- הודעות
- 1,040
- תודות
- 2,302
- נקודות
- 485
וְלֹא יָדַע וְאָשֵׁם, ברש"י: צא ולמד מאדם הראשון שלא נצטוה אלא על מצות לא תעשה ועבר עליה, ראה כמה מיתות נקנסו עליו ולדורותיו.
הלשון הזה צריך ביאור, איך אדם הראשון עצמו נקנסו עליו כמה מיתות, אמנם בפשטות הכוונה על "דורותיו", אבל עדיין צריך ביאור.
ואפשר שאדם הראשון קיים בעצמו מעין ד' מיתות בית דין, כגון מה שנכנס במי גיחון עד שהגיעו המים עד צווארו ונתענה עד שנעשה גופו כמין כברה (פרקי דרבי אליעזר פרק כ') שזה מעין חנק ומיתה.
עוד אפשר שזה רמז לגלגוליו, שירד לעולם כמה פעמים, א"כ נקנסו עליו כמה מיתות בכל פעם.
[ועי' במדבר קדמות מערכת א' אות ג', ובדבש לפי מערכת א' אות כ"א].
ואפשר שאדם הראשון קיים בעצמו מעין ד' מיתות בית דין, כגון מה שנכנס במי גיחון עד שהגיעו המים עד צווארו ונתענה עד שנעשה גופו כמין כברה (פרקי דרבי אליעזר פרק כ') שזה מעין חנק ומיתה.
עוד אפשר שזה רמז לגלגוליו, שירד לעולם כמה פעמים, א"כ נקנסו עליו כמה מיתות בכל פעם.
[ועי' במדבר קדמות מערכת א' אות ג', ובדבש לפי מערכת א' אות כ"א].