כללי - כבוד הבריות - מתי ועד כמה? | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה כללי - כבוד הבריות - מתי ועד כמה? | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה
נוסף ללוח שנה: 05-23-25

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,852
תודות
4,732
נקודות
305
בעקבות טענות שעלו בפורום, בכמה מקומות, להתיר משום 'כבוד הבריות', התעוררתי לדון בשאלה, האם יש להתיר מכל פעם שנראה לאדם שזה כבוד הבריות, או שיש בזה כללים ברורים
גדול כבוד הבריות שדוחה מצווה מן התורה, וקיי'ל דבשב ואל תעשה דוחה אפי' דאורייתא
למה לא?
אדם מבוגר על הרצפה אין לך כבוד הבריות יותר מזה
המ''ב מיירי בנתינת עליה לאדם ואם לא יתנו לו יש כאן כבוד הבריות וזה נקרא שעת הצורך
 
ואביא מתוך אחד המקומות הנ"ל, דיון שהתפתח בנושא
מהיכן לקח מר שכבוד הבריות דוחה מצוות?
וכי זה פיקוח נפש?
ישנן דברים מסוימים שעליהם נאמר גדול כבוד הבריות אך חושבני שמה שלא נפסק בהלכה להדיא אין אנו יכולים לומר כן מעצמנו.
קיי''ל להלכה שכבוד הבריות דוחה מצוה דרבנן, או דאו' בשוא''ת
אלא שלא כל דבר קטן נחשב כבוד הבריות, וכאן לכאו' נחשב
ב. לכבוד הבריות יש גדרים.
הגע עצמך, האם כל ראש כולל עם זקן מהודר החובש המבורג ופראק, יוכל לומר על מוצץ קטן 'זקן ואינה לפי כבודו'?
ומאידך, כל עם הארץ בן שישים יתחייב להתכופף אל המוצץ ולהכריז עליו?
ברור.
אבל נראה לי הקטן דזה נכלל בגדרים
שוב, ודאי שיש בזיון.
אבל יש בזיון גם לראש כולל הנ"ל.
לכל אברך שמכבד את עצמו יש בזיון לבקש מאחר להוציאו בברכת ספירת העומר...
אז לא אמרתי שזה לא נכון, אבל צריך לכך מקור מקובל.
לא כל בזיון קטן דוחה מצוות.
 
הלכה ברורה היא דאין להתיר איסור דאו' אפי' בשוא''ת אלא מפני כבוד הבריות גדול מאוד כפשיטת חלוק בשוק.
כלפי דרבנן אפי' בידיים כמדומה דהדין להקל אפי' בכבוד הבריות פחות מזה
 
הלכה ברורה היא דאין להתיר איסור דאו' אפי' בשוא''ת אלא מפני כבוד הבריות גדול מאוד כפשיטת חלוק בשוק.
כלפי דרבנן אפי' בידיים כמדומה דהדין להקל אפי' בכבוד הבריות פחות מזה
אולי יסוד החילוק דבושת שלא ישכח [והעולם גם לא ישכח...] לעולם וכן יכול לצאת עליו שם רע כגון שהלך ערום ברחוב זה מתיר דין תורה
 
אולי יסוד החילוק דבושת שלא ישכח [והעולם גם לא ישכח...] לעולם וכן יכול לצאת עליו שם רע כגון שהלך ערום ברחוב זה מתיר דין תורה
האחרונים דנים לבוא לבית הכנסת ללא טלית או לילך בטלית פסולה
לא נראה לי שזה כ''כ לא נשכח
 
האחרונים דנים לבוא לבית הכנסת ללא טלית או לילך בטלית פסולה
לא נראה לי שזה כ''כ לא נשכח
לא התכוונתי לתת כללים קבועים וברורים לכל מקום ולכל אדם
אלא רק כיוון מסויים איך למדוד את הבושת
ויתכן שיש מקום כזה ויש מקום כזה
ואין לו למורה אלא לפי ראות עיניו
 

הודעות מומלצות

כתב הרמב"ם בפירוש המשניות פרק ג' משנה ג' מסכת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון