בבא קמא - לא הרי השור כהרי המבעה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה בבא קמא - לא הרי השור כהרי המבעה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

צריך ביאור

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
302
תודות
501
נקודות
116
ב"ק דף ד. מבואר שאליבא דרב שמבעה זה אדם לא הרי של המשנה מתפרש שלא הרי השור שמשלם את הכופר כהרי האדם שאין משלם את הכופר.
והנה יל"ע שהרי לדעת רב שור של המשנה הוי שור וכל מילי דשור דהיינו קרן שן ורגל וחיוב כופר מצאנו שנחלקו בזה אביי ורבא האם יש חיוב כופר ברגל בחצר בניזק ולדעת רבא אין חיוב כופר וא"כ אם רבא ס"ל כדעת רב איך אפשר לבאר את ה"לא הרי" של המשנה הרי רק בקרן יש כופר ולא בשאר המזיקים? ואולי י"ל שלדעת רב שור הוא המזיק אלא שיש לו צורות איך הוא מזיק.ועדיין צ"ע.
 
ב"ק דף ד. מבואר שאליבא דרב שמבעה זה אדם לא הרי של המשנה מתפרש שלא הרי השור שמשלם את הכופר כהרי האדם שאין משלם את הכופר.
והנה יל"ע שהרי לדעת רב שור של המשנה הוי שור וכל מילי דשור דהיינו קרן שן ורגל וחיוב כופר מצאנו שנחלקו בזה אביי ורבא האם יש חיוב כופר ברגל בחצר בניזק ולדעת רבא אין חיוב כופר וא"כ אם רבא ס"ל כדעת רב איך אפשר לבאר את ה"לא הרי" של המשנה הרי רק בקרן יש כופר ולא בשאר המזיקים? ואולי י"ל שלדעת רב שור הוא המזיק אלא שיש לו צורות איך הוא מזיק.ועדיין צ"ע.
כפי שכתבת אכן לפי רבא אין חיוב כופר כדעת רב,
אולי שאלתך לפי אביי שאומר (כנראה) שיש חיוב כופר ברגל בחצר הניזק?
נ.ב. איזה דף המחלוקת הנ"ל?
וגם מי מחייב שרבא סובר כדעת רב?
וגם ע"פ הי"ל: עדיין יקשה משן, שלפי רבא (אביי) יש חיוב כופר, וע"פ הלא הרי לדעת רב - אין חיוב כופר.
 
כפי שכתבת אכן לפי רבא אין חיוב כופר כדעת רב,
אולי שאלתך לפי אביי שאומר (כנראה) שיש חיוב כופר ברגל בחצר הניזק?
נ.ב. איזה דף המחלוקת הנ"ל?
וגם מי מחייב שרבא סובר כדעת רב?
וגם ע"פ הי"ל: עדיין יקשה משן, שלפי רבא (אביי) יש חיוב כופר, וע"פ הלא הרי לדעת רב - אין חיוב כופר.
בגלל שאין חיוב כופר לדעת רבא בב"ק דף מ"א. אני שואל א"כ מה הפירכא ששור משלם את הכופר לעומת אדם שאין משלם כופר הרי גם שור לא תמיד משלם כופר-רגל ובכל זאת חייב בתשלומי נזיקין ויהיה אפשר ללמוד אדם מרגל.
 
בגלל שאין חיוב כופר לדעת רבא בב"ק דף מ"א. אני שואל א"כ מה הפירכא ששור משלם את הכופר לעומת אדם שאין משלם כופר הרי גם שור לא תמיד משלם כופר-רגל ובכל זאת חייב בתשלומי נזיקין ויהיה אפשר ללמוד אדם מרגל.
הנה מבואר בתוס' (מא.) ד"ה לרבא ד'אליבא דהך ברייתא קאמר' רבא דאין משלם את הכופר אך לעולם רבא ס"ל דרגל משלם את הכופר וכמבואר בכו., יעויי"ש., ולפ"ז לק"מ מרגל. אך אי קשיא הא קשיא, דבשן לכאורה אינו משלם את הכופר.
 
לא חייב להיות שרבא סובר כרב אך לומר שרבא סובר כשמואל זה להעמיד אוקימתא.
בעצם גם אם תעמיד את רבא לפי שמואל עדיין יקשה, ששור ע"פ שמואל הוא רגל כאמור, ושרגל הרי לא משלם כופר, אז מה הפירכא כלפי אדם ששור משלם כופר על פני אדם שאין משלם כופר? הרי גם לפי שמואל ששור הוא רגל השור לא משלם כופר = כמו אדם. אז גם לפי שמואל יקשה העניין.
 
בעצם גם אם תעמיד את רבא לפי שמואל עדיין יקשה, ששור ע"פ שמואל הוא רגל כאמור, ושרגל הרי לא משלם כופר, אז מה הפירכא כלפי אדם ששור משלם כופר על פני אדם שאין משלם כופר? הרי גם לפי שמואל ששור הוא רגל השור לא משלם כופר = כמו אדם. אז גם לפי שמואל יקשה העניין.
לפי שמואל מבעה זה שן ולא אדם וממילא ה"לא הרי" של המשנה מתפרש שונה ממה שמתפרש לפי רב.
 
בעצם גם אם תעמיד את רבא לפי שמואל עדיין יקשה, ששור ע"פ שמואל הוא רגל כאמור, ושרגל הרי לא משלם כופר, אז מה הפירכא כלפי אדם ששור משלם כופר על פני אדם שאין משלם כופר? הרי גם לפי שמואל ששור הוא רגל השור לא משלם כופר = כמו אדם. אז גם לפי שמואל יקשה העניין.
לפי שמואל הגמרא לא מחלקת כלל שבשור חייב כופר ומבעה לא, אלא שור שדרכו להזיק, ומבעה יש הנאה להזיקו.
 
מ"מ איך אפשר להעמיד דברי רבא ע"פ שיטת שמואל?
שמואל סובר שמבעה זה שן וממילא ה"לא הרי של המשנה מתפרש שונה ממה שפירש רב שזה מתייחס לכופר ולכן אפשר להעמיד שרבא סובר כמו שמואל וממילא אין קושיא מ"הלא הרי" של המשנה.
 

הודעות מומלצות

אנו מתקרבים לחודש הרחמים והסליחות.
אחינו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה