כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ - וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה/ ברכת המינים | פורום אוצר התורה כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ - וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה/ ברכת המינים | פורום אוצר התורה

כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ - וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה/ ברכת המינים

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,256
תודות
2,603
נקודות
485
כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ - וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה

בבעל הטורים: י"ח פעמים כאשר צוה ה' את משה, וככל אשר צוה ה' את משה, וכנגדם תקנו י"ח ברכות, ואחד כאשר צוה ה' כן עשו, ותקנו כנגדו ברכת המינים.

יש לומר שלכן סמיך ליה "ויברך אתם משה", [על דרך שאמרה ברוריא לר"מ שיתפלל על הרשעים שיעשו תשובה ולא יתפלל שימותו, דכתיב יתמו חטאים מן הארץ וממילא רשעים עוד אינם (ברכות ה.)], וזהו ויברך אותם משה, בירכם שיעשו תשובה. ויברך אתם משה אותיות ברך יתמו אשמה, שברך אותם יתמו חטאים.

ואמרו חז"ל (ברכות כח:) שמואל הקטן תיקן ברכת המינים, ואולי נרמז ויברך אתם משה הוא שמואל הקטן שאמרו (סנהדרין יא. סוטה מח:) שראוי שתשרה עליו שכינה, [ורבינו יונה בברכות מוסיף "כמשה רבינו"].

ואמרו ששמואל שכח את הברכה שתיקן, טעם השכחה אולי כדי שלא יהיה מיתה גמורה למינים, אלא יהיה להם אפשרות לעשות תשובה, יתמו חטאים ולא חוטאים, כי לא אחפוץ במות הרשע כי אם בשובו מדרכו וחיה.

ולפי"ז "כאשר צוה ה' את משה" האחרון שכתיב בכיור, הוא כנגד ברכת שים שלום, ולכן ויתן שמה מים לרחצה ר"ת שלום.​
 
חזור
חלק עליון