כח ההתמדה | בלוגים תורניים | פורום אוצר התורה כח ההתמדה | בלוגים תורניים | פורום אוצר התורה

עמך

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
132
תודות
631
נקודות
122
עמך יצר פוסט חדש
כח ההתמדה

ישנו מדרש פליאה שמביא העין יעקב בהקדמה, ז"ל:

בן זומא אומר מצינו פסוק כולל והוא 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד', בן ננס אומר מצינו פס' כולל יותר והוא 'ואהבת לרעך כמוך', ר' שמעון בן פזי אומר מצינו פס' כולל יותר והוא 'את הכבש אחד תעשה בבוקר ואת הכבש השני תעשה בין הערבים',
הפס' שכולל את כל התורה כולה הוא הפס' הנ"ל הנאמר בפרשת התמיד, למה דווקא הפס' הזה, למה לא "ולא ירבה לו סוסים" למשל?

אלא שבקרבן התמיד יש יסוד חשוב לכל התורה, כי את הקרבן הזה מקריבים כל יום באופן קבוע,
יום אחד...

קרא את הפוסט המלא בבלוג כאן...
 
יום אחד של פספוס אינו פוגע באותו יום בלבד אלא בכל הרצף של התמידין שאינם כסדרם,
מה מקור הלכה זו?
האומנם חסרון תמיד ביום אחד, יש בו משמעות כלפי הימים האחרים? ולגבי מה?
 
אומרים בשם הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, שכשר"ע עמד מאחורי הדלת ושמע את אשתו מרשה לו ללכת ללמוד עוד שתים עשרה שנה, למה לא נכנס הביתה לומר שלום? ותירץ, ש12 ועוד 12 זה לא 24,
וה"ה לעניינינו, בדיוק כפי שהתנסחת... רק בלי סימן שאלה...
חסרון תמיד ביום אחד, יש בו משמעות כלפי הימים האחרים.
ושמעתי סיפור כעין זה על הגר"ח קניבסקי, שלא רצה לבטל מ"חובותיו" ולהשלימם למחרת, כי כך יישאר לו למחרת להשלים עוד ועוד וזה לא ייגמר,
ובכל אופן, אני מאמין שזה נאמר רק לחיזוק, ולא שמי שפספס יום אחד - זהו, נגמר עליו...
ושמעתי הרבה פעמים בשם הגרי"מ שכטער שליט"א, שאם יש לך קביעות במשהו מסוים, ויום אחד קרה ופספסת, קודם כל תלמד את ההספק היומי, ורק אח"כ תשלים את של אתמול, כדי שיישאר תמיד קביעות.
 
אומרים בשם הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, שכשר"ע עמד מאחורי הדלת ושמע את אשתו מרשה לו ללכת ללמוד עוד שתים עשרה שנה, למה לא נכנס הביתה לומר שלום? ותירץ, ש12 ועוד 12 זה לא 24,
וה"ה לעניינינו, בדיוק כפי שהתנסחת... רק בלי סימן שאלה...

ושמעתי סיפור כעין זה על הגר"ח קניבסקי, שלא רצה לבטל מ"חובותיו" ולהשלימם למחרת, כי כך יישאר לו למחרת להשלים עוד ועוד וזה לא ייגמר,
ובכל אופן, אני מאמין שזה נאמר רק לחיזוק, ולא שמי שפספס יום אחד - זהו, נגמר עליו...
ושמעתי הרבה פעמים בשם הגרי"מ שכטער שליט"א, שאם יש לך קביעות במשהו מסוים, ויום אחד קרה ופספסת, קודם כל תלמד את ההספק היומי, ורק אח"כ תשלים את של אתמול, כדי שיישאר תמיד קביעות.
לא הבנתי, איך כל זה מיישב לגבי קרבן התמיד, שעליו דיברתי

נ.ב. הסיפור על הגר"ח, אינו דומה כלל ליסודו של הגר"ח
ובר מן דין, עניין זה של פספוס יום אחד, לעיתים הוא ההבדל שבין השלם לחלק
 
מה מקור הלכה זו?
האומנם חסרון תמיד ביום אחד, יש בו משמעות כלפי הימים האחרים? ולגבי מה?
בזבחים הגמ' (פט) מסתפקת אם תמידין דלמחר דוחה את המוספין של היום, ומה הצד שיידחה מצוה של היום בשביל הקרבן של מחר?
וכתב השפ"א ז"ל
"ומתוך הדחק אפשר לי לומר דדוקא בקרבן תמיד משום דכתיב תמיד לכן ביטול הקרבן אפי' למחר נוגע גם בכל יום כיון דצריך להיות תמיד",
וכן ביאר הגרש"ר ביבמות (ה) שהגמ' דוחה שאין ללמוד שעשה יידחה ל"ת מקרבן תמיד בשבת, דמה לתמיד שכן תדיר,
ומה בכך?, וביאר שתמיד דוחה כדי לא לפגוע ברצף ואין ללמוד על דחיה אחרת.

ואגב שכחתי להביא את הפס' על יהושע שמעלתו הייתה - "נער לא ימיש מתוך האהל" כמו שמביא רש"י בפרשה
כדאי הוא יהושע ליטול שכר שמושו שלא מש מתוך האהל. וזהו שאמר שלמה (משלי כז, יח) נוצר תאנה יאכל פריה,

מביאים בעלון לקמן בשם הרב וואזנר, דבר דומה לעניין קרבן התמיד בעלון שלקמן בצד שמאל למעלה.
 

קבצים מצורפים

אומרים בשם הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, שכשר"ע עמד מאחורי הדלת ושמע את אשתו מרשה לו ללכת ללמוד עוד שתים עשרה שנה, למה לא נכנס הביתה לומר שלום? ותירץ, ש12 ועוד 12 זה לא 24,
וה"ה לעניינינו, בדיוק כפי שהתנסחת... רק בלי סימן שאלה...

ושמעתי סיפור כעין זה על הגר"ח קניבסקי, שלא רצה לבטל מ"חובותיו" ולהשלימם למחרת, כי כך יישאר לו למחרת להשלים עוד ועוד וזה לא ייגמר,
ובכל אופן, אני מאמין שזה נאמר רק לחיזוק, ולא שמי שפספס יום אחד - זהו, נגמר עליו...
ושמעתי הרבה פעמים בשם הגרי"מ שכטער שליט"א, שאם יש לך קביעות במשהו מסוים, ויום אחד קרה ופספסת, קודם כל תלמד את ההספק היומי, ורק אח"כ תשלים את של אתמול, כדי שיישאר תמיד קביעות.
סתם כך אולי זה אמרה אין שום ראיה במקורות שרבי עקיבא לא נכנס הבייתה להגיד שלום וכבר שמעתי מגדולי ראשי הישיבות שאין לזה מקור ווודאי נכנס הבייתה להגיד שלום כי הוא בן אדם ומה שמרן הגר''ח שמואלביץ אמר זה משל אבל וודאי שנכנס אמר שלום יפה ואז שמע את רחל אומרת לשכנה שילך עוד 12 שנה
 
ואז שמע את רחל אומרת לשכנה שילך עוד 12 שנה
את זה ודאי לא אמר א' מגדולי ראשי הישיבות, שכן איתא בהדיא "שמעיה לההוא סבא דקאמר לה"
אבל וודאי שנכנס אמר שלום יפה ואז שמע
מחילה, אבל זה נגד גמ' מפורשת
קא אתא לביתיה שמע מן אחורי ביתיה דקאמר לה חד רשע לדביתהו שפיר עביד ליך אבוך חדא דלא דמי ליך ועוד [שבקך] ארמלות חיות כולהון שנין אמרה ליה אי צאית לדילי ליהוי תרתי סרי שנין אחרנייתא
אין שום ראיה במקורות שרבי עקיבא לא נכנס הבייתה להגיד שלום
זה אכן לא כתוב במפורש, אך כך היא פשטות הדברים

  • אמר ברשות קא עבידנא הדר אזיל ויתיב תרי סרי שני אחריני בבי רב
  • אמר הואיל ויהבת לי רשותא איהדר לאחורי הדר אזל הוה תרתי סרי שני אחרנייתא
 

הודעות מומלצות

מצינו בהלכה שבד"כ בכל מקום ימין קודם לשמאל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון