כמה חרדים יש בישראל? תמונת מצב עדכנית 2025 על הציבור החרדי | עזרה הדדית כמה חרדים יש בישראל? תמונת מצב עדכנית 2025 על הציבור החרדי | עזרה הדדית

חדושא

משתמש רשום
gemgem
הודעות
55
תודות
158
נקודות
30
החברה החרדית בישראל היא קהילה צומחת ודינמית, המהווה כיום חלק משמעותי מהאוכלוסייה הכללית במדינה. עם זאת, לא מדובר בגוש אחיד אלא במגוון רחב של זרמים ותתי-קבוצות, כל אחת עם מסורת, הנהגה והשקפת עולם ייחודיים. כמה חרדים יש בישראל כיום? כיצד מתחלקים הזרמים השונים? ומהם המאפיינים הדמוגרפיים של האוכלוסייה החרדית? הכתבה שלפניכם תציג תמונת מצב עדכנית ומפורטת.

מספר החרדים בישראל: נתונים רשמיים ועדכניים​

נכון לשנת 2025, מספר החרדים בישראל נאמד בכ-1.35 מיליון חרדים, המהווים כ-13.3% מכלל אוכלוסיית המדינה. קצב גידול האוכלוסייה החרדית גבוה משמעותית מזה של הציבור הכללי, בעיקר בשל שיעור ילודה גבוה, העומד על ממוצע של כ-6 ילדים לאישה חרדית. לשם השוואה, שיעור הילודה בציבור היהודי הלא-חרדי עומד על כ-2.3 ילדים בלבד. התחזיות הדמוגרפיות מצביעות על כך שבשנת 2040, מספר החרדים יעמוד על כ-2.5 מיליון, ובשנת 2065 הם צפויים להוות כרבע מאוכלוסיית המדינה.

האוכלוסייה החרדית היא חברה צעירה מאוד: מעל מחצית (כ-55%) מהחרדים הם ילדים ובני נוער מתחת לגיל 18, לעומת כ-30% באוכלוסייה הכללית. נתונים אלה משקפים את דפוסי הילודה הגבוהים, אך גם מדגישים את האתגרים הכלכליים, החינוכיים והחברתיים שישראל תצטרך להתמודד איתם בעתיד.

התפלגות הזרמים החרדיים​

למרות הנטייה להתייחס לחרדים כמקשה אחת, מדובר באוכלוסייה מגוונת מאוד, המחולקת למספר זרמים עיקריים: הליטאים, החסידים, הספרדים וחסידות חב"ד. לכל קבוצה יש מוסדות חינוך נפרדים, הנהגה רוחנית שונה ודגשים אידיאולוגיים ייחודיים.

הליטאים – כ-35% מהציבור החרדי​

הזרם הליטאי, המונה כ-450,000 איש, שם דגש מרכזי על לימוד תורה כערך עליון. החברה הליטאית מאורגנת סביב עולם הישיבות, שבו הצעירים מבלים שנים ארוכות בלימוד תורה. רוב הציבור הליטאי מזוהה עם הנהגת מועצת גדולי התורה של דגל התורה ומנהיגי עולם הישיבות. אורח החיים הליטאי נוטה להיות שמרני ומוקפד, תוך הקפדה על הפרדה ברורה בין מגזרים שונים בחברה הישראלית.

החסידים – כ-30% מהציבור החרדי​

החסידות, שהתפתחה במזרח אירופה במאה ה-18, מהווה כיום כ-390,000 איש בישראל. הציבור החסידי מאורגן סביב חצרות חסידיות שונות, שכל אחת מהן מונהגת על ידי אדמו"ר המשמש כמנהיג רוחני וכסמכות עליונה בקהילה. בין החסידויות הבולטות ניתן למנות את גור, ויז'ניץ, בעלז, צאנז, ברסלב, חב"ד ועוד. בניגוד לליטאים, החסידים מדגישים את עבודת השם מתוך שמחה, חוויות רוחניות וטקסים קהילתיים.

החרדים הספרדים – כ-30% מהציבור החרדי​

הציבור החרדי-ספרדי, שמונה כ-390,000 איש, משלב מסורות מזרחיות עם אורח חיים חרדי. רבות מהמשפחות החרדיות-ספרדיות הגיעו ממדינות צפון אפריקה והמזרח התיכון, והן מושפעות הן מהעולם החרדי האשכנזי והן מהמסורת הספרדית הדתית-לאומית. הנהגת הציבור הזה מתרכזת סביב מפלגת ש"ס, מועצת חכמי התורה, וראשי ישיבות ספרדיות, כאשר הבולט שבהם בעשורים האחרונים היה הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

חסידות חב"ד – כ-5% מהציבור החרדי​

חסידות חב"ד, המונה כ-50,000 איש, נחשבת לייחודית בנוף החרדי. בעוד רוב הזרמים החרדיים מסתייגים ממגע עם העולם החילוני, חסידי חב"ד מפעילים אלפי שליחים ברחבי העולם, מתוך מטרה להפיץ את היהדות ולקרב יהודים למסורת. חסידות זו מדגישה את לימוד תורת החסידות ואת האמונה בביאת המשיח.

היהדות החרדית

אתגרים והשפעות על החברה הישראלית​

הציבור החרדי בישראל מתמודד עם אתגרים רבים בעידן המודרני, כאשר החברה הישראלית עצמה מושפעת לא פחות מהשינויים והתהליכים הפנימיים המתרחשים בציבור זה. פעמים רבות, הדיון הציבורי על החרדים מתמקד בזווית החילונית או הממלכתית – האם החרדים ישתלבו בשוק העבודה? האם ילמדו לימודי ליבה? כמה הם תורמים לכלכלה? אך עבור החרדים עצמם, האתגרים נראים אחרת לחלוטין. השיח הפנימי החרדי עוסק בעיקר בשמירה על הזהות, ההתמודדות עם השפעות המודרניזציה, והאיזון בין חיי תורה לבין צרכים חומריים וכלכליים.

שמירה על אורח החיים החרדי מול אתגרי הקדמה​

אחד החששות המרכזיים בקרב הציבור החרדי הוא החשיפה הגוברת לערכים מערביים ולתרבות החילונית, בעיקר דרך הטכנולוגיה והאינטרנט. אמנם בעבר הייתה הקפדה מחמירה על הימנעות משימוש באמצעים אלו, אך כיום המציאות מחייבת גישה מסוימת לכלים טכנולוגיים, במיוחד לצורכי עבודה ופרנסה. הדבר מציב אתגר משמעותי – כיצד ניתן לשמר את הזהות החרדית בסביבה טכנולוגית מתקדמת?

בשנים האחרונות התפתחה תעשייה שלמה של "אינטרנט מסונן", מכשירים כשרים וטלפונים כשרים שנועדו לתת מענה לציבור החרדי. יחד עם זאת, הרבנים ומנהיגי הציבור ממשיכים להיאבק בתופעת ההתמכרות לאינטרנט וברדידות התרבותית שמגיעה איתו. ישיבת ועדות חינוך רבות מוקדשת לנושא זה, מתוך הבנה שהחשיפה לאינטרנט ללא פיקוח עלולה לפגוע באורח החיים החרדי הקפדני.

תעסוקה ופרנסה – בין תורה לפרנסה​

הציבור החרדי שם את לימוד התורה בראש סדר העדיפויות, ומשכך רבים מבחורי הישיבות ממשיכים ללמוד שנים רבות ולא נכנסים לשוק העבודה בגיל צעיר. עם זאת, המציאות הכלכלית והיוקר המחיה הולכים ומכבידים על משפחות חרדיות, מה שמוביל לדיון ער בתוך החברה החרדית: עד כמה ניתן לוותר על אידיאל "תורתו אומנותו" לטובת יציאה לעבודה? האם לימוד תורה ופרנסה יכולים לדור בכפיפה אחת?

בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגוברת של השתלבות חרדים בשוק העבודה, תוך שמירה על ערכי הצניעות ואורח החיים החרדי. קורסים מותאמים, מוסדות אקדמיים נפרדים, ומסלולי הכשרה מקצועיים מיוחדים נועדו לתת מענה לציבור החרדי שמעוניין לעבוד, אך גם לשמור על אורח חייו. עם זאת, החשש המרכזי הוא מפני תהליכי חילון שעלולים להגיע עם העבודה במקומות שאינם מותאמים למגזר החרדי.

אחד האתגרים הגדולים הוא שילוב גברים חרדים בתחומי הייטק, כלכלה ומשפט, שכן מדובר בענפים הדורשים הכשרה אקדמית רחבה, שלרוב אינה נלמדת במוסדות החרדיים. המתח בין שמירה על עולם הישיבות לבין הצורך בפרנסה ממשיך להעסיק רבות את הציבור החרדי, והוא נותר אחד הנושאים הנפיצים ביותר בתוך החברה עצמה.

לימודי ליבה והחינוך החרדי​

מערכת החינוך החרדית בנויה על לימוד תורה והכשרת תלמידים לחיי קודש, תוך שמירה על מסורת הדורות. סוגיית לימודי הליבה – מתמטיקה, אנגלית ומדעים – מעוררת ויכוחים רבים בין הציבור החרדי לבין המדינה, אך הדיון אינו רק מול הממסד אלא גם בתוך הציבור החרדי עצמו.

חלק מהזרמים החרדיים, במיוחד בקרב החרדים הספרדים, מגלים פתיחות מסוימת לשילוב מקצועות חול ברמה בסיסית, מתוך הבנה שהדבר יקל על התלמידים בעתיד, כאשר יצטרכו לפרנס משפחה. מנגד, הזרם הליטאי והחסידי דבק בהתנגדות נחרצת ללימודי ליבה מתוך תפיסה לפיה אין צורך בחינוך חיצוני כדי להצליח, וכי העיקר הוא לימוד התורה ושמירה על טהרת החינוך החרדי.

מוסדות לימוד רבים לבנות חרדיות כן כוללים לימודי חול, אך נעשה מאמץ להפרידם מהערכים החילוניים כדי לשמור על צביון חרדי מלא. גם בקרב החרדים העובדים, ההתנגדות להכנסת לימודי ליבה למוסדות החרדיים עצמם נותרה גבוהה, והם מעדיפים שהציבור החרדי יבחר בכך באופן אישי ולא כחלק מחובת המדינה.

היחס לשירות בצה"ל וביטחון המדינה​

שאלת גיוס החרדים נותרה אחת הסוגיות הנפיצות ביותר ביחסים בין החברה החרדית למדינת ישראל. מאז קום המדינה, הציבור החרדי פטור משירות צבאי בתמורה להקדשת חייו ללימוד תורה, אך בעשורים האחרונים גוברים הלחצים לביטול הפטור ולגיוס רחב של חרדים.

בעוד חלק קטן מהציבור החרדי, בעיקר אלו שמזוהים עם המגזר ה"חרדי-לאומי", מתגייס ליחידות מיוחדות המותאמות לציבור החרדי, הרוב המוחלט עדיין רואה בגיוס סכנה רוחנית ופגיעה באורח החיים החרדי. התפיסה החרדית היא כי לימוד תורה מגן על עם ישראל לא פחות ואף יותר מהשירות הצבאי עצמו, ולכן המאבק לשמירה על הישיבות נחשב למאבק קיומי.

ניסיונות שונים מצד המדינה למצוא פתרונות פשרה, כמו מסגרות של שירות אזרחי, זוכים לתגובות מעורבות בתוך הציבור החרדי. בעוד ישנם מי שרואים בכך פשרה סבירה, אחרים טוענים כי מדובר במדרון חלקלק שיוביל להשתלבות רחבה מדי של חרדים במסגרות חילוניות. המתח סביב סוגיה זו נותר בעינו, והוא צפוי להמשיך לעמוד במרכז הדיון הציבורי בשנים הקרובות.

השפעה חרדית על החברה הישראלית​

למרות ההבדלים והמתחים, אי אפשר להתעלם מההשפעה ההולכת וגוברת של הציבור החרדי על מדינת ישראל כולה. החרדים משתלבים יותר ויותר בתחומים שונים – בכלכלה, בחברה ואפילו בפוליטיקה. כוחם הפוליטי הולך וגובר, כאשר המפלגות החרדיות מחזיקות בכוח רב ומצליחות להשפיע על חקיקה, תקציבים ותחומי חינוך ודת.

ככל שהאוכלוסייה החרדית גדלה, כך עולה השאלה – כיצד ניתן לגשר על הפערים בין החברה החרדית לחברה הכללית? בעוד הציבור החרדי מבקש לשמור על אורח חייו ולחיות לפי אמונתו, המדינה והחברה החילונית מנסות לשלבו יותר ויותר בתהליכים כלל-חברתיים. זו מערכת יחסים מורכבת, אך נראה כי ככל שהציבור החרדי גדל, כך הוא גם מקבל יותר עצמאות והשפעה בתוך מדינת ישראל.

כמה מילים לסיכום​

האתגרים של החברה החרדית בישראל אינם מסתכמים רק בשאלת ההשתלבות במדינה – הם נוגעים לזהותה הפנימית, לשמירה על הערכים ולמאבק תמידי בין קודש לחול, בין מסורת לקדמה. ההתמודדות של הציבור החרדי עם העולם המודרני, לצד שמירה על לימוד התורה והמסורת, מעצבת לא רק את עתידו שלו אלא גם את עתידה של מדינת ישראל כולה.

מקורות​

  1. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) – נתוני אוכלוסייה ועדכון דמוגרפי לשנת 2023
  2. המכון הישראלי לדמוקרטיה – דוח על המגזר החרדי, 2025
  3. מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל – נתוני תעסוקה, השכלה ומגמות עתידיות בקרב חרדים
 
נכון לשנת 2024, חיים בישראל כ-1.26 מיליון חרדים, המהווים כ-12.5% מהאוכלוסייה. הציבור החרדי נמצא בתהליך של שינוי, הכולל ירידה בשיעורי הילודה, מגמות תעסוקה משתנות, ואי-שוויון כלכלי גובר.

דמוגרפיה ופריון ילודה
  • אוכלוסייה: בסוף 2024, חיו בישראל כ-1.26 מיליון חרדים.
  • שיעור באוכלוסייה: החרדים מהווים כ-12.5% מהאוכלוסייה בישראל.
  • צפי לעתיד: על פי מגמות נוכחיות, שיעורם של החרדים באוכלוסייה צפוי לגדול לכ-20%-22% עד שנת 2065.
  • פריון ילודה: שיעורי הילודה ממשיכים במגמת ירידה, והגיעו לשפל של 43 שנה – 6.1 ילדים בממוצע לאישה חרדית.

דיור
  • בעלות על דירות: שיעור הבעלות על דירות בקרב משפחות חרדיות ירד ב-2022 ל-65%.
  • מחירים ומשכנתאות: מחיר דירה ממוצעת שרכשו משפחות חרדיות עלה ב-14% לכ-1.6 מיליון ש"ח, ושיעור נוטלי המשכנתאות עלה ל-43%.
  • החזרי משכנתא: החזר המשכנתא הממוצע עלה ב-11% לכ-3,840 ₪.

תעסוקה והשכלה
  • תעסוקת נשים: שיעורי התעסוקה של נשים חרדיות צעירות בגילי 20-24 עלו והגיעו ל-89% ב-2022.
  • תעסוקת גברים: שיעור התעסוקה של גברים חרדים צעירים בגילי 20-24 גדל פי 3 מאז 2005, והגיע ל-30% ב-2022.
  • פערי שכר: פער השכר בין גברים חרדים לגברים יהודים שאינם חרדים מתרחב, כאשר שכרו של גבר חרדי עומד כיום על כ-50% משכרו של גבר חרדי שאינו חרדי.

מיקומים גאוגרפיים
  • ריכוזים: 70% מהאוכלוסייה החרדית מרוכזת בערים כמו ירושלים, בני ברק, בית שמש, מודיעין עילית, אשדוד, ביתר עילית, אלעד ופתח תקווה.
  • עלייה בפריפריה: בערים רבות בפריפריה, חל גידול מהיר במספר התלמידים החרדים, והם הפכו לרוב או לחלק ניכר מהאוכלוסייה.
 
אני מניח שמקור כל המידע הנ"ל הוא מהבינה המלאכותית,
לכך חשוב להדגיש נקודה חשובה -
הבינה מתבססת על נתונים באינטרנט,
יש מגמה ברורה ומכוונת להמעיט את כמות החרדים,
הן בהווה לומר שיש פחות ואין בחשיבה על העתיד, להמעיט בהתרבות שתהיה.
וסביר להניח שהנתונים האמיתיים גדולים בהרבה מהנתונים הסטטיסטיים הרשמיים.
ולו יצויר שיעשו בדיקה לפי קהילות וישיבות וחסידויות וכיוצ"ב,
ע"י אנ"ש שלא חפץ בהתמעטות ולא חושש מההתרבות שלנו
פשוט שהנתונים יהיו גבוהים בהרבה!!
 
אני מניח שמקור כל המידע הנ"ל הוא מהבינה המלאכותית,
לפחות תקרא לפני שאתה מגיב!

מקורות​

  1. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) – נתוני אוכלוסייה ועדכון דמוגרפי לשנת 2023
  2. המכון הישראלי לדמוקרטיה – דוח על המגזר החרדי, 2025
  3. מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל – נתוני תעסוקה, השכלה ומגמות עתידיות בקרב חרדים
לכך חשוב להדגיש נקודה חשובה -
הבינה מתבססת על נתונים באינטרנט,
יש מגמה ברורה ומכוונת להמעיט את כמות החרדים,
הן בהווה לומר שיש פחות ואין בחשיבה על העתיד, להמעיט בהתרבות שתהיה.
וסביר להניח שהנתונים האמיתיים גדולים בהרבה מהנתונים הסטטיסטיים הרשמיים.
ולו יצויר שיעשו בדיקה לפי קהילות וישיבות וחסידויות וכיוצ"ב,
ע"י אנ"ש שלא חפץ בהתמעטות ולא חושש מההתרבות שלנו
פשוט שהנתונים יהיו גבוהים בהרבה!!
קשקוש שלא שווה תגובה.
 
לפחות תקרא לפני שאתה מגיב!
המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא גוף לא אמין בכלל, וקיימת עליו ביקורת גדולה על הטיה ליברלית.
מרכז טאוב הוא גוף עצמאי כך שלא ברור מהיכן המקורות שלו ועד כמה הוא מתבסס על נתונים מאומתים.
הלמ"ס הוא הגוף הרשמי הממשלתי, הוא אמין במיוחד ומקורותיו מנתוני הילודה הרשמיים, אבל אתה עצמך טוען שמדובר בדוח משנת 2023.
 
לפחות תקרא לפני שאתה מגיב!


קשקוש שלא שווה תגובה
במחילה מכבוד תורתו,
אבל לא הגבת כלום...
וזו בדיוק הנקודה - כלל המקורות שהבאת, הם מקורות חיצוניים,
איזה אברך ממיר אתה מכיר שעונה על סקר מדיניות שילוב החרדים בעסקים או כל קשקוש אחר דומה?
יש עם שלם שמנותק מכל הנושא הזה, עם שלם שכמעט לא נספר ולא נודע עליו בשום מערכת סקר שהיא,

ולגבי הלמ"ס, נתון מעניין שבדקתי לאחרונה.
הם דיווחו על ירידת מחירי הדירות באחוז מסוים,
בעוד בעיתונות הכלכלית המובילה בארץ (כגון ביוזפורטל) דיווחו על ירידה גדולה בהרבה,
מי שרוצה יכול לבדוק ולראות שללמ"ס במקרה הזה היה אינטרס מובהק לשדר על ירידה מתונה,
בעוד הירידה גבוהה בהרבה
כך שגם האמינות שלהם מוטלת בספק...
 
לצערנו חלק גדול מהגורם לירידה הינה מה - ''מניעה'' שפעם כמעט לא שמעו ע''ז.
והיום זה נהפך לחלק מהסידרה של השאלות הקבועות אצל הרבנים. [יש 3 ילדים ומאוד קשה.... וכו', נכון שיש קשיים ובפרט בגלל שהנשים היום עובדות מה שפחות היה מצוי בדור הקודם (ועכ''ז סבתי שליט''א עבדה ויש לה 15 בליעה''ר], והקלות שנותנים היום היתר היא תוצאה ישירה.
[(ההוראה בקהילה שלי היא לשאול בנושא הזה רק רבנים ספציפים שידועים כמומחים בתחום זה עם שיקול דעת גדול. זה לא אומר שכ''א בגיל 27 שלמד נידה וכו' יכול לפסוק בשאלות גורליות אלו]
ובפרט שאחרי''ז יתכנו בעיות אם לא התיעצו על סוג טוב]. ולכן הרבה פחות מצוי היום משפחות 17 ילדים.
ה''י שכלל ישראל יפרה וירבה לרוב, ובניקל עם בריאות הנפש והגוף ופרנסה בשפע ובכבוד אכי''ר.
 
לצערנו חלק גדול מהגורם לירידה הינה מה - ''מניעה'' שפעם כמעט לא שמעו ע''ז.
והיום זה נהפך לחלק מהסידרה של השאלות הקבועות אצל הרבנים. [יש 3 ילדים ומאוד קשה.... וכו', נכון שיש קשיים ובפרט בגלל שהנשים היום עובדות מה שפחות היה מצוי בדור הקודם (ועכ''ז סבתי שליט''א עבדה ויש לה 15 בליעה''ר], והקלות שנותנים היום היתר היא תוצאה ישירה.
[(ההוראה בקהילה שלי היא לשאול בנושא הזה רק רבנים ספציפים שידועים כמומחים בתחום זה עם שיקול דעת גדול. זה לא אומר שכ''א בגיל 27 שלמד נידה וכו' יכול לפסוק בשאלות גורליות אלו]
ובפרט שאחרי''ז יתכנו בעיות אם לא התיעצו על סוג טוב]. ולכן הרבה פחות מצוי היום משפחות 17 ילדים.
ה''י שכלל ישראל יפרה וירבה לרוב, ובניקל עם בריאות הנפש והגוף ופרנסה בשפע ובכבוד אכי''ר.
א' מקרובי משפחתי נולדו לו "רק" 8 ילדים, והוא הלך לבקש ברכה מהסטייפלער זצ"ל.
שמע מרן את פרטי המקרה והגיב "אישה היא לא בית חרושת"...
איננו פרים ורבים כדי לנצח דמוגרפית, אלא משום שזה מה שציווה אותנו ה'.
ובאופן אישי, אני מעדיף שהגידול הדמוגרפי שלנו יהי' בקרוב ממש ביום שבוי יעמדו רגליו על הר הזתים, ויקיצו וירננו יושני עפר, במהרה בימינו.
אם כי יש להסתפק, לפי מאי דקיי"ל מצוות בטלות לעת"ל (דהי' במי שמת כבר) אז החילונים ה"חופשיים" ינצחו בפער עצום, שהרי כל ה"מתים חופשי" איתם.
(בעצם, אולי החילונים כיום ירדו, שהרי מלאה הארץ דעה את ה', וצ"ע אי דידן נצח או דידהו נצח)
 
א' מקרובי משפחתי נולדו לו "רק" 8 ילדים, והוא הלך לבקש ברכה מהסטייפלער זצ"ל.
שמע מרן את פרטי המקרה והגיב "אישה היא לא בית חרושת"...
איננו פרים ורבים כדי לנצח דמוגרפית, אלא משום שזה מה שציווה אותנו ה'
למה לעוות את הדברים כאילו מלחמה דמוגרפית וכו'.
אני אומר שהיום יש ירידה בילודה, ועובדה שבשנים הקודמות (לא מאוד הרבה אחורה, שאז היה הרבה פחות כידוע) היה הרבה יותר מצוי משפחות גדולות מאוד.
והסיבה לכך היא שהיום נכנס מאוד לקחת מניעה (וכל חברה גיסה שאמרה לה שקשה והיא לוקחת עי''כ גורמים לעוד לקחת גם כשאין צורך אמיתי ועי''כ נגרם ביטול מצות פריה ורביה) ולכן כל אי נוחות פתאום ניהיה קשה, וכבר לא מסוגלים בלי זה,
ובוודאי שיש מקרים שחובה ומצוה לקחת מניעה. בפרט כשיש סכנה פיזית נפשית וכו', אני מדבר על מצב שאפשר אלא קצת פחות נוח. [ונכון שכיום אנחנו מפונקים יותר, והשנים עובודות קשה יותר לפרנסה, מ''מ אסור לשכוח שגם פעם עבדו קשה, וחיו בצפיפות נוראה ועכ''ז הקימו דורות ישרים וברוכים] ובלי לדבר על שיש כאלה (בוידעי ומכירי) שחוששים איך יהיה להם כסף וכו', וע''ז נאמר מאן דיהיב חיי יהיב מזוני, אא''כ כעת כבר אין לו מספיק שאז צריך שאלת חכם במצוות ההשתדלות.
 
למה לעוות את הדברים כאילו מלחמה דמוגרפית וכו'.
אני אומר שהיום יש ירידה בילודה, ועובדה שבשנים הקודמות (לא מאוד הרבה אחורה, שאז היה הרבה פחות כידוע) היה הרבה יותר מצוי משפחות גדולות מאוד.
והסיבה לכך היא שהיום נכנס מאוד לקחת מניעה (וכל חברה גיסה שאמרה לה שקשה והיא לוקחת עי''כ גורמים לעוד לקחת גם כשאין צורך אמיתי ועי''כ נגרם ביטול מצות פריה ורביה) ולכן כל אי נוחות פתאום ניהיה קשה, וכבר לא מסוגלים בלי זה,
ובוודאי שיש מקרים שחובה ומצוה לקחת מניעה. בפרט כשיש סכנה פיזית נפשית וכו', אני מדבר על מצב שאפשר אלא קצת פחות נוח. [ונכון שכיום אנחנו מפונקים יותר, והשנים עובודות קשה יותר לפרנסה, מ''מ אסור לשכוח שגם פעם עבדו קשה, וחיו בצפיפות נוראה ועכ''ז הקימו דורות ישרים וברוכים] ובלי לדבר על שיש כאלה (בוידעי ומכירי) שחוששים איך יהיה להם כסף וכו', וע''ז נאמר מאן דיהיב חיי יהיב מזוני, אא''כ כעת כבר אין לו מספיק שאז צריך שאלת חכם במצוות ההשתדלות.
מצטער אם הוצאתי את דבריך מהקשרם, אך כך הי' משמע מדבריך שאתה מתאונן על כמות הציבור, ותולה את זה באמצעי המניעה, וע"ז באה תגובתי.
אכן נראה שבנפשך הדבר, ואף אני לא באתי לחלוק. אנו פרים ורבים משום ציווי ה' - כי זאת ההלכה. אם ההלכה תתיר את האמצעי מניעה -אין בהם פסול. אם לא - אז זה בעייתי כמו כל עבירה אחרת, וגם אם נדע שיום אחרי שהילד יוולד הוא ימות.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

היכן מצינו ראשונים שכתבו דבר וכוונו בזה לדעת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה