לא מפשינן ושיעורי רה''י - הילכו יחדיו? | בית המדרש – דיונים תורניים לא מפשינן ושיעורי רה''י - הילכו יחדיו? | בית המדרש – דיונים תורניים

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
381
תודות
679
נקודות
182
ידוע הכלל שלאפושי במחלוקת לא מפשינן, ואילו בשיעורי ראשי הישיבות לפעמים נראה שהיו דרכים אחרות להבין דעות הראשונים ובכ''ז הלכו בדרך של מח'.

מה מהות הכלל של לאפושי במחלוקת? האם יש מחלוקות שתחת הכלל הזה ומחלוקות שאינם? ועוד יש לעיין מדוע לא נמנעו ממחלוקת במציאות עכ''פ
 
ברור שהכל לפי העניין אך נראה גם שהדבר אמור בעיקר לגבי מחלוקות התנאים והאמוראים ופחות לגבי הראשונים
 
ופחות לגבי הראשונים
לכאו' היסוד לזה הוא עצם העניין של 'לא תתגודדו' שלא יהיה נעשתה תורה כשתי תורות. ושוב לא שייך לחלק בין מחלוקות התנאים והאמוראים הראשונים ואחרונים
 
ופחות לגבי הראשונים
שו"ת מהר"י לבית לוי כלל ראשון - סימן ד
לפי שגם אילו היינו יכולין להבין מדברי הרשב"א החומרא, אפושי בפלוגתא לא מפשינן, ולזה מן הראוי לדחוק עצמנו להבין דברי הרשב"א באופן שיסכימו עם דברי שאר כל הפוסקים.

שו"ת שלמת חיים אורח חיים סימן קפט
והרי קיי"ל דאפושי בפלוגתא לא מפשינן, ולמה נימא דהרמ"א מיירי ע"ד המציאות ועי"ז יהא פלוגתא בין הרמ"א נגד השל"ה והמג"א ומחה"ש
 
אכן, הטענה שלי הייתה מהלשון שם ואינו תח''י
 
שו"ת מהר"י לבית לוי כלל ראשון - סימן ד
לפי שגם אילו היינו יכולין להבין מדברי הרשב"א החומרא, אפושי בפלוגתא לא מפשינן, ולזה מן הראוי לדחוק עצמנו להבין דברי הרשב"א באופן שיסכימו עם דברי שאר כל הפוסקים.

שו"ת שלמת חיים אורח חיים סימן קפט
והרי קיי"ל דאפושי בפלוגתא לא מפשינן, ולמה נימא דהרמ"א מיירי ע"ד המציאות ועי"ז יהא פלוגתא בין הרמ"א נגד השל"ה והמג"א ומחה"ש
ברור שיש כלל בעולם שסביר לתלות בפרט מסוים מאשר מכמה פרטים וזה ברור אמור גם לגבי ראשונים אך זה מתאים לאנשים שהכירו זה תורתו של זה אך שאתה פוגש ראשונים שחלקם לא הכירו תורת השני במדיה ואכן קיימות שני דרכים בסוגיא בהחלו אפשר לדייק בדבריהם אם איזה דרך הם הלכו
 

הודעות מומלצות

מבואר בחז"ל (סוכה דנ"ב) שלאחר שחיטת היצה"ר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון