סוכות, שמח"ת ושמ"ע - שיטת הרי"ף בהכשר סוכה - כמה נידונים | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - שיטת הרי"ף בהכשר סוכה - כמה נידונים | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,525
תודות
5,402
נקודות
375
בגמ' נחלקו בית שמאי ובית הלל (ג. כח.) אם הכשר סוכה ראשו ורבו (ו' טפחים) או כולל שולחנו (ז' טפחים). ולהלכה קיי"ל כבית שמאי.
ודעת הרי"ף שמהתורה הכשר סוכה בו' טפחים ולא ז' שאינו אלא מדרבנן (עיין שם בגמ' שפליגי ב"ש וב"ה גם בסוכה גדולה שיושב על הפתח ושולחנו בתוך הבית וגזירה שמא יימשך אחר שולחנו. והרי"ף דימה את המחלוקת בהכשר סוכה למחלוקת בסוכה גדולה שתרוייהו מדרבנן. אמנם תוס' שם ד"ה דאמר לך והראשונים פליגי עליו וסבירא שסוכה קטנה וע"ו פסולה מהתורה).

ובס"ד הסתפקתי היום בכמה ספיקות לשיטת הרי"ף.

א. לשיטת הרי"ף דסוכה ו' על ו' כשרה מהתורה ורבנן הוא שפסלוה.
מה הדין באופן שישב בה והזמינה, (עיין ריש סי' תרלח שאם לא ישב בסוכה לא איתקצאי) ושוב הרחיב לז', האם אתקצאי או לא.

ב. עוד הסתפקתי לשיטת הרי"ף מה הדין בסכך על גבי מבוי ו' על ו' (עיין בגמ' שם ריש ז:) האם אמרינן מיגו דהוי דופן לענין מבוי (הלחי), הוי דופן גם לסוכה.

ג. עוד הסתפקתי האם אפשר לחנך קטן בסוכה כזו. ובגמ' ב: לגבי הילני מבואר שגם בדין חינוך צריך להקפיד על סוכה כשירה (ולכן ר"י ר"ל דסוכה למעלה מכ' כשירה ועיין שם ריטב"א ד"ה אמר ר"י) אמנם יש לחלק דשם הפסול הוא מהתורה משא"כ לגבי רוחב הסוכה מכיון ומהתורה זו סוכה כשירה ממילא אפשר לחנך אותו בסוכה כזו. ובגמ' שם מבואר שעשתה הכל על פי חכמים ולכן גם דין חינוך שהוא מדרבנן הקפידה עליו, אבל אין ראיה מוכחת שבדין חינוך צריך להקפיד גם במילי דרבנן. (ואמנם בפסול בגוף המינים כתב הביאור הלכה סימן תרנז ד"ה כדי וז"ל: כדי לחנכו במצות - ופשוט דצריך שיהיו ד' מינין כשרין כמו בגדול ע"כ. אמנם אפשר ובכשר מדרבנן די בכך ועיי"ע כאן). ובכלל הנה כל הטעם לפסול סוכה וע"ו הוא מחשש שמא יימשך אחר שולחנו לכן פסלו חכמים את הסוכה אבל לגבי קטן שאין חשש שמא יימשך אחר שולחנו ממילא כלפיו זה נחשב סוכה טובה ויש לדחות.

אמנם יש לומר לפי מה שביאר הדבר אברהם ח"ב סימן כו אות י' שחכמים הטילו איסור לאכול בסוכה כששולחנו בתוך הבית, ואם כן האוכל באופן זה עובר עבירה בעצם אכילתו בסוכה ונמצא שהוא מצווה הבאה בעבירה שאינה נחשבת כמצוה. עיין שם. ולפי זה אסור לאב לחנכו בסוכה זו.

ד. עוד הסתפקתי לפי הרי"ף בבונה אצטבא להכשיר סוכה מעל כ' (סוכה ד.) ולפי מה שכתב רש"י שם שמכשרת כנגד כולה ואף מהצטבא והלאה הסוכה כשירה. עיין שם. וכך בשו"ע סימן תרל"ג סעיף ה' מבואר שאפשר להכשיר סוכה מעל כ' אמה בבניית אצטבא כנגד דופן האמצעי (ונמצא שיש לה ג' דפנות עיין מ"ב שם).

ולפי זה, אם עשה האצטבא בהכשר סוכה וע"ו ייתכן ויד"ח, דהא בכה"ג אין חשש שמא יימשך אחר שולחנו מחוץ לסוכה. אלא אף אם יימשך מהצטבא והלאה הסוכה כשירה.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון