הביא מרצ"פ פראנק זצוק"ל שכתב בשם מהרי"ל דיסקין שאין הסוכה נאסרת,
ויעוי' במאמרו של הגאון הגדול ר"א גרבוז באהלי מועד החדש שהאריך בעניין זה.
 
אולי יש לדייק מהלשון "לא יצא ידי חובתו" היינו רק חובתו לא קיים, (ומר' שמואל רוזובסקי שמעתי לדייק מזה כדעות בראשונים שיש חיוב לישון לילה ראשון כמו אכילה)
במהרי"ל דיסקין שציינתי כתב הפוך,
לתרץ הקו' מאי 'לא יצא יד"ח' שהרי אין חובה לישן בסוכה
וע"ז תי' שנפק"מ לעניין איסור הנאה בעצי סוכה, שלא מיקרי קיום מצווה.
 
בזכרון שמואל סי' כ"ט או' ח' הביא מרצ"פ פראנק זצוק"ל שכתב בשם מהרי"ל דיסקין שאין הסוכה נאסרת,
ויעוי' במאמרו של הגאון הגדול ר"א גרבוז באהלי מועד החדש שהאריך בעניין זה.
ייש"כ ב"ש.
אשמח אם תתמצת מש"כ שם.
 
הסתפקתי כעת אליבא דר"מ כג. בסוכה ע"ג אילן דכשירה אף שאינה ראויה מדרבנן ביו"ט ושבת דמ"מ מדאורייתא מחזא חזיא. מה הדין אם ישב בה שלא כדין בשבת או יו"ט.

ולכאורה מדסבר ר"מ לגבי דירה הראויה כל שבעה שאין איסור דרבנן מעכב לדין ראויה כל שבעה מהתורה, אם כן גם לגבי קדושת הסוכה. ויש לדון.
וחלוק ממה שהסתפקתי בישן מתחת סוכה גבוה י"ט. דסו"ס מכיון וחז"ל הפקיעו שם ישיבה בסוכה בכה"ג (שלכך לא יד"ח) ממילא לא חשיב הזמנה. אבל בסוכה ע"ג האילן אף ביו"ט עכ"פ יד"ח.
 

הודעות מומלצות

למה דווקא קרבן קמח נקרא "מנחה" שפירושו 'תשורה'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון